actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2010, 09:12
Elke Mertens Elke Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Westmalle
Posts: 25
Belgische voetafdruk bijna grootste ter wereld

BRUSSEL - We moeten massaal op Maleisisch dieet als we onze aarde willen redden.

Van onze redactrice

‘We hebben de ecologische voetafdruk van de Belg jarenlang flink onderschat', zegt Sabien Leemans van de milieuorganisatie WWF bij de voorstelling van het achtste Living Planet Report. Dat maakt om de twee jaar een stand van zaken op van de gezondheid van onze planeet.

De ecologische voetafdruk van de Belg – de oppervlakte die nodig is om al onze grondstoffen te produceren en ons afval te verwerken – bedraagt 8 hectare. De gemiddelde voetafdruk in de wereld per persoon bedraagt 2,7 hectare, terwijl elk van ons eigenlijk maar 1,8 hectare ter beschikking heeft.

België is niet alleen een van de slechtste leerlingen ter wereld – we worden enkel voorafgegaan door de Verenigde Arabische Emiraten, Qatar en Denemarken – we zijn er ook sterk op achteruit gegaan. Twee jaar geleden stond België nog op de zeventiende plaats. ‘Bij elk nieuw rapport wordt de methodologie aangepast, op basis van nieuwe wetenschappelijke kennis en betere gegevens', legt Leemans uit. ‘Er werd voor het eerst rekening gehouden met de import- en exportgegevens, wat voor België, met een grote invoer van energie-intensieve producten, negatief uitpakt. Bovendien is voor het eerst rekening gehouden met de import van elektriciteit. Ook daarvoor scoort België slecht.'

België is trouwens niet het enige land dat slecht scoort. De ecologische voetafdruk van de wereldburger is sinds 1961 meer dan verdubbeld. In 1985 kwamen we nog net toe met één aarde om in onze behoeften te voorzien. Vandaag heeft de mens 50 procent meer grondstoffen nodig dan de aarde kan bieden. Met andere woorden: de aarde heeft 1,5 jaar nodig om aan te maken wat wij in één jaar consumeren.

‘Het beeld dat geschetst wordt, is niet rooskleurig', zegt Leemans. ‘Het geeft duidelijk aan dat de limieten van de aarde bereikt zijn. De voetafdruk van de rijke landen blijft stijgen en ligt vijf keer hoger dan die van de ontwikkelingslanden. De voetafdruk van de ontwikkelingslanden blijft stabiel of daalt zelfs. De voetafdruk van de nieuwe ontwikkelde landen – Brazilië, India, China – neemt dan weer dramatisch snel toe.

‘We moeten af van onze koolstofafhankelijkheid', zegt Leemans, ‘door meer energie-efficiëntie en de ontwikkeling van hernieuwbare energie. De ecologische voetafdruk is sinds 1961 meer dan verdubbeld, maar de CO2-uitstoot is elf keer groter.'

In Europa is in 2009 de uitstoot van CO2 nochtans fors gedaald, en de daling zet zich in die mate door dat we de Kyoto-norm gemakkelijk halen. ‘Maar de uitstoot in China en India neemt meer toe dan wat Europa bespaart. En Europa's doelstelling – min 20 procent tegen 2020 – is te weinig ambitieus', aldus Leemans.

Nog een belangrijke opdracht om onze aarde te redden: ons voedingspatroon aanpassen. ‘Wij eten te veel zuivel en dierlijke eiwitten en dat is een heel inefficiënte manier om calorieën binnen te krijgen.' In het Living Planet Report hebben de onderzoekers twee scenario's uitgewerkt. Een Italiaan haalt 21 procent van zijn calorieën uit zuivel en vlees, een Maleisiër 12 procent Als de hele wereldbevolking in 2050 (geschat op 9,2 miljard mensen) het Italiaanse voedselpatroon volgt, hebben we bijna twee planeten aan grondstoffen nodig. Bij een Maleisisch voedselpatroon komen we alvast met 1,3 wereldbollen toe.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=C730MMI7

Mijn motivatie:

Ik heb gekozen voor dit artikel omdat het gaat om de ecologische voetafdruk van België. Wij zijn mede verantwoordelijk voor het slechte resultaat. Ook heeft dat negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van de ontwikkelingslanden.We moeten oplossingen bedenken zodat we het probleem kunnen aanpakken. Zoals bijvoorbeeld: hernieuwbare energie, ons voedingspatroon aanpassen,... Zodat we volgende keer terug een beter resultaat hebben over onze ecologische voetafdruk.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2010, 10:28
Jelle Eyselbergs Jelle Eyselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 45
Voor een keer is het eens slecht om bijna eerste te staan. We zijn niet goed bezig en doen het alleen onzelf aan op de duur. Ik denk echter dat er niet zo veel zal veranderen. Ik vermoed dat slechts een minieme hoeveelheid mensen zijn voedingspatroon gaat aanpassen. Mensen geraken gewoon aan slecht nieuws over het klimaat. Of, wat helpt het nu als ik verander en de rest gewoon blijft doordoen?

Niet goed bezig maar ja, wat doen we er aan.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 14th October 2010, 10:59
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Ik ben het eens met Jelle. Er wordt veel gesproken over de milieuproblematiek, maar weinig gedaan. Voor veel Belgen is dit immers een 'ver-van-mijn-bedshow'. Bovendien denken de meeste mensen: 'Het maakt niets uit of ik sorteer of niet, want ik als individu heb geen enkel effect op het milieu.' Het is inderdaad slechts een kleine minderheid die zich inzet, want de meeste Belgen liggen meer wakker over hun belastingen, vermoed ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 14th October 2010, 11:07
Jynthe's Avatar
Jynthe Jynthe is offline
Jynthe.Stabel
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 66
Jammer dat we met ons landje op deze manier in het nieuws komen!
Er zijn volgens mij veel te veel mensen die denken dat hun bijdrage aan een beter milieu niets is in verhouding met grote massa die het milieu gewoon blijven verpesten en die alle ecologische acties gewoon straal negeren.
Het is een feit, we leven nu eenmaal in een consumptiemaatschappij en dingen kopen, weer weggooien, niet zuinig zijn, etc is allemaal heel gemakkelijk.
Toch denk ik dat als we allemaal een klein beetje zuiniger omgaan met de dingen die wij heel gewoon vinden, dat dit al veel zou veranderen. Zeg nu zelf, wat maakt het nu uit dat je de borden van vandaag met de hand afwast in plaats van hiervoor een afwasmachine te laten draaien?
Of dat je eens de fiets neemt om je brood te gaan halen? Of dat je gewoon het licht uitdoet als je de kamer verlaat?
Het zijn allemaal simpele dingen, die onze voetafdruk radicaal kunnen verkleinen. We moeten hier dus ook samen aan werken en allemaal ons steentje bijdragen!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th October 2010, 09:06
Anneleen Verboven Anneleen Verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Beerse
Posts: 86
Ecologische voetafdruk

Heel goede keuze van artikel, dit is een heel recent en veelbesproken onderwerp. Het gaat inderdaad de verkeerde kant op, maar door het artikel hier te posten, kan je er ook je medeleerlingen van bewust maken.
Ook je redenering is goed, in de ideeën die je voorstelt om er terug een evenwicht in te krijgen zit zeker en vast potentieel. Nu maar hopen dat de politici en de bedrijven in België hier ook zo over denken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.