actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2016, 22:54
maxim.j*nsen maxim.j*nsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Boechout
Posts: 136
Van Grieken roept partijen op om zich te beraden over cordon sanitaire

Vlaams Belangvoorzitter Tom Van Grieken roept de andere partijen op zich te beraden over het signaal dat een aantal politicologen zoals Carl Devos en Dave Sinardet in De Morgen geven door zich uit te spreken tegen het cordon sanitaire. Het Vlaams Belang is alvast bereid om meerderheden te leveren, maar niet ten koste van zijn kernbeloftes, zegt hij.
Eind jaren 80 werd een cordon sanitaire tegen het toenmalige Vlaams Blok in het leven geroepen door de andere partijen. Dat hield in dat de partijen zich engageerden om geen bestuursakkoorden af te sluiten of politieke afspraken te maken met het Vlaams Blok. In De Morgen spreken een aantal vooraanstaande politologen - Carl Devos (UGent), Dave Sinardet (VUB), Cas Mudde (Universiteit Georgia) en Chantal Mouffe (Universiteit Westminster) - zich uit tegen de politieke bestuursboycot tegen het Vlaams Belang.

"Ik ben nooit tegen het cordon sanitaire geweest, omdat het een transparante maatregel was, om morele redenen", zegt Carl Devos. "Maar ik denk niet dat iemand zo'n cordon nu nog zou invoeren." Zijn collega Sinardet (VUB) volgt hem: "Ik denk dat je vandaag niet meer kunt zeggen dat het volkomen moreel verwerpelijk zou zijn om te besturen met Vlaams Belang, dus in principe moet dat kunnen."

VB-voorzitter Tom Van Grieken stelt de moed van de professoren op prijs: "Wie tot hiertoe zijn hoofd tot boven het maaiveld stak wanneer het ging over de politieke uitsluiting van het Vlaams Belang, werd in het verleden vaak professioneel, maatschappelijk en sociaal gedefenestreerd. Dat vooraanstaande politicologen dit nu toch doen, is een toonbeeld van moed en democratische verantwoordelijkheidszin."

Hij roept de andere politieke partijen op zich te beraden over dit 'democratisch signaal'. "Het Vlaams Belang is alvast - zeker met de lokale verkiezingen in het vooruitzicht - bereid om meerderheden te leveren. Maar uiteraard niet ten koste van onze kernbeloftes aan de kiezer", aldus Van Grieken.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2775853

Eigen mening: Ik heb het CS altijd al een laf, kortzichtig en angstig besluit gevonden. Ik ben het ook niet altijd eens met het Vlaams Belang maar ze gewoon buiten de groep plaatsen vind ik dus echt kinderachtig. Dat is pas discriminerend want PVDA+ is ook een extreme partij, maar die mogen wel gezellig ongebreideld hun mening verkondigen zonder dat er "gohohoh" wordt gedaan. Een extreemrechtse partij is dus uit den boze en moet meteen verbannen worden, maar een communistische partij die er hier een tweede Noord-Korea van wilt maken mag gerust haar gangen gaan. Straks lopen we allemaal rond met hetzelfde kapsel en eten we allemaal hetzelfde. Zo een vaart zal het gelukkig niet lopen, want uiteraard wordt er op zo'n partij niet gestemd. De voorzitter Peter Mertens vindt het ook niet erg om zijn liefde voor Karl Marx openlijk te uiten. Dat is voor mij ook geen enkel probleem, die man mag zijn mening hebben als ieder ander! Enkel vind ik dan dat ook het Vlaams Belang dat mag. Iedere keer als Tom Van Grieken of Filip Dewinter iets zegt, dan wordt er meteen het woord "fascist" bij gehaald. Zou Mertens het leuk vinden om "Stalinist" genoemd te worden? Neen, want dat klopt niet. Hij is geen Stalinist (hoop ik toch) zoals de mensen met een rechtse mening ook geen fascisten zijn of nazi's of wat weet ik allemaal. Een beetje volwassenheid in de politiek van vandaag is ook geen overbodige luxe. Maar dus, om de koe compleet te maken, ik ben dus uiterst tegen het cordon en ik ben blij dat er eindelijk mensen zijn die het hardop durven zeggen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.