actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th April 2011, 13:05
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Franse vrouw beboet voor islamitische sluier

Franse vrouw beboet voor islamitische sluier
dinsdag 12 april 2011

De Franse politie heeft een 27-jarige vrouw beboet voor het dragen van een islamitische gezichtsbedekkende sluier. Ze is de eerste vrouw die wordt bestraft op basis van het verbod op het dragen van een nikab of een boerka in het openbaar.

De wet trad maandag in voege. De vrouw werd ‘s avonds tegengehouden in een winkelcentrum in Parijs en kreeg een boete van 150 euro. Wat ze precies droeg, is niet bekend.

Maandagochtend waren in Parijs al twee vrouwen in nikab gearresteerd, maar dat gebeurde volgens de politie niet op basis van het nieuwe boerkaverbod, maar omdat ze deelnamen aan een niet-aangekondigde manifestatie. Ze werden later weer vrijgelaten.

Sinds maandag is het dragen van gezichtsbedekkende kledij, zoals nikabs en boerka’s, op openbare plaatsen in Frankrijk verboden. Bij onze zuiderburen zouden naar schatting een 2.000-tal moslima’s hun gezicht bedekken.

Een deel van de Franse moslimgemeenschap, sommige politici en de vakbond van politiecommissarissen hebben de wet onder vuur genomen. Volgens de vakbond is de wet "ontzettend moeilijk toe te passen" en zal hij "ontzettend weinig toegepast worden". (Belga/KVDA)

Bron: knack.be

Ik vind hoofddoeken op straat niet bezwarend, er is nu eenmaal vrijheid van godsdienst, mensen mogen dit dan ook uiten. Wel horen naar mijn mening hoofddoeken niet thuis in openbare plaatsen. Kerk en staat zijn gescheiden, en openbare instellingen moeten een seculiere houding aannemen, dit betekent dan ook dat kruisjes hier niet thuishoren. Maar dit gaat slechts op over hoofddoeken.
Hoezeer ik islam respecteer, vind ik niet dat boerka's op straat of in openbare plaatsen toegelaten moeten worden. Het bedekken van je gezicht is het verhullen van je identiteit, en die moet steeds zichtbaar zijn naar mijn mening.
Boerka's moeten niet alleen weg om herkenbaar te blijven, ik vind dat een boerka zelfs ronduit een asociaal effect heeft.

Frankrijk doet er goed aan de nieuwe wet toe te passen. Er moet duidelijkheid zijn, en die duidelijkheid wil in dit geval zeggen: geen boerka's.
Alle heisa die er rond gemaakt wordt vind ik ronduit belachelijk. Als je weet dat er in Marokko net hetzelfde geldt (geen hoofddoeken en boerka's op openbare plaatsen) heb ik het er moeilijk mee dat dit hier niet aanvaard wordt. Al heeft de overheid hier het grootste aandeel in.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th April 2011, 16:34
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Hoofddoeken dragen op straat is voor mij ook geen probleem. Maar, zoals Evelien al zei, verbergen boerka’s je identiteit. Je moet trots zijn op wie je bent zonder je eigen (verplicht) te moeten ‘verbergen’. Daarom ben ik ook blij dat deze wet goedgekeurd is in Frankrijk en hopelijk ook binnenkort in België. Maar als vrouwen zich niet aan deze regel willen houden moeten ze dus ook berispt worden. Iedereen is gelijk voor de wet en dus ook die vrouw. Hopelijk is dit een teken voor andere islamitische vrouwen dat deze wet echt van toepassing is en dat er gevolgen zijn voor het dragen van boerka’s in het openbaar.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st April 2011, 23:11
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Dit zal eeuwig een onderwerp van discussie blijven. Er zijn zoveel argumenten voor als tegen een hoofddoekenverbod, dat het bijna niet meer te doen is om een beslissing te nemen.
Ik vind Lisane's argument wel zeer belangrijk: integratie in een nieuw land wordt volgens mij zeer moeilijk als je je niet wilt openstellen aan de normen en waarden van je nieuwe omgeving.
Langs de andere kant is het moeilijk voor deze mensen om hun geloof links te laten liggen, want zij - in tegenstelling tot ons - geloven zeer sterk. Hun geloof is een van de meest belangrijke dingen in hun leven.
Tot slot, vind ik het een goed compromis om - op straat - boerka's te verbieden, maar hoofddoeken toe te laten. Zo kunnen volgens mij beide partijen zich een beetje vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.