actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st January 2010, 21:35
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 67
'Léonard heeft gelijk, ook over de homo's'

'Léonard heeft gelijk, ook over de homo's'
Brusselse metropriester Christian Haudegand (80) tevreden met conservatieve aartsbisschop

BRUSSEL - De nieuwe aartsbisschop Léonard leek de voorbije dagen alleen maar tegenstanders te hebben. Maar de Brusselse metropriester Christian Haudegand (80) is alvast een fan: 'Eindelijk iemand die de orde zal herstellen. En zijn uitspraken over homo's kloppen ook.' Paul Demeyer
Gistermiddag 12.30 uur. Christian Haudegand (80) begint zijn dagelijkse mis in de metrokapel in het Brusselse station Rogier. Na veertig jaar blijven die metromissen volk trekken. Nu zelfs weer iets meer dan vroeger. Gisteren waren er vijftien kerkgangers. Veel Afrikaanse vrouwen maar ook een jonge blanke vrouw. Als in een goed ingestudeerde choreografie staan ze recht, knielen ze, gaan ze weer zitten, staan ze weer recht. Van brullende graafmachines bovengronds trekken ze zich niets aan. Priester Haudegand gaat gewoon iets luider spreken.

'Ik wist nog voor de media dat Léonard de nieuwe aartsbisschop zou worden. Daarom hebben we hier vorige week al voor hem gebeden. Ik ken Léonard al lang. Dertig jaar geleden heeft hij ervoor gezorgd dat mijn dopen erkend werden.'

'Toon mij één homodier'

Dit vraagt wat uitleg. Christian Haudegand is een aanhanger van wijlen de Franse bisschop Marcel Lefebvre. Die zette zich af tegen de vernieuwing in de kerk en werd geëxcommuniceerd. Daarom werd in kerkelijke kringen gepoogd de dopen van Haudegand ongeldig te verklaren. 'Maar Léonard stak daar een stokje voor.' Niet dat het toen goed kwam met het establishment van de kerk. Godfried Danneels is nooit naar de metrokapel gekomen. Koning Boudewijn wel, zelfs al was Haudegand even kandidaat voor de extreem-rechtse partij Front National (zeg maar de Franstalige tegenhanger van het Vlaams Belang). Het is duidelijk: Haudegand zit in het kamp van de conservatieven. 'Ik volg gewoon de lijn van de paus. Zoals Léonard. Iedereen doet nu zo lelijk omdat hij en de paus homoseksualiteit onnatuurlijk noemen. Hebben ze dan geen gelijk? Toon mij één dier dat homoseksueel is.'

Grootste kwaliteit: luisteren

'Zal ik jou eens zeggen wat er achter die homo's zit, waarom ze het doen? Voor het geld. Kijk niet zo verdwaasd. Veel van die jonge mannen bekeren zich plots tot de Griekse beginselen om een oude man aan de haak te slaan en zijn geld binnen te rijven. Au fond zijn dat geen echte homo's.'

'Wat de kerk daarmee moet doen? Bidden, veel geduld hebben en naar hen luisteren. Dat is net de grootste kwaliteit van Léonard: luisteren naar iedereen. Daarmee bereikt hij het meest. Dat heeft hij bewezen toen hij destijds bisschop van Namen werd. Zestig procent van de priesters was toen tegen hem. Wel, Léonard heeft ze allemaal bij hem geroepen en hen aanhoord. Vandaag zijn ze allemaal pro Léonard.'

Orde herstellen

'Léonard weet hoe je met de priesters en de gelovigen moet omgaan omdat hijzelf ooit priester van een grote parochie was. Een functie die Godfried Danneels nooit bekleedde. Dan kan je eigenlijk geen goede aartsbisschop zijn. In de kerk moet het zijn zoals bij de Chinezen: eerst de vloer leren vegen van het bedrijf en pas dan kan je directeur worden.'

Christian Haudegand verwacht dat Léonard de orde in de kerk zal herstellen. 'Hij zal niet zoals Danneels altijd maar toegeven. Het is niet zo goed geweten, maar in de kerk was er veel tegenstand tegen Danneels. Ik weet dat 774 bisschoppen hun ontslag hadden gegeven indien Danneels de nieuwe paus was geworden.'

'Goed dat er nu een einde is gesteld aan de progressieve kerk in België. We zouden er compleet aan ten onder zijn gegaan. Je zal zien, met het conservatisme van Léonard zullen er weer meer mensen naar de kerk komen. Mijn klein metrokerkje is daarvan het bewijs. Ik doe geen gekke dingen in de eucharistieviering. De mensen weten wat ze bij mij kunnen verwachten.'

'Toch wil ik één progressieve uitspraak doen: ik vind dat priesters mogen trouwen. Maar het zal allicht duren tot we een Afrikaanse paus hebben eer we van het celibaat afgeraken.'

