actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st May 2017, 15:09
yanthe.w*ckenier yanthe.w*ckenier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Zoersel
Posts: 55
Dit is de beste manier om te stoppen met roken, volgens nieuwe studie

Wanneer mensen willen stoppen met roken, zijn er twee veelgebruikte methodes: langzaamaan afbouwen of van de ene op de andere dag stoppen. Een nieuwe studie, gepubliceerd in 'Annals of Internal Medicine', onderzocht welke methode de grootste slaagkans heeft.

"Veel mensen denken dat het logischer is om eerst te minderen met roken voordat je volledig stopt", zegt onderzoeksleidster Nicola Lindson-Halwey van de universiteit van Oxford aan Time. De studie vertelt echter een ander verhaal: door van de ene dag op de andere te stoppen heb je de grootste slaagkans.

Studie

Voor deze studie werden zo'n 700 mensen uit Engeland onderzocht die minstens vijftien sigaretten per dag rookten, maar wilden stoppen. De groep werd willekeurig in twee groepen verdeeld. De helft van hen moest van de wetenschappers gedurende twee weken minderen met roken en dan stoppen, terwijl de andere groep zoals gewoonlijk verder mocht roken, maar na twee weken abrupt moest stoppen. Beide groepen kregen gedragstherapie en andere hulpmiddelen ter beschikking, zoals nicotinepleisters of -kauwgom.

Abrupt stoppen werkt beter

De onderzoekers keken hoe goed de deelnemers het deden na vier weken en zes maanden te zijn gestopt met roken. De mensen die abrupt stopten, hielden het beter vol. Na vier weken was 49 procent van hen succesvol gestopt, tegenover 39 procent van de mensen die gradueel probeerden te stoppen. Na zes maanden hield nog 22 procent van de mensen die abrupt waren gestopt het nog steeds vol, tegenover 15 procent van de graduele groep.

Liever stapsgewijs

Het is opvallend dat de meeste mensen zeiden dat ze liever stapsgewijs stoppen met roken, terwijl de studie aantoont dat dat niet de beste methode is. Bovendien is de kans op hervallen voor die mensen groter dan voor de mensen die zeiden dat ze liever abrupt zouden willen stoppen.
De studie onderzocht geen andere methodes om te stoppen, zoals overstappen op e-sigaretten.

Bron: De Morgen (http://www.demorgen.be/wetenschap/d...tudie-b42cd1cc/)

Mijn mening:
Ik kan niet met zekerheid zeggen of ik dit een betrouwbaar onderzoek vind. Ze onderzochten slechts 2 mogelijke manieren, enkel bij mensen uit Engeland. Ik vind het zeker wel een interessant onderzoek, maar ik geloof dat het toch ook een persoonlijke kwestie is. Wat voor de ene persoon goed werkt, zal voor de andere misschien helemaal niet werken. Het beste middel om te stoppen met roken blijft nog steeds je eigen motivatie. Men moet het oprecht zelf willen om te stoppen met roken, anders lukt het hoogstwaarschijnlijk toch niet. Ik vind het zelf goed dat er steeds meer nieuws komt over de gevaren van roken. Vroeger was het een gewoonte, iedereen rookte. Nu weten we meer de gevolgen hiervan en ben ik ook blij dat er bijvoorbeeld wetten zijn gekomen voor restaurants.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2017, 17:09
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Ik kan me zeker vinden in de mening van Yanthe, iedereen reageert anders op een bepaalde methode. Ik vind dit wel een zeer interessant onderzoek omdat je eerder zou denken dat het gradueel afbouwen van roken gemakkelijker zou zijn voor de roker (zeker voor lange termijn). Ik kan me inbeelden dat een vaste gewoonte plots stilzetten enorm moeilijk moet zijn voor vele mensen, zeker bij een verslavend product. Het is zeer belangrijk dat men blijft zoeken naar manieren om te stoppen met roken omdat dit iets heel schadelijk blijft voor de gezondheid. Ik heb zelf gelukkig geen ervaring met roken, maar ik denk dat als ik in die situatie zou zitten, ik eerst wel op een hulpmiddel of een alternatief zou willen overstappen in plaats van afbouwen of onmiddellijk stoppen. Het artikel vermeld ook een van deze alternatieven, namelijk de e-sigaretten. Er zijn dus veel opties die je kunnen helpen om te stoppen met roken, maar uiteindelijk komt het toch neer op je eigen wilskracht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st May 2017, 17:31
Lesse.G*os Lesse.G*os is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vlimmeren
Posts: 50
Ik ben het volledig eens met de mening die Yanthe hier gegeven heeft. Ik heb zelf te maken gekregen met een boel familieleden die roken/rookten en die geprobeerd hebben om hiermee te stoppen. Elk van hen had wel een eigen manier om hiermee te stoppen; mijn grootvader beet op een rietstok in plaats van een sigaret, mijn vader at nicotine kauwgum en nog meer. Maar uiteindelijk was datgene dat de doorslag gaf voor het al dan niet slagen of niet: de wilskracht van die persoon. Daarom ben ik van mening dat dit onderzoek met een korrel zout genomen moet worden. Eerst en vooral omdat het zich alleen gebaseerd heeft op mensen uit Groot-Brittannië en vervolgens omdat dit vooral een persoonlijke kwestie is. Voor verschillende personen werken verschillende methodes waarschijnlijk beter.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.