actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th February 2016, 17:52
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Gaia steunt voorstel CD&V om nertskwekerijen te sluiten tegen 2017

D&V wil alle Vlaamse nertskwekerijen sluiten tegen 2017 en daar kan Gaia zich enkel maar in vinden. Zelfs een financiële compensatie voor de kwekers moet kunnen, al mag van “inhaligheid geen sprake zijn”, luidt een persbericht van de dierenrechtenorganisatie woensdag.

CD&V heeft een voorstel gelanceerd om alle nertskwekerijen in Vlaanderen - momenteel zijn er dat nog 17 - tegen 1 januari 2017 te sluiten. De kwekers zouden in de plaats wel een financiële compensatie krijgen.

Gaia beseft dat een compensatie noodzakelijk is. “Van een onmiddellijke stopzetting zonder compensatie kunnen we natuurlijk wel dromen, maar dat lijkt ons niet haalbaar”, luidt het persbericht. “Wel vinden we dat de compensatie voor de kwekers redelijk moet zijn en binnen de perken moet blijven. Van inhaligheid kan geen sprake zijn.”

“Fout signaal”

Over die compensatie zitten de linkse oppositiepartijen niet op dezelfde lijn. “Wij begrijpen dat er een compensatie moet komen voor de bestaande bedrijven. Het is aan minister Ben Weyts (N-VA) om dit uit te werken. Ondertussen kan het Vlaams Parlement wel al het principe van een verbod op nertskwekerijen stemmen. Ik leg daarom opnieuw een resolutie voor aan alle fracties, zodat we samen een einde kunnen maken aan het dierenleed”, zegt Groen-parlementslid Hermes Sanctorum.

Bij sp.a vindt men zo’n compensatie geen goed idee. “Ik vind het een compleet fout signaal om het schaarse belastinggeld uit te geven aan financiële compensaties voor bedrijven die moeten sluiten, zoals CD&V voorziet. Dag na dag verhogen de regeringen-Bourgeois en -Michel de facturen van alleenstaanden, gezinnen en kmo’s, en dan zouden we de weinige middelen die er zijn, uitgeven aan compensaties voor bedrijven die de dierenrechten schenden? Dat kan niet”, zegt sp.a-parlementslid Els Robeyns. Zij stelt een uitdoofbeleid voor. De pelsdierbedrijven zouden tussen nu en 2020 moeten verdwijnen, wat de betrokkenen de tijd geeft zich te heroriënteren.

In Wallonië en Brussel al verboden

In Wallonië en Brussel zijn dergelijke kwekerijen al langer verboden. Ook in Nederland, de tweede grootste producent van nertsenvellen, worden alle kwekerijen tegen 2024 gesloten.

Het voorstel tot sluiting ligt in de lijn met het tanende maatschappelijk draagvlak in Vlaanderen voor de kweek van pelsdieren voor bontproductie, klinkt het bij Gaia. “Hiermee kan meteen een eind komen aan het dierenleed dat gepaard gaat met de productie van bont”, laat Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch in het persbericht optekenen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160217_02133649

Mening
Ik vind het goed dat er voorstellen komen om nertskwekerijen in Vlaanderen op te doeken. In Vlaanderen zijn het er blijkbaar nog 17 maar tegen 1 januari 2017 zouden ze allemaal moeten sluiten. Ik ben tegen elke vorm van dierenmishandeling en vind het dan ook niet meer dan normaal dat deze kwekerijen er mee ophouden. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat de mensen van deze kwekerijen een vergoeding krijgen. Het is natuurlijk hun broodwinning en wat moeten ze nu in de plaats gaan doen. Dat zorgt natuurlijk voor een dubbel gevoel, want elk voordeel heeft z'n nadeel. Er zullen wel wat mensen in deze nertskwekerijen werken. Deze vallen nu zonder werk en moeten iets anders zoeken. Zoiets is natuurlijk nooit aangenaam. Toch vind ik dit voornamelijk positief want er mag geen enkel dier lijden voor onze pracht en praal. Wel is het jammer dat Vlaanderen als laatste de kwekerijen sluit. Wallonië en Nederland waren ons duidelijk voor en dit geeft me toch het gevoel dat we achterstaan. We kunnen in dit geval wel stellen; beter laat dan nooit.

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 17th February 2016 om 17:59.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.