Paul Demeyer

Bron: www.nieuwsblad.be, 19/01/2010

Haudegand is één van de weinige aanhangers van onze nieuwe primaat, aartsbisschop Léonard. Een rondvraag van Le Soir heeft namelijk uitgewezen dat slechts 17% van de katholieken monsengieur Léonard een "uitstekende" of "goede" aartsbisschop vindt. Eén op de vijf vindt ook dat de opvolger van Danneels modernere standpunten moet innemen over voorbehoedsmiddelen, euthanasie, abortus en het homohuwelijk.
Het verbaast mij niet dat er meer mensen tegen Léonard zijn dan dat er mensen zijn die hem gelijk geven en hem een goede aartsbisschop vinden. Zijn uitspraken zijn namelijk erg conservatief, net zoals onze huidige paus ook erg conservatief ingericht is. Onlangs vergeleek Léonard holebi's zelfs nog met anorexiapatiënten, een verdoken verwijzing naar het idee dat homoseksualiteit een ziekte is.
Het enige wat ik hier op kan zeggen, is dat de katholieke kerk er zo zeker niet voor zorgt dat er meer mensen naar de mis komen, in tegenstelling tot wat Haudegand beweert. Ook het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV) Antwerpen denkt dat er meer jongeren naar de mis gaan komen door de benoeming van Léonard tot aartsbisschop. Ik ben er vrij zeker van dat dit niet het geval is. De meeste jongeren gaan net niet naar de mis omdat de kerk nog steeds erg conservatieve standpunten ondersteunt. Homoseksualiteit, voorbehoedsmiddelen, ... zijn al langer geen taboes meer binnen onze maatschappij. Doordat de katholieke kerk in deze discussies een heel andere mening uit dan de meesten in onze samenleving, zullen jongeren dus nog meer geneigd zijn om niet vaker naar de mis te gaan. Dit zal enkel gebeuren als onze kerk iets progressiever ingesteld zal zijn. Maar dit is natuurlijk enkel mijn mening. Ik zal mijn uitspraken niet kunnen staven zolang de katholieke kerk een conservatieve houding blijft hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th February 2010, 18:02
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
"Toon mij een vis die koffie drinkt"

Citaat:
Orgineel gepost door Britt Janssens
'Léonard heeft gelijk, ook over de homo's'
Brusselse metropriester Christian Haudegand (80) tevreden met conservatieve aartsbisschop


1. 'Toon mij één homodier'

Dit vraagt wat uitleg. Christian Haudegand is een aanhanger van wijlen de Franse bisschop Marcel Lefebvre. Die zette zich af tegen de vernieuwing in de kerk en werd geëxcommuniceerd. Daarom werd in kerkelijke kringen gepoogd de dopen van Haudegand ongeldig te verklaren. 'Maar Léonard stak daar een stokje voor.' Niet dat het toen goed kwam met het establishment van de kerk. Godfried Danneels is nooit naar de metrokapel gekomen. Koning Boudewijn wel, zelfs al was Haudegand even kandidaat voor de extreem-rechtse partij Front National (zeg maar de Franstalige tegenhanger van het Vlaams Belang). Het is duidelijk: Haudegand zit in het kamp van de conservatieven. 'Ik volg gewoon de lijn van de paus. Zoals Léonard. Iedereen doet nu zo lelijk omdat hij en de paus homoseksualiteit onnatuurlijk noemen. Hebben ze dan geen gelijk? Toon mij één dier dat homoseksueel is.'

2. Grootste kwaliteit: luisteren

'Zal ik jou eens zeggen wat er achter die homo's zit, waarom ze het doen? Voor het geld. Kijk niet zo verdwaasd. Veel van die jonge mannen bekeren zich plots tot de Griekse beginselen om een oude man aan de haak te slaan en zijn geld binnen te rijven. Au fond zijn dat geen echte homo's.'


Ik ben met enkele dingen absoluut niet akkoord:

(1) Hoe belachelijk is dit? "Toon mij een homodier" Mensen en dieren kun je tot een bepaald punt met elkaar vergelijken, maar zeker niet met alles! Een vis kan geen koffie drinken, dus iemand die koffie drinkt is in dat opzicht onnatuurlijk..? "Want toon mij maar eens een vis die koffie drinkt..." De vergelijkenis tussen mens en dier als rechtvaardiging voor de uitspraak "homo-zijn is dus onnatuurlijk" is helemaal niet correct en onvoldoende onderbouwd!

(2) Homo zijn voor het geld? Waar slaat dit op en ik vraag me af op welke bron men zich heeft geraadpleegd. De kerk denkt nog te vaak dat "homo-zijn" een (problematisch) gedrag is. Maar dit is fout, men kiest niet of men al dan niet homoseksueel is, men zegt niet "vandaag gedraag ik me homoseksueel en volgende week heteroseksueel... (los van de experimentatiefase die pubers af en toe meemaken).
En voor het geld? Waarom zou men dan homo worden? Iemand aan de haak slaan voor zijn financiële schatten, kan net zo goed gebeuren in een heterogene relatie...

Ik begrijp niet waarom de kerk toch steeds van die onterechte beschuldigingen uit over homoseksualiteit. Bovendien heeft dit toch geen enkele slechte invloed op het geloof?! Integendeel, echte homoseksualiteit is géén gedrag, maar wel een duidelijke vorm van liefde...
En zolang de kerk dit niet wil erkennen, erkent ze niet alle vormen van de liefde en zal ze zich er niet populairder op maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.