actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th May 2017, 20:33
Lander.D*bruyn Lander.D*bruyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Wuustwezel
Posts: 71
Bourgeois: 'Uitschrijven boetes maar niet innen, lost niets op'

'Het eerste slachtoffer van de strenge Brusselse geluidsnormen is bekend.' Vrachtluchtvaartmaatschappij Air Cargo Global verhuist haar vluchten naar Amsterdam en Praag. 'Deze situatie zorgt voor een grote onzekerheid die nefast is', reageert Vlaams minister-president Geer Bourgeois (N-VA).

De laatste vlucht van Air Cargo Global op de luchthaven van Zaventem is eerder deze week opgestegen. De activiteiten verhuizen naar Amsterdam en Praag. De maatschappij haalt de aanhoudende onzekerheid over de geluidsnormen en de mogelijke boetes aan om haar vertrek te verklaren. Air Cargo Global was met twee Boeing 747-vrachtvliegtuigen actief op Brussels Airport. 'Opnieuw een slag voor onze tweede grootste economische groeipool', reageert Bourgeois. Hij roept iedereen op om constructief mee te werken aan een oplossing voor het dossier van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem.

'De Brusselse geluidsnormen jagen Air Cargo Global en 200 jobs weg', reageert Air Cargo Belgium, de overkoepelende vereniging van bedrijven op BRUcargo. 'Dit bewijst dat bedrijven geen boete in de bus moeten krijgen om zich bedreigd te voelen. De Brusselse regering mag dan laconiek verklaren dat het nog anderhalf jaar duurt voor de boetes effectief geïnd worden, vandaag wordt het duidelijk dat de onzekerheid en het afschrikeffect al bedrijven naar het buitenland jaagt', aldus Geert Keirens.*

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert dat hij 'het verdwijnen van deze jobs ten zeerste betreurt'. 'Ik*zal er dan ook alles aan doen om tot een vergelijk te komen. Maar van zodra we kennis krijgen van boetes die bij bedrijven toekomen, zullen we niet aarzelen om een belangenconflict in te roepen.'

'Niet de laatste maatschappij die vertrekt'

De Brusselse regering besliste eind april om de aangekondigde strengere geluidsnormen boven Brussel toe te passen. Omdat de inning van de eraan verbonden boetes tot twee jaar kan duren, is er wel nog tijd om tot een structurele oplossing te komen in het dossier van de geluidsnormen. In dat dossier diende de Vlaamse regering al twee keer een belangenconflict in.

'Dit is zonder ingrijpen wellicht niet de laatste maatschappij die vertrekt. Het aantal boetes zal door de nieuwe normen meer dan vervijfvoudigen. Nog een vijftal andere maatschappijen vliegen met dezelfde toestellen, dat ziet er dus niet rooskleurig uit', besluit Keirens.

Brussels Airport*bevestigt deze vermoedens: 'Ook de maatschappij Magma Aviation zegt Brussels Airport te zullen verlaten indien in de komende weken de onzekerheid niet weggenomen worden.' En er is volgens Brussels Airport 'een reëel risico dat er binnenkort nog meer vertrekken'.*

'Dringender dan ooit'

'De nood aan een stabiel wettelijk kader en een definitieve oplossing is dringender dan ooit', aldus Arnaud Feist, ceo*van Brussels Airport Company. 'De beslissing van de Brusselse regering om het innen van de boetes uit te stellen is geen oplossing. Deze beslissing ging misschien uit van goede intenties, maar creëert een periode van onzekerheid gedurende anderhalf tot twee jaar.'

'Ik roep de betrokken politieke partijen op om de negatieve spiraal stop te zetten die het lokale en regionale economische weefsel in België vernietigt en zo snel mogelijk tot een oplossing te komen', besluit Feist.*

Bron: 11/02/2017 De standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20170511_02876799

Mening:
ik betreur het ten zeerste dat deze maatschappijen vertrekken uit Zaventem. Ik vind het vooral erg voor de 200 werknemers die hierdoor op straat komen te staan. Zij zijn momenteel gedupeerd door onze regering. Ik vind het gewoon erg dat door de laksheid van een regering 200 jobs verloren gaan. Het zullen volgens mij inderdaad niet de laatste maatschappijen zijn die vertrekken. Ik vind dan ook dat er inderdaad snel een duidelijk wettelijk kader moet komen omtrent de boetes.
Wat ik nog raar vind is dat vele van de mensen die klagen later rond Zaventem zijn komen wonen dan dat het vliegveld er was. Ik weet dat momenteel de vliegroutes wijzigen en dat er steeds meer vliegtuigen komen. Ik blijf het echter betreuren dat er zoveel mensen klagen hier over. Er zijn veel mensen die eerst in de buurt van een vliegveld gaan wonen en dan beginnen te klagen. Dan ben ik van gedachten dat ze maar eerder hadden moeten nadenken. Ik weet dat dit heel hard klinkt maar momenteel denk ik er nu eenmaal zo over.
Er moet dringend iets veranderen in onze mentaliteit. Zowel in die van de gewone burger als in die van de politiekers. Het wordt volgens mij hoogtijd dat men sneller beslissingen gaat nemen. Van hen wordt verwacht dat ze meer kunnen dan de rest van de bevolking. Toch zeker als we naar hun loon kijken. Wel dan mogen ze van mij ook sneller reageren op dit soort zaken!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.