actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th October 2017, 16:38
WuytsMichelle WuytsMichelle is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Poederlee
Posts: 20
Nachtwerk verhoogt risico op diabetes en hartproblemen

Nachtwerk verhoogt risico op diabetes en hartproblemen

Het draaien van nachtdiensten verhoogt het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Ook veroorzaakt het werken in de nachtelijke uurtjes slaapproblemen, concludeert de Nederlandse Gezondheidsraad in een onderzoek.

Ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders (goed voor 15 procent van de beroepsbevolking) werken soms of regelmatig 's nachts. "Het dag-nachtritme van nachtwerkers raakt ontregeld door lichamelijke activiteit en blootstelling aan licht tijdens de nachtelijke uren. Dit leidt tot slaaptekort, concentratieproblemen, ongelukken op het werk en afnemende werkprestaties", aldus de raad.

De Gezondheidsorganisatie kan geen groepen nachtwerkers aanwijzen die extra risico lopen. Naar schatting leidt veertig jaar nachtwerk tot een verhoging van het risico op diabetes mellitus (type 2) en hart- en vaatziekten van 7 tot 8 procent. "Op basis van de bewezen nadelige gezondheidseffecten adviseert de raad om nachtwerk waar mogelijk te beperken."

Bron:
De Morgen, 24 oktober 2017, via https://www.demorgen.be/wetenschap/...lemen-b344c087/

Mijn eigen mening over het artikel:
Dat nachtwerk voor vele onder ons een zware beproeving is, was me geen geheim. Slaapproblemen als gevolg, van het werken tijdens de nacht, lijkt me een beetje logisch. Dat er ook levensbedreigende gevolgen zoals hart- en vaatziekten een gevolg zijn, verbaast me wel.
Helaas is het onmogelijk om in vele sectoren het nachtwerk af te schaffen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.