actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2017, 18:52
Arno.V*andenBergh Arno.V*andenBergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Herentals
Posts: 43
Agressie tegen treinpersoneel amper vervolgd

In 2016 waren er in totaal 837 gevallen van geweld op treinbegeleiders. In vier op de tien gevallen werden de daders gevat, maar in slechts 17 gevallen, of net 2 procent, werd overgegaan tot een vervolging met burgerlijke partijstelling.

Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-Kamerlid Barbara Pas opvroeg bij federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Meer dan de helft zijn bedreigingen (311) en beledigingen (170), maar er werden ook 135 feiten van slagen en verwondingen en 211 lichte geweldplegingen vastgesteld.

‘Geen prioriteit’

Pas ziet in een persbericht de ‘talloze vertragingen’ als een reden voor heel wat agressie. ‘Maar dat mag nooit een argument zijn om over te gaan tot agressie tegenover mensen die hun beroep zo goed mogelijk, en vaak in moeilijke omstandigheden, moeten verrichten. Wie die rode lijn overschrijdt, moet bestraft worden.’

Pas concludeert uit de cijfers dat geweld tegen het treinpersoneel geen prioriteit is voor het gerecht of de NMBS. ‘Die laatste stelt zich immers alleen maar burgerlijke partij, wanneer het slachtoffer dat ook doet’, klinkt het. Volgens het Vlaams Belang-Kamerlid moet de NMBS zich elke keer burgerlijke partij stellen bij agressiefeiten. ‘Het omgekeerde geeft een signaal van straffeloosheid.’

Bron: De Standaard
Datum: 3/11/2017

Mijn mening: Ik ben het er helemaal mee eens dat de NMBS zich burgerlijke partij moet stellen bij alle agressiefeiten. De oorzaak van de vertragingen in het treinverkeer liggen vaak ook niet bij de NMBS zelf, fouten gebeuren. Het geeft de reiziger daarom zeker niet het recht om de treinbegeleider agressief te benaderen. Een treinbegeleider kan er ook niets aan doen dat het treinverkeer vertraging oploopt, die proberen ook gewoon maar hun werk te doen. Ik vind daarom ook dat de NMBS zijn personeel mee moet bijstaan en zich telkens als zulke agressieve zich voordoen zich als burgerlijke partij moeten stellen. De NMBS moet zijn personeel verdedigen zodat die met zekerheid hun job kunnen doen.

Laatst aangepast door Arno.V*andenBergh : 3rd November 2017 om 19:07.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th November 2017, 20:50
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
De dag van vandaag komt er enorm veel geweld voor. Ik vind dit enorm erg want meestal is het geweld nog tegen onschuldige mensen. De onschuldige mensen die hier het slachtoffer zijn, zijn de treinbegeleiders. Die mensen doen alleen maar hun job en er is vaak geen enkele reden om die mensen aan te vallen.

Ik rijd zelf dagelijks met het openbaar vervoer waaronder te trein en ja, het is enorm frustrerend wanneer mijn trein vertraging heeft, of wanneer de conducteur zegt dat ik niet meer mag opstappen. Dit alles heeft wel een reden. Die mensen kunnen er ook niet aan doen dat de trein problemen heeft of dat het te gevaarlijk is om nog op te stappen.

Dit alles is nog steeds geen reden om agressief te reageren op de conducteurs. In deze tijden draait het allemaal maar om tijd. Alles moet snel snel gaan en wanneer men even moet wachten draait men door.

Ik vind dat de daders zeker gestraft mogen worden! Hopelijk kan men zo de agressie in het openbaar vervoer wat verminderen, want niet enkel de treinbegeleiders moeten eraan geloven, maar ook de buschauffeurs.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.