actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2016, 11:01
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Masterplan gevangenissen en internering goedgekeurd

De Ministerraad heeft het het Masterplan Gevangenissen en internering goedgekeurd. Met het plan wil de regering de overbevolking in de gevangenissen terugdringen en de infrastructuur vernieuwen.

De regering wil ook de infrastructuur beter aanpassen aan de re-integratie van gedetineerden en alternatieven voor de klassieke strafuitvoering bieden. Voor alle geïnterneerden die nu in de gevangenis verblijven, komt er aangepaste infrastructuur waar zij menswaardige zorg en begeleiding op maat krijgen.

Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) wil met het nieuwe Masterplan "voor een totaalaanpak gaan". "We maken werk van de modernisering en uitbreiding van de bestaande gevangeniscapaciteit maar tegelijk zorgen we voor voldoende plaatsen voor wie echt in gevangenis hoort. Het detentiebeleid moet de nadruk leggen op de terugkeer en opnieuw kunnen functioneren van de gedetineerde in de maatschappij."

Jan Jambon, minister van Binnenlandse Zaken en Veiligheid (N-VA), benadrukt vooral dat "elke gevangenisstraf die wordt uitgesproken, ook effectief uitgevoerd kan worden".

Na uitvoering van Masterplan III en de nog te realiseren projecten uit de vorige Masterplannen zullen er 10.568 plaatsen voor gedetineerden en 1.066 plaatsen voor geïnterneerden zijn. De realisatie van de nieuwe instellingen verloopt via een combinatie van publiek en private middelen. De renovatie van Merksplas en de uitbreiding van de capaciteit in Jamioulx, Ieper en Ruiselede gebeuren louter via publieke middelen goed voor 175 miljoen.

Het streefdoel is om de gevangenispopulatie duurzaam terug te dringen tot beneden de 10.000 gedetineerden.

Bron: De Morgen, 18-11-2016

Mening:

De overbevolking in de gevangenissen is al langer een groot probleem. Het is dus fijn om te horen dat er eindelijk eens iets aan gedaan wordt. In het artikel wordt gezegd dat ze de populatie in de gevangenis willen verlagen. Hoe ze dat gaan doen, dat blijft voor mij een vraagteken. Die gevangenen zitten daar niet voor niets. Ze willen ze proberen klaar te stomen om terug in de maatschappij te verschijnen, maar ik ben van mening dat je moet beboet worden omwille van iets dat je hebt gedaan. Als je vijf jaar krijgt, dan zit je vijf jaar. Mijn mening is daar misschien een beetje drastisch in, maar mijn ouders werken al van zo lang dat ik weet in de gevangenis, en de verhalen dat ik daar van hoor zijn echt niet te doen. Wegens procedurefouten vrijkomen, omwille van goed gedrag vervroegd vrijkomen, noem maar op. Dat vind ik niet kunnen, als iemand een fout heeft begaan moet hij hiervoor beboet worden. Wat wel positief is, is dat ze ook de infrastructuur willen moderniseren. Tot over een paar jaar geleden was de gevangenis in Turnhout (waar mijn ouders werken) eerder een bouwvallig gebouw, en dan heb ik het over de binnenkant van de gevangenis. Verouderde methodes, zoals bijvoorbeeld overal met sleutelbossen rondlopen om deuren te openen. Dat is niet alleen heel vervelend, maar ook gevaarlijk. Gelukkig is dat nu allemaal automatisch met knopjes geworden. Gelukkig dat hier nu ook aandacht naartoe gaat.

Laatst aangepast door Priscilla.V*nEyck : 18th November 2016 om 11:10.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:57.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.