actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2013, 16:14
Stijn.Geboers Stijn.Geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 55
Nieuw 5 euro-biljet wordt niet overal aanvaard

Het nieuwe biljet van vijf euro - dat begin mei in circulatie werd gebracht - wordt op een aantal plaatsen geweigerd. Dat schrijven de kranten van Sudpresse. De Nationale Bank bevestigt het euvel.


Dit is alleszins een les voor de vernieuwing van de andere biljetten, de komende jaren

Marc Vanvooren

Het nieuwe biljet - het eerste van een nieuwe 'Europa'-reeks - wordt niet aanvaard door bepaalde bankautomaten en betaalautomaten in parkings. De nieuwe biljetten zouden ook door handelaars geweigerd worden, uit vrees dat het om namaak gaat, terwijl de biljetten net dienen om namaak tegen te gaan.

De Nationale Bank bevestigt dat er een probleem is bij sommige kleinhandelaars. "Bij de banken is alles onder controle", aldus Marc Vanvooren, hoofdkassier van de Nationale Bank. "Die zijn eind 2011 al op de hoogte gesteld en hebben alles tijdig kunnen aanpassen."

Nalatigheid
De beheerders van kleinere automaten, zoals in parkings of in sommige winkels, werden begin dit jaar uitgenodigd bij de Nationale Bank. "Zij hebben op dat moment ook al het vijf euro-biljet meegekregen om de de nodige aanpassingen te kunnen uitvoeren", zegt Vanvooren. "Het nieuwe biljet is technisch identiek aan het oude, er moeten enkel aanpassingen gebeuren in de software van de automaten. Eigenlijk moet het biljet gewoon één keer worden ingescand."

Volgens de Nationale Bank zijn sommige handelaars en producenten van automaten daar ietwat nalatig in geweest. "Maar volgende week zullen alle problemen wel van de baan zijn", besluit Vanvooren. "Dit is alleszins een les voor de vernieuwing van de andere biljetten, de komende jaren."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...-aanvaard.dhtml
Mening: Ik vind dit best raar dat mensen deze biljetten weigeren, is dit dan niet genoeg aangekondigd in het nieuws en dergelijke.
Zoals in het artikel staat beschreven is het juist om namaak tegen te gaan.

Toen ik zo'n biljet in handen kreeg heb ik het wel eens goed bekeken maar verder niets over gezegd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th May 2013, 19:24
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Ik ben het eigenlijk vrij eens met Stijn. Ik begrijp heel de tumult rond dit nieuwe briefje helemaal niet. Geld is en blijft geld, handelaars moeten dit aannemen. Het lijkt mij weeral typisch Europa dat dit nieuwe briefje voor problemen zorgt. Weliswaar denk ik wel dat dit maar een probleem gaat zijn van korte duur.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 13th May 2013, 19:48
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 70
Wat een gedoe weer voor een briefje van 5 euro... Hoe kunnen handelaren deze briefjes weigeren als ze van tevoren op de hoogte gebracht zijn én dan nog eens al de media aandacht die dit briefje krijgt? Bankautomaten zouden geen briefjes moeten weigeren, dat slaat nergens op, zeker niet als banken al vanaf 2011 op de hoogte waren. Bij ons op het werk is er ook al een heel gedoe geweest rond de nieuwe briefjes, aangezien ons apparaat om te detecteren of briefjes echt of vals zijn, de nieuwe briefjes allemaal aanziet als vals. De nodige aanpassingen worden binnenkort wel gedaan, maar alsnog een hele hoop gedoe. Anyways, snel zullen alle problemen wel opgelost zijn en dan vragen wij ons af hoe dat oude briefje van 5 euro er ook al weer uitzag. Of je houdt gewoon een 5 euro briefje bij en verkoopt het over een groot aantal jaren voor een grote winst
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th May 2013, 19:54
J*nasHeyns J*nasHeyns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Ravels
Posts: 70
Ik vind het best normaal dat mensen dit niet zomaar willen aannemen. De eerste keer dat ik het zag dacht ik ook dat ik een flauwe plezante voor me had staan die even monopoly geld wou teruggeven.
__________________
Ik volg de actualiteit, maar volgt de actualiteit mij ook?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 21st May 2013, 09:40
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
Ik vind het normaal dat mensen zich vragen stellen bij het aannemen van het nieuwe briefje. We moeten opmerkzaam zijn en niet alles zonder nadenken aannemen. Er is volgens mij wel wat vals geld in omloop. Ikzelf heb het nieuwe briefje nog niet in handen gehad.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 21st May 2013, 11:15
T*omas.Tielemans T*omas.Tielemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 65
Volgens mij is het toch genoeg in de media aan bod gekomen om te weten dat dit briefje net bedoeld is om vals geld tegen te gaan. Ik vind het dan ook zeer vreemd dat handelaars of natuurlijke personen dit geld niet zouden aannemen. Het zal waarschijnlijk wel een probleem van korte duur zijn, maar het is typisch dat deze problemen voorkomen.
__________________
Zoek het geluk onderweg en niet aan het einde van de weg, want dan is de reis afgelopen.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 21st May 2013, 17:08
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 87
Dit weekend heb ik het zelf nog meegemaakt. In de ene winkel kreeg een vriend van mij het 'nieuwe' 5 - eurobiljet terug, maar toen we iets gingen drinken wat verder op werd het biljet niet aanvaard. Ook al hadden we nadrukkelijk gezegd dat het een nieuw 5 eurobiljet is. Toch vind ik het raar dat niet iedere winkelhouder en dergelijke op de hoogte is van de nieuwe biljetten. Ik snap wel dat niet iedereen deze briefjes accepteert als ze er geen weet van hebben. Met een campagne moet dit probleem toch kunnen worden op gelost, bijvoorbeeld een spotje op de radio of tv zou al veel helpen denk ik...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.