actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2018, 20:47
sara.v*rheyden sara.v*rheyden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Ranst
Posts: 32
Zeventien doden bij nieuwe uitbraak van ebola in Congo

Zeventien doden bij nieuwe uitbraak van ebola in Congo

In de Democratische Republiek Congo (DRC) zijn bij een nieuwe ebola-epidemie in de Evenaarsprovincie al zeker 17 doden gevallen. Dat heeft het Congolese ministerie van Gezondheid vandaag laten weten.

De ebolagevallen zijn ontdekt in de noordwestelijke stad Bikoro. Congo verklaarde in juli vorig jaar dat de toen heersende ebola-epidemie voorbij was. Het is de negende keer dat er ebola is vastgesteld in de Democratische Republiek Congo (DRC). Volgens de mededeling van het ministerie werden op 3 mei 21 gevallen van koorts met hemorragische symptomen en 17 overlijdens geregistreerd.

Ebola wordt volgens wetenschappelijk onderzoek verspreid via vleermuizen, die het virus dragen zonder eraan te sterven. Bij de mens ligt de mortaliteit van ebola gemiddeld op 50 procent, al zijn er bij sommige uitbraken ook uitschieters opgetekend tot 90 procent.

In 2014, ten tijde van de grote uitbraak in West-Afrika, werd ook Congo getroffen door het virus. Die uitbraak, in de toenmalige Evenaarsprovincie in het noordwesten van het land, had niets te zien met die in West-Afrika en kon snel gestopt worden. Er vielen toen, volgens de officiële cijfers, 49 doden. In andere landen in West-Afrika stierven 11.300 mensen aan de ziekte. 28.600 mensen raakten besmet.

Bron: De Morgen 8/5/2018 https://www.demorgen.be/buitenland/...congo-b4432eca/

Mening: Ik verschiet er van dat er een nieuwe ebola uitbreek is vastgesteld. Vier jaar geleden was er inderdaad een ebola epidemie. Toen deze epidemie voorbij was, ging ik er als 16-jarig kind domweg vanuit dat het ebolavirus uitgestorven was. Dit is blijkbaar niet het geval. Ik verschiet er ook van dat tijdens de epidemie in Congo niet zo veel mensen gestorven zijn in vergelijking met de andere landen. Deze week is het sterfte aantal al bijna de helft van tijdens de epidemie in 2014. Dit zijn toch wel bijzondere cijfers.

In het artikel wordt vermeld dat het ebola virus verspreid wordt door vleermuizen. Ik vraag me dan af hoe de vleermuizen dit virus aan mensen geven. Het lijkt me onlogisch dat dit, zoals bij hondsdolheid, door een beet wordt doorgegeven. Want als dit het geval is dan zou de oorzaak al lang duidelijk moeten zijn. Een mens komt toch niet vaak in contact met vleermuizen? Zou het virus zich dan door de lucht verspreiden? Dit zou, volgens mij, voor veel meer slachtoffers zorgen. Met andere woorden, ik denk dat er nog veel onderzoek moet gedaan worden over het ebola virus. Niet enkel naar een oplossing, maar ook naar preventie.

Laatst aangepast door sara.v*rheyden : 8th May 2018 om 20:58.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.