actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th February 2011, 09:56
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Mannen kunnen evengoed moederen

Citaat:
Mannen kunnen evengoed moederen

BRUSSEL - Draagmoederschap is bij wet niet geregeld. Het is ook niet verboden. Gewezen senator Jacinta De Roeck juicht de plannen van de Universiteit Gent toe.

Van onze redactrice

De Universiteit Gent nam vorige vrijdag een nieuw laboratorium voor de fertiliteitskliniek in gebruik. Diensthoofd Petra De Sutter liet daarbij vallen dat er in Gent gedacht wordt aan draagmoederschap voor homoparen.

Maandag nuanceerde ze erg: 'Homoparen stellen ons geregeld de vraag of het kan, zo eens in de week. Maar we doen het nu nog niet. En het is ook nog niet voor morgen. Voorlopig is het een hype die op los zand rust. Sterker, hoe meer ruchtbaarheid eraan gegeven wordt, hoe minder groot de kans dat het er ooit van komt.'

Voor Jacinta De Roeck, gewezen senator bij Groen! en SP.A, toont die redenering aan hoe groot het taboe nog is op het realiseren van een kinderwens door twee mannen. Zij diende in de vorige legislatuur een wetsvoorstel in dat draagmoederschap bij wet moest regelen. Het kreeg geen meerderheid achter zich.

Er waren meerdere wetsvoorstellen over draagmoederschap.

'Maar er is er geen enkel goedgekeurd. En ik denk dat de bereidheid onder politici nu nog kleiner is dan toen. De voorstellen waren ook erg uiteenlopend: er was een voorstel dat alleen maar het commerciële draagmoederschap wilde uitsluiten, in de nasleep van de tragedie rond Baby Donna. Anderen wilden het draagmoederschap enkel openstellen voor onvruchtbare vrouwen. Bij Groen! waren wij in feite de enigen, samen met de SP.A, die het ook mogelijk wilden maken voor homostellen. Want als je dat niet doet, zoeken mensen hun heil in het buitenland en dat is bijna gedoemd om te mislukken...'

En alleen een wet kan dat oplossen?

'Het is strikt genomen niet nodig dat er een wet komt. Draagmoederschap voor homoparen kan ook perfect geregeld worden in de ivf-centra. Het valt dan, mits wat extra voorzorgsmaatregelen voor alle betrokken partijen, onder de wet op de medisch begeleide voortplanting. Ik juich het dus toe dat Gent hier werk van wil maken. Het moet zorgvuldig gebeuren, met counseling voor, tijdens en na de geboorte, voor alle betrokken partijen. De ivf-centra hebben daar de know-how voor in huis. Trouwens, twee ziekenhuizen zijn in een parlementaire werkgroep komen vertellen dat ze het al gedaan hebben: Sint-Pieter in Brussel en het Citadelziekenhuis in Luik.'

Homoparen hebben niet zoveel andere mogelijkheden.

'Wat niet wil zeggen dat ze er licht toe overgaan, want dit is een van de meest ingrijpende manieren om je kinderwens te realiseren. Het alternatief is adoptie, maar iedereen weet dat dit in de praktijk niet zo best lukt. Volgens de Belgische wet mogen twee mannen samen adopteren, maar in het buitenland worden ze meestal geweigerd als adoptie-ouders. Bij binnenlandse adoptiebureaus wordt hun vraag vaak op de lange baan geschoven.' (Gewenst Kind liet gisteren weten dat vijf van de elf plaatsingen van vorig jaar aan een homostel werden toegewezen, weliswaar nadat die vaak jaren op de lijst hadden staan wachten, nvdr.)

Hoe komt dat, volgens u?

'Het maatschappelijk draagvlak voor twee papa's die samen een kind opvoeden is niet zo groot. Dat is de kern van het probleem. Men zegt vaak: we moeten onderzoek afwachten over de effecten van zo'n opvoeding op een kind. Maar dan moeten er eerst meer mannen zijn die samen een kind opvoeden. Het is een vicieuze cirkel. En het is ook zot, want er zijn genoeg mannen die alleen of samen met een andere man kinderen grootbrengen: kinderen uit een vorige relatie, of pleegkinderen, of kinderen die een van hen vroeger heeft geadopteerd. Om nog te zwijgen over de vele gescheiden vaders die voor hun kinderen zorgen.'

Vaders doen het even goed als moeders?

'Daar ben ik rotsvast van overtuigd. Ze maken hetzelfde mee, vertellen dezelfde verhalen, botsen op dezelfde problemen en genieten van dezelfde geluksmomenten. Het heeft niets te maken met het feit of dat kind uit je eigen buik komt. Ik ben zelf adoptiemoeder van twee dochters. Ik heb gezien hoe mijn man veel vlugger een hechtere relatie met hen had dan ikzelf. Hij “moederde, meer, hij ging knuffelachtiger met ze om.'

En juridisch, moet er voor u een band blijven met de draagmoeder?

'In mijn voorstel moest de draagmoeder via de geboorteakte traceerbaar blijven, voor als het kind later nieuwsgierig wordt. Maar ik ben ook tegen het anoniem blijven van spermadonoren, voor hen geldt net hetzelfde. Nog een voordeel van traceerbaarheid is dat het draagmoederschap minder snel naar commercie afglijdt. Het moet ergens altruďstisch blijven.'


Bron: De Standaard Online: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=7V36B3OC

Waarom zou een homopaar niet goed kunnen zorgen voor een kind? Omdat er geen vrouw in de relatie is? Op zich is dit geen reden om geen kind te kunnen krijgen. Hopelijk komt er in de toekomst een fatsoenlijk juridische regeling om draagmoederschap te reguleren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th February 2011, 12:50
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Ik hoop dat dit draagmoederschap voor homoparen erdoor komt. Ik zie zelf geen reden waarom homo's minder goede ouders zouden zijn. Er is inderdaad geen vrouw in de relatie, maar is dit nodig? Als het kind in kwestie al behoefte heeft aan een vrouwelijk rolmodel zijn er volgens mij genoeg te vinden buiten de ouders. Het belangrijkste is dat kinderen kunnen opgroeien in een stabiel, warm gezin met liefdevolle ouders. Waarom zouden dat geen twee mannen kunnen zijn? Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van kinderen die wel een vader en een moeder hebben, maar daarom nog geen gunstige thuissituatie.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 16th February 2011, 22:14
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Een kind opvoeden is een heuse verantwoordelijkheid.
En zoals we in de lessen over opvoeding hebben gezien, heeft niet elke ouder een cursus hierover gekregen maar toch lukt het. Dus waarom niet bij een homokoppel?
Zoals Sara zegt zijn niet alle gezinssituaties even gunstig, ook al hebben ze een moeder en een vader.
Maar er kunnen bij gewone koppels ook onverwachte problemen optreden, zoals bij Marie-Rose-Morel.
Haar twee kleine prinsjes moeten nu ook verder zonder mama en zij zullen hier uiteindelijk ook wel doorkomen.
Iedereen moet de kans krijgen om kinderen te "krijgen" of te hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.