actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2017, 10:16
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Pulderbos
Posts: 71
De Block wil psychologische hulp terugbetalen

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block laat onderzoeken hoe ze psychologische hulp kan laten terugbetalen. Dat zegt de minister zaterdag in een interview met De Morgen.

‘Ik wil een stap vooruit zetten in de geestelijke gezondheidszorg. We hebben vorig jaar de fundering gelegd, door het beroep van klinisch psycholoog te erkennen. Nu moeten we verder bouwen. Vrijdag is de federale raad voor de geestelijke gezondheidszorg geïnstalleerd en die gaat onderzoeken hoe we psychologische hulp kunnen terugbetalen. We weten dat sommige mensen zich soms tien jaar lang niet goed voelen, zonder dat ze de juiste hulp krijgen. Dat is vreselijk, dat zou niet meer mogen’, zegt De Block.

Voor de financiering daarvan, wil de minister een plan uitwerken. ‘We moeten daar een stapsgewijs plan voor uitwerken, en kijken voor wie en wanneer terugbetaling het dringendst is. In elk geval vind ik het belangrijk om dat te realiseren. Een op de drie mensen krijgt in zijn leven te maken met psychische problemen.’

Bron: De Standaard, 20/05/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170520_02891506

Mijn mening:
Tamelijk recent heb ik nog een radio-uitzending gevolgd op BBC1 waarbij de Duke and Duchess of Cambridge te gast waren. Ook zij hebben een campagne opgestart dat de situatie van de mentale gezondheid bij mensen beschrijft en hier iets aan wil doen. Zij vinden onder meer dat mensen er niet openlijk over durven praten en hierdoor zitten ze heel vaak alleen met hun problemen ‘opgescheept’. Zij willen deze mensen als volgt middelen en mogelijkheden aanbieden om hun mentale gezondheidsproblemen op te lossen.
Uit dit artikel kan ik constateren dat ook Maggie De Block verbetering wil zien in deze zaak. Ik vind het daarom ook een goed idee dat zij de problemen onder ogen ziet en hier wel degelijk iets aan wil doen. Het plan dat zij wil opstellen, lijkt mij zeer gestructureerd en duidelijk. Zo is het inderdaad aangewezen dat men eerst naar de dringendste zaken gaan kijken. Nu alleen nog hopen dat dit plan er op tijd komt en ook degelijk in werking zal treden.

Laatst aangepast door Pauline.D*Kerf : 20th May 2017 om 10:42.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th May 2017, 12:15
pauline.p*cqueur pauline.p*cqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: geel
Posts: 70
Ik ben het eens met Pauline. Ik vind het ook goed dat Maggie De Block de problemen onder ogen ziet en hier iets aan wil doen. We zien namelijk dat heden ten dagen er heel veel mensen zijn die nood hebben aan psychologische hulp. De werkdruk vandaag de dag ligt heel hoog waardoor vele mensen uitvallen en terecht komen in een negatieve spiraal. Ik ben blij dat deze mensen een oplossing zoeken door psychologische hulp in te schakelen. Ik vind dat we deze problemen al te lang hebben proberen te verbergen. Ik ben dus zeer blij dat we dit eindelijk onder ogen zien en dat ze deze mensen gaan ondersteunen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th May 2017, 22:29
Hannah.P*eters Hannah.P*eters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Dessel
Posts: 81
Ik sluit me ook aan bij de mening van Pauline en Pauline. Ik denk dat dit nieuwe idee ook zeker mee in het voordeel kan spelen van de armere klassen in onze samenleving. Deze mensen staan namelijk voortdurend onder druk om geld te verdienen in een job met een minimumloon. Ik kan me inbeelden dat het hierdoor mentaal een zware kluif moet zijn (zeker als je dan nog de enige kostwinner bent) om een gezin te moeten onderhouden. Voor deze mensen zou dit een hele opluchting kunnen zijn, omdat dan hun drempel om professionele hulp te zoeken dan overbrugbaar zou worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.