actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2013, 15:41
A*isha.Geerts A*isha.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 27
Minister Geens wil stukken van 1 en 2 cent uit roulatie halen

Minister van Financiën Koen Geens bereidt een wetsontwerp voor dat afrondingsregels vastlegt waardoor de muntjes van 1 en 2 cent overbodig worden. Uit een studie die de minister aan de Nationale Bank gevraagd had blijkt dat het symmetrisch afronden - het parallel afronden naar boven en naar beneden - op 5 cent van te betalen bedragen geen inflatie-verwekkend karakter heeft.

Per Belg zijn er in ons land meer dan 120 muntjes van 1 en 2 cent in omloop (in totaal ruim 672 miljoen muntjes van 2 cent en een kleine 682 miljoen van 1 cent). Uit de Eurobarometer van 2012 blijkt dat 91% van de Belgische consumenten wil dat de 1-eurocentjes verdwijnen en 83% is voorstander van het verdwijnen van de 2-eurocentjes.

Ook voor de handelaar worden de centjes als een last aangevoeld. Maar minister Geens stelt dat hij als nationaal ministers deze muntjes niet kan afschaffen, maar wel afrondingsregels kan opleggen.

Hij vroeg aan de Nationale Bank om te onderzoeken wat de gevolgen zouden zijn van symmetrisch afronden op 5 cent van te betalen bedragen. De studie, die vrijdag door de Nationale Bank gepubliceerd werd, toont aan dat de afronding geen inflatie-verwekkend karakter heeft. Het aantal muntjes in omloop zou dalen.

De studie leert voorts dat een grote meerderheid het goed zou vinden dat de muntjes van 1 en 2 cent uit omloop zouden verdwijnen. In Nederland wordt sinds 2004 afgerond op vijf cent tot tevredenheid van de consumenten, terwijl een test van Unizo en de Franstalige tegenhanger UCM in 2008 in Waregem en Wezet leidde tot tevredenheid bij 78 procent van de consumenten.

Geens zal met zijn collega’s van Economie en Middenstand overleg plegen over het wetsontwerp.

Bron: standaard.be

Mening: Ik denk dat iedereen zich wel eens ergert aan die kleine muntjes, dus lijkt mij dit goed nieuws. Ik denk ook dat het gewoon veel gemakkelijker is als alles op 5 cent wordt afgerond in plaats van 99 cent, zoals nu vaak gebeurt. Als de resultaten van het onderzoek zo positie zijn, denk ik dat je niet anders kan dan die regels vast te leggen. Dit geeft een geleidelijke overgang, zodat de muntjes stillaan uit de omloop verdwijnen. Ik hoop dat de afrondingsregels er effectief komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.