actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th April 2016, 17:00
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
Jambon moet morgen tekst en uitleg geven in de Kamer bij zijn omstreden uitspraak

N-VA-vicepremier Jan Jambon moet woensdag in de Kamer tekst en uitleg geven bij zijn omstreden uitspraak dat "een significant deel van de moslimgemeenschap danste naar aanleiding van de aanslagen". Dat heeft de bevoegde Kamercommissie dinsdag beslist.

Oppositiepartijen Groen en Ecolo hadden aangedrongen op een actualiteitsdebat, net als regeringspartij CD&V. Maandag leek die vraag nog weinig kans te maken, maar in de commissie Binnenlandse Zaken stelde Jambons partijgenoot en voorzitter Brecht Vermeulen meteen voor om de agenda woensdag om te gooien.

Andere ministers worden niet gehoord. Groen-fractieleider Kristof Calvo had daarnaar gevraagd omdat minister Jambon expliciet verwezen had naar een bijeenkomst van de Nationale Veiligheidsraad.

Groen, Ecolo en PS beklemtoonden in elk geval dat minister Jambon met bewijzen moet komen die zijn uitspraak kunnen staven. "Blablabla is één ding, maar op een bepaald moment moeten de feiten volgen", zo verwoordde Emir Kir (PS) het, erop wijzend dat Jambon al eerder "beledigende uitspraken" deed die nadien werden afgezwakt.

N-VA'er Koenraad Degroote voelde dan weer niet veel voor wat hij afdoet als een "semantische discussie". "Hoeveel energie moet men daar in tijden van terreurdreiging in steken? ", wierp hij nog op.

bron: http://www.demorgen.be/binnenland/j...praak-bf5fd12a/

eigen mening: Jambon zal verantwoording moeten afleggen voor zijn nogal ongelukkige uitspraak in de Kamer. Ik vind het terecht dat van hem verwacht wordt dat hij iets meer uitleg kan geven hierover. Een groot deel van de moslimgemeenschap voelt zich hierdoor aangesproken en geviseerd. Dit is iets wat niet door de beugel kan in een multiculturele samenleving. Hoewel ik mij ook kan inbeelden dat zijn woorden uit zijn context zijn getrokken. Er is inderdaad een probleem geweest in de integratie van bepaalde culturen in onze samenleving. Hierin zijn zo veel fouten gemaakt, dat het soort acties die hij beschrijft niet ondenkbaar zijn. Misschien was dit zijn manier was om deze problematiek aan te kaarten, maar hier bestaan natuurlijk veel betere manieren voor. Een hele gemeenschap verantwoordelijk houden voor de acties van enkelen kan niet de bedoeling zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2016, 14:38
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
De reactie van mensen op deze uitspraak van Jan Jambon vindt ik overdreven. Er wordt gezegd dat hij met deze uitspraak veralgemeend, dit doet hij helemaal niet. Hij zegt dat er toch een redelijk aantal moslims de aanslagen supporteren en dit is ook het geval en moeten we niet verbergen. Zijn woordkeuze had beter gekund want met het woord "significant" lijkt het voor vele mensen dat hij bijna heel de moslimgemeenschap aanspreekt. Dit is volgens mij niet wat hij bedoeld met significant, hij bedoelt niet de meerderheid van de moslims hij bedoelt dat het aantal moslims die de aanslagen supporteren groter was dan je zou verwachten. De reactie van de moslimgemeenschap op deze uitspraak vindt ik zeker overdreven. Er zijn al vele uitspraken geweest die inderdaad haat oproepen en waarbij de hele moslimgemeenschap wordt beledigd, daar ben ik ook sterk tegen maar dit is naar mijn mening niet één van die uitspraken. Dit zijn feiten die moeten gezegd worden en ik had het erger gevonden als de minister dit niet naar buiten had gebracht.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.