actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th July 2014, 20:45
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
Gent wil statiegeld voor blikjes

Gent wil statiegeld voor blikjes

Zwerfvuil opruimen is voor de steden dweilen met de kraan open. Sensibiliseren en beboeten is niet meer genoeg. De stad Gent wil daarom statiegeld voor blikjes. ‘Als iets waarde heeft, zullen de mensen minder geneigd zijn om het op de grond te gooien.’
Wie de Graslei in Gent kent, heeft ze ongetwijfeld al zien staan: borden in de vorm van een menu waarop staat dat genieten van het mooie uitzicht en de unieke sfeer u niets kost, behalve als u kiest voor de ‘special van de dag’: 120 euro voor zwerfafval. Met deze actie probeert de stad Gent zonnekloppers en toeristen al jarenlang diets te maken dat ze hun blikjes en plastic flessen in de vuilnisbak moeten gooien.

De stad plaatste extra grote vuilnisbakken en deze week nog deelden medewerkers van afvalintercommunale Ivago zakjes uit met de boodschap ‘zwerfvuil kan ons WEL een zak schelen’. Maar sensibiliseren is niet meer genoeg, stelt de stad vast.

Vorig jaar zamelde Ivago in heel Gent nog 2.482 ton zwerfvuil in. Het is dweilen met de kraan open, zeker als het mooi weer is. ‘Daarom hebben we aan de Vlaamse en federale overheid gevraagd om statiegeld in te voeren voor blikjes en PET-flessen’, zegt de Gentse schepen van Milieu Tine Heyse (Groen). ‘Het zou onze strijd tegen zwerfvuil vergemakkelijken. Als iets waarde heeft en als de mensen er geld voor kunnen krijgen, zullen ze minder geneigd zijn om het op de grond te gooien. Hoe we dat organiseren, valt nog te bezien. Je kan automaten voor leeggoed plaatsen, zoals die voor glazen flessen in de supermarkten. Het systeem bestaat in Nederland en Duitsland. En daar werkt het.’

Gooi uw blik in de ecosquad

‘Als je statiegeld vraagt, zou je die berg verpakkingsafval zeker kunnen verminderen’, zegt Christof Delatter, diensthoofd afvalbeleid van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). ‘Maar het is geen oplossing voor het andere zwerfvuil, zoals snoepverpakking. Vraag is of de kosten voor de selectieve inzameling, die je hierop moet afstemmen, opwegen tegen de winst. Wij pleiten daarom niet resoluut voor het invoeren van statiegeld.’

‘Het klopt wel dat steden en gemeenten nu opdraaien voor het opruimen van het vele zwerfvuil. Het zou logisch zijn dat die kosten worden doorgerekend bij de aankoop van alle verpakkingen. Wie zulke verpakkingen koopt, betaalt dan mee voor de opruiming.’

Bron: De Standaard

Mening:
Als ik door mijn dorp fiets, zie ik al het vele zwerfvuil. En ik woon in een kleine gemeente waar men niet kan zeggen dat het afkomstig is van toeristen. Als hier dan nog eens toeristen bij komen zou dit zwerfvuil alleen nog maar toenemen. Terwijl in een grote stad als Gent er wel spraken is van vele toeristen die 'helpen' aan het vele zwerfvuil. En dit is een stad liever kwijt dan rijk, het schaad hun imago. En het toont niet mooi. Ik persoonlijk ben voor het idee van het statiegeld voor blikjes en flesjes. Dit is zeker iets dat kan werken mits de juiste aanpak. Dit hebben we al kunnen zien in onze buurlanden. Hier werkt dit systeem zeer goed en ik zelf heb er ook al gebruik van gemaakt. Het is zeer efficiënt en het moedigt echt aan om geen vuil op de grond te gooien. Natuurlijk zal het geld kosten om dit project te starten en rendabel te maken. Maar ik denk dat het zeker de moeite is om deze raming eens te maken en te kijken of het al dan niet voordelig kan zijn voor ons land. Wat voor mij ook zeker een pluspunt is dat we hierdoor onrechtstreeks gaan sorteren en zo ook iets doen aan ons afvalprobleem.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.