actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2008, 20:43
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Klimaatverandering vooral nefast voor vrouwen en kinderen

Vrouwen en kinderen zullen het meest te lijden hebben onder de gevolgen van de klimaatverandering. Unicef waarschuwt daarvoor op Wereldgezondheidsdag, de verjaardag van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Ziektes
"Elk jaar overlijden bijna tien miljoen kinderen onder de vijf jaar aan de gevolgen van ziektes die meestal makkelijk zijn te voorkomen", zegt Unicef-directeur Ann M. Veneman. "Veel van mogelijk dodelijke ziektes als malaria en diarree zijn gevoelig voor veranderingen in temperatuur en regenval. Als het klimaat warmer wordt, kunnen ze vaker voorkomen."

Natuurrampen
Bovendien worden vrouwen en kinderen volgens Unicef onevenredig zwaar getroffen door natuurrampen als orkanen en overstromingen, die de komende jaren vaker zullen voorkomen en in hevigheid zullen toenemen. Ook voeding vormt een probleem. In 2006 was 36 procent van alle kinderen gemiddeld of ernstig ondervoed. Verwacht wordt dat de beschikbaarheid van voedsel nog zal afnemen door mislukkende oogsten, waardoor nog meer kinderen ondervoed zullen raken.

Unicef roept de wereldgemeenschap daarom op om na te gaan welke hulp vrouwen en kinderen in het kader van de klimaatverandering nodig hebben. "Zij moeten de beschikking krijgen over kennis en middelen om zichzelf en de gemeenschappen waar ze deel van uitmaken te beschermen." (belga/gb)
bron:
De Morgen


Nog een gevolg van de klimaatsveranderingen. Het is nooit leuk om te lezen hoeveel kinderen er dagelijks sterven. We weten allemaal dat in armere landen kinderen veel meer kans hebben om te sterven door ziektes of door ondervoeding. Dit wordt alleen nog maar erger.
Daarom ben ik blij dat organisaties zoals UNICEF oproept om na te gaan welke hulp hier nodig is. In armere landen komt het vaak voor dat moeders de gezinnen dragen, hen dus de kennis en middelen geven kan alleen maar voordelen opleveren denk ik. Voor vele mensen is dit ver-van-mijn-bed-show, ze zijn ofwel helemaal niet bezorgd over de klimaatsveranderingen of je krijgt enkel opmerkingen zoals: dan overstroomt Nederland en Vlaanderen, dan moeten we ergens anders zoeken om te gaan wonen.
Overstromingen gaan niet enkel hier gebeuren, ze gebeuren nu al vaak in bepaalde gebieden en zullen in de toekomst nog toenemen.
Ik heb tijdens mijn stage gepraat over kinderarbeid en hoe hard het leven voor kinderen in bepaalde landen is. Veel leerlingen geloofden gewoon de feiten niet. Ik heb echt een hele discussie er over gehouden om ze te proberen doen inzien dat het een harde werkelijkheid is. Deze feiten zullen dus voor vele mensen waarschijnlijk ook moeilijk te geloven zijn. Ik kan alleen maar hopen dat UNICEF het niet opgeeft en dat we de armere landen niet vergeten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:54.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.