actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2010, 10:36
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Noord- en Zuid-Korea slaags aan maritieme grens

Noord-Korea heeft honderden granaten afgevuurd op een eiland voor de westkust van Zuid-Korea. Dat zegt het Zuid-Koreaanse leger. Zuid-Korea heeft naar eigen zeggen meteen teruggeschoten.

Het vuurgevecht zou omstreeks 14.30 uur Koreaanse tijd (6.30 uur Belgische tijd) begonnen zijn. Noord-Korea vuurde naar verluidt tot 200 granaten af op het eiland Yeonpyeong. Zuid-Korea antwoordde meteen uit zelfverdediging, liet een woordvoerder van het Zuid-Koreaanse ministerie van Defensie weten.

Op het eiland staan verschillende huizen in brand door de granaten. Enkele huizen zouden zijn ingestort en de inwoners zouden zijn geëvacueerd. Op televisiebeelden is te zien hoe er op verschillende plaatsen op het eiland veel rook opstijgt.

Een aantal Zuid-Koreaanse soldaten en burgers zouden volgens de Zuid-Koreaanse televisie gewond zijn geraakt. Volgens het persagentschap Reuters zou één Zuid-Koreaanse soldaat omgekomen zijn.

Hoogste alarmfase


Zuid-Korea heeft zijn leger in staat van paraatheid gebracht en de hoogste alarmfase ingesteld, zonder over te gaan op oorlogssituatie.

Volgens een correspondent van de Britse omroep BBC zou het om een van de ernstigste incidenten tussen de twee landen gaan sinds het einde van de oorlog in 1953. De twee landen hebben nooit een vredesverdrag ondertekend.

Zuid-Korea heeft ook enkele F-16's naar de aangevallen zone gestuurd. De Zuid-Koreaanse president vergadert naar verluidt in een ondergrondse bunker met zijn staf. De president heeft al gezegd er alles aan te willen doen opdat deze situatie niet escaleert.

Militaire oefeningen aanleiding?

De aanleiding voor de gevechten tussen Noord- en Zuid-Korea is nog niet echt duidelijk. Het eiland ligt vlak bij de maritieme grens tussen de twee Korea's, een grens die fel betwist wordt en waar in het verleden al geregeld gevechten plaatsvonden. In maart zonk in hetzelfde gebied een Zuid-Koreaans marineschip nadat het -volgens internationale onderzoekers- geraakt was door een Noord-Koreaanse torpