actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2008, 18:09
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
Dexia streeft naar CO2-neutraliteit met eigen windmolenpark

Dexia heeft een eigen windmolenpark gekocht en is naar eigen zeggen de eerste bank die zo werk maakt van een beleid van CO2-neutraliteit. Dat blijkt vandaag uit een mededeling van de bank. Het windmolenpark gaat energie produceren die voor een groot deel de broeikasuitstoot van de groep neutraliseert. Andere maatregelen zijn de aankoop van groene energie en een specifiek actieplan voor zakenreizen.

Duurzame ontwikkeling
Dexia hecht al jaren belang aan duurzame ontwikkeling en één van de krachtlijnen daarvan is de rechtstreekse milieu-impact van de onderneming te beperken. Vorig jaar werd gestart met een actieplan om CO2-neutraal te worden, door de broeikasgasuitstoot te verminderen en te compenseren.

Uitstoot van 17.700 ton
In december 2007 startte de bank in Basse-Normandie met de bouw van een windmolenpark met een vermogen van 20MW. Dat park zal tegen maart volgend jaar operationeel zijn. De tien windmolens zouden de uitstoot van 17.700 ton CO2 per jaar vermijden, goed voor tweederde van de uitstoot van Dexia.

Groene energie
Daarnaast werd voor een groot deel van de Dexia-gebouwen overgeschakeld op groene energie, goed voor een reductie van de CO2-uitstoot met 21.000 ton per jaar.

Trein
Tot slot is voor zakenreizen een specifiek actieplan opgesteld: de trein krijgt de voorkeur op het vliegtuig en videoconferenties worden gepromoot. (belga/ka)
bron:
De Morgen


Dit project zou twee derde van hun uitstoot moeten verminderen, wie kan zeggen dat dat negatief is? Ik heb zelf negatieve ervaringen met mijn dexia bank en sindsdien heeft de naam een beetje een negatieve klank in mijn oren maar dit initiatief doet hen in mijn achting stijgen .
Het feit dat ze de trein gaan gebruiken voor zakenreizen is ook een pluspunt. Ik reis zelf veel met de trein en heb dit zelf gewoon liever dan een vliegtuig. (Het gaat hier wel om de comfortabele treinen en niet van die 'bommeltreinen'). Je kan rustig genieten van het uitzicht en hebt meer plaats. Voor zakenmannen is de factor meer plaats iets positiefs, ik heb al op de Eurostar gesprekken gehad met zakenmensen en ze vinden de Eurostar veel beter dan het vliegtuig. Ik vind dat dit meer gepromoot moet worden. De Eurostar is nu ook beter voor het milieu door hun projecten:
"a Eurostar journey emits 10 times less carbon dioxide than flying to our core destinations."Eurostar.com
Ik hoop dat meer bedrijven het voorbeeld van Dexia volgen en werken aan hun CO2-uitstoot.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2008, 21:37
Véronique.Geudens Véronique.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Vorselaar
Posts: 248
Groen!

Ik vind dit ook een zeer goed idee, toch al 1 van de zovele bedrijven die in het licht worden gezet dat ze iets willen doen aan CO2-uitstoot. Waar zijn al die andere bedrijven die zeggen dat ze ecologisch bezig zijn, zien we daar altijd iets van?

Een eigen windmolenpark heeft ook de Nike-vestiging naast de E313 (in de buurt van de afrit Leopoldsburg, Beringen), ook een goed voorbeeld, ik geloof dat zij 5 windmolens hebben geplaatst.

Ik ken nog een ander bedrijf dat ook windmolens wil plaatsen (BASF), zij hebben wel de toestemming gekregen om er enkele te bouwen maar niet allemaal zoals eerst gepland. De reden? Volgens Groen! zou er een windmolen in de vliegroute van de vogels staan ...
Komaan waar gaan we naartoe? Ofwellen promoten ze groene energie ofwel slaat Groen! zelf zo'n idee weer weg...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.