actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th February 2012, 09:33
Charlotte Cooreman Charlotte Cooreman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 91
1 op de 20 jongeren heeft chlamydia

De geslachtsziekte chlamydia is aan een opmars bezig bij jongeren in ons land. Nu al is één op de twintig tussen 15 en 25 jaar besmet. Dat melden de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg maandag.

Volgens Dirk Avonts, professor huisartsengeneeskunde van de Universiteit Gent, heeft de opmars van chlamydia te maken met het feit dat de angst voor hiv bij jongeren de laatste jaren is afgenomen door het bestaan van remmende medicatie. Veel jongeren lijden aan de seksueel overdraagbare ziekte zonder dat ze het zelf weten. Avonts pleit voor drastische maatregelen. Hij stelt voor dat alle jongeren die geslachtsgemeenschap hebben zich op de ziekte laten testen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20120213_002

Eigen mening: Ik vind het vreemd dat er ondanks de vele inlichtingen die jongeren krijgen over geslachtsziekten een stijging is van de geslachtsziekte chlamydia. Ik zou net denken dat door deze inlichtingen jongeren voorzichtiger en oplettender zouden zijn. Geslachtsziekten zijn gevaarlijk, ik kan er echt niet bij dat het bestaan van remmende medicatie de angst voor deze ziekten doet afnemen.

Eén op de twintig mensen tussen 15 en 25 zijn besmet met de geslachtsziekte chlamydia, dat is echt heel veel! Dat de drastische maatregelen er maar snel komen, zodat jongeren in de toekomst meer op hun hoede gaan zijn alvorens ze aan de grote daad beginnen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th February 2012, 10:07
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Eén op de twintig jongeren heeft Chlamydia. In dit artikel bespreekt men enkel deze ene aandoening, maar er zijn nog massa's andere geslachtsziektes. Ik vraag me af wat het getal zou zijn, als men onderzoek gedaan zou hebben naar alle geslachtsziektes? Als ik jongeren (zelfs kinderen) rondom mij over seks hoor praten, dan krijg ik de indruk dat ze er allemaal maar gewoon mee lachen. Volgens mij is er een grote nood aan duidelijke uitleg voor de jongeren. Het is voor hen vaak moeilijk om thuis over seks e.d. te praten. Ze kunnen wel op zoek gaan naar informatie op internet, maar deze informatie is vaak onbetrouwbaar. Het lijkt me nuttig om op school meer seksuele voorlichting te geven. Ik ben er van overtuigd dat leerlingen hier veel aan gaan hebben. Leerkrachten kunnen deze lessen dan geven, maar ook externen, bijvoorbeeld dokters.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th February 2012, 10:30
nelleke.aerts nelleke.aerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Testelt
Posts: 83
ik ben van mening dat jongeren te weinig 'weten' over seks en de gevaren om er bewust mee om te gaan. Ik werk reeds 10 jaar met jongeren van 12 tot 18 en merk dat seks een taboe-onderwerp blijft. Zelf ga ik dit onderwerp niet uit de weg maar jongeren mijden dit soms uit schaamte, uit angst dat ik ouders ga inlichten over het feit dat zij reeds seksueel actief zijn.
Zelfs aids is een 'normale' ziekte geworden. Je kan immers met de juiste medicatie 80 jaar worden. Jongeren staan niet meer stil bij de gevaren...
Tijd dus voor ons om hier verandering in te brengen, wij zijn het immers die binnen een paar jaar deze jongeren helpen vormen tot volwaardige volwassenen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 13th February 2012, 19:33
EvelienE EvelienE is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 87
Er is een steeds een grotere druk van buitenaf heb ik het idee dat jongeren zo snel mogelijk met seks beginnen. We vonden het taboe sfeertje er rond niet goed (wegkijken als er seks op tv was enz.) maar nu is het zelfs normaal dat we dagdagelijks met seks in contact komen. Dat er nog steeds een groot taboe rond seks is ben ik het dus niet eens met Nelleke. Kinderen komen er zoals eerder gezegd dagelijks mee in contact en ook onder vrienden wordt er gewoon over gebabbeld. Er is wel een ander taboe: veilige seks. Ik ben mij echter aan het bedenken: wat er ook gedaan zal worden, dit blijft iets heel moeilijk. De drempel om er met je ouders of dokter over te praten is te hoog. Het is en blijft een feit dat, hoe jonger ze zijn, hoe stoerder en minder ze er bij nadenken. We kunnen er enkel maar op blijven hameren hoe belangrijk voorbehoedsmiddelen zijn en hopen dat steeds meer jongeren gaan inzien dat het inderdaad een must is...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.