actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2015, 15:41
Maxime L*ens Maxime L*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 74
Chinese draak spuwt vuur naar Amerikaanse oorlogsschepen

Chinese draak spuwt vuur naar Amerikaanse oorlogsschepen

De Chinese staatsmedia hebben aangekondigd dat China de Spratly-eilanden in de Zuid-Chinese Zee ‘desnoods met geweld zal beschermen’ tegen de torpedobootjagers van de VS, die rakelings langs Chinese wateren varen. Met die krachtige verklaring bewaakt de draak zijn drijvende schat van gas en olie, die in omstreden zeegebied verborgen ligt.

‘Ook al is het niet de bedoeling: als puntje bij paaltje komt, zijn wij niet bang om een oorlog te ontketenen tegen de Verenigde Staten in de Zuid-Chinese Zee.’ Met die gespierde retoriek openen de Chinese staatsmedia woensdag de kranten. ‘Het was roekeloos van de VS om oorlogsschepen naar Chinese wateren te sturen. Zulke dingen komen noch de stabiliteit in de regio noch het vertrouwen ten goede’, klinkt het.

Dinsdag stuurden de Verenigde Staten een torpedobootjager naar de Spratly-eilanden in de Zuid-Chinese Zee, die omwille van hun strategische ligging en natuurlijke rijkdommen (gas en olie) al jarenlang tot conflicten leiden.

VS: ‘Wij varen, vliegen en handelen zoals wij dat willen’

Peking is furieus over de komst van het oorlogsschip en briest bij de gedachte dat er nu ook nog Amerikaanse verkenningsvliegtuigen boven de eilanden zullen vliegen. ‘We adviseren de VS om er nog eens goed over na te denken en niet blindelings te handelen of uit het niets problemen te maken’, waarschuwde minister Wang Ji van Buitenlandse Zaken.

De Verenigde Staten reageren lauw op de oorlogsretoriek van China. ‘De wateren waarin we varen met onze schepen, liggen weliswaar dicht tegen het territorium van China, maar ze zijn het niet. En in het gebied van internationale wateren varen, vliegen en handelen wij zoals wij dat willen’, aldus Ash Carter.

Opgespoten atollen en verhitte discussies
Toch vindt China dat de twee riffen waar de VS rakelings voorbij gevaren is - Subi en Mischief - tot het Chinese zeegebied behoren omdat het land er de afgelopen jaren in ijltempo militaire basissen van heeft gemaakt door atollen op te spuiten . De Chinese bouwwoede heeft er immers toe geleid dat andere - vaak kleinere en minder invloedrijke - landen, die aanspraak maken op een gedeelde van de eilanden, zich hebben teruggetrokken uit de verhitte discussie met de draak.

Bron: De Standaard 28-10-2015 om 13:56
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151028_01942892

Dit is volgens mij toch een beetje vreemd nieuws. Maar het heeft effect op heel de wereld en zeker op de economie in Azië en in Amerika. Ik begrijp het meeste het standpunt van China. In dit land gaat het momenteel slecht met de economie. Hierdoor is het dus volgens mij niet meer dan normaal dat China zijn natuurlijke rijkdommen wil beschermen. De Verenigde staten tasten de grenzen even af naar mijn gevoel. Natuurlijk is het interessant om natuurlijke rijdommen te bezitten, maar is dit zeegebied echt het bezit van China? Ik begrijp heel goed dat China zich aangevallen voelt, maar ze overdrijven met hun reactie naar mijn gevoel. Ze verklaren bijna een oorlog aan de VS, maar ik vind dat er eerst gepraat moet worden voor er moet gedreigd worden. Ik besluit uit dit artikel dat beide partijen fouten hebben gemaakt en deze dreigingen niet hadden mogen plaatsvinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.