actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2010, 00:14
Sandy Robbens Sandy Robbens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 15
"1 op 7 jongeren behaalt geen diploma secundair onderwijs"

"1 op 7 jongeren behaalt geen diploma secundair onderwijs"

DE MORGEN– 7 DECEMBER 2010

Zowat 180 jongeren en vertegenwoordigers van jeugdorganisaties uit Brussel en andere Europese hoofdsteden hebben op de Urban Youth and Europe Day gedebatteerd over hun noden, wensen en dromen met politici. Bij de start legde minister Pascal Smet (sp.a) nog eens de nadruk op het belang van onderwijs want in Vlaanderen en Brussel haalt 1 op 7 jongeren geen diploma secundair onderwijs.
Vlaams minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, Pascal Smet, stelt vast dat Europa vergrijst maar dat de Europese steden verjongen, waarbij veel jongeren in armoede opgroeien. "Een op zeven jongeren in Vlaanderen en Brussel behaalt geen diploma secundair onderwijs. De kans dat die kinderen de armoede doorbreken is niet groot. De uitdaging is wel groot om ook met die jonge Brusselaars in debat te gaan."

Smet en Huytebroeck, minister van de Franse gemeenschap voor Jeugd, willen nu een aanzet geven om samen een stedelijk jeugdbeleid te ontwikkelen voor Brussel over de communautaire grenzen heen. Daarbij hopen ze dat andere Europese grootsteden hun voorbeeld zullen volgen.

De organisatie van de Urban Youth and Europe Day is handen van de jeugdorganisaties zelf en ging zowel door in het Théatre National van de Franse gemeenschap als in de Koninklijke Vlaams Schouwburg (KVS). Na de openingsspeeches trok iedereen naar de KVS voor vijf workshops rond vijf verschillende thema's. De erkenning van niet formeel leren in het jeugdwerk was een van de aangesneden thema's. In het slotdebat kwam de Europese dimensie nogmaals aan bod. (belga/vsv)

Kritische kijk op dit artikel:
Er wordt op deze dag gedebatteerd over het belang van het onderwijs. Ik vraag mij wel af of hier dan ook iets mee gedaan wordt. Het is heel goed dat men nadenkt over het onderwijs en zelfs schrijnend dat 1 op de 7 jongeren geen diploma secundair onderwijs haalt. Maar doet men er iets aan? Zijn er al nieuwe ideeën? Ligt de oorzaak in het onderwijs? Of moeten we ergens anders zoeken? Ik mis deze zaken in dit artikel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2010, 10:01
Leen.Melis Leen.Melis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol
Posts: 69
1 op de 7 jongeren behaalt geen diploma secundair onderwijs

Bij het lezen van dit artikel moest ik toch wel even slikken. Dat één op de zeven oftewel 14,29% van de Vlaamse en Brusselse jongeren geen diploma secundair onderwijs haalt, vind ik dan ook ronduit schrikbarend. Uit onderzoek van de FOD Economie blijkt namelijk dat de groep werklozen, waarvan een zeer groot deel laagopgeleid is, maar liefst 34,8% risico loopt op een leven in armoede. Het cijfer 'diplomalozen' moet in ons land dus dringend naar beneden! Een eerste belangrijke stap die hiertoe moet genomen worden is, zoals Sandy reeds aangeeft, het zoeken naar de oorzaak van dit probleem. Hierbij moeten we ons naar mijn mening zeker de volgende vraag stellen: 'Richten we ons als leerkrachten wel voldoende op de 'zwakkere' leerlingen in onze klas?' Want het feit dat één op de zeven Vlaamse en Brusselse jongeren geen diploma secundair onderwijs haalt, staat in schril contrast met het artikel 'Belgische leerlingen behoren tot de wereldtop' dat gisteren op deze website werd gepost.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2010, 00:12
Nienke.Nietvelt Nienke.Nietvelt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Retie
Posts: 55
Dat 1 op 7 jongeren geen secundair diploma behalen, is helemaal niet goed. Dit zijn té veel jongeren en zeker als er steeds wordt gezegd dat België het qua onderwijs "oh zo goed doet". Zoals Sandy een Leen ook al aanhaalden, wordt er tijdens het debat weinig aandacht besteed aan wat nu juist de oorzaken van dit probleem kunnen zijn. Wat zeker positief is, is dat door dit debat te organiseren, deze problematiek toch aangehaald wordt. Maar wat gaat men doen met de noden, wensen en dromen van de jongeren, die tijdens het debat geuit werden? Een eventuele reden waarom er zoveel jongeren geen secundair diploma behalen, komt volgens mij doordat vele jongeren door hun ouders en omgeving "gepusht" worden om qua studierichting zo hoog mogelijk te grijpen. Hierdoor wordt een groot deel van de jongeren vaak geconfronteerd met teleurstellingen die kunnen leiden tot schoolmoeheid, spijbelgedrag, ... Deze imagostrijd gaat ten koste van de jongeren. Het is volgens mij veel beter om een studierichting te kiezen waarbij er echt rekening wordt gehouden met de capaciteiten en de interesses van de jongeren zelf. Je kan beter een gediplomeerde stielman worden, dan zonder diploma de schoolbanken te verlaten!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:30.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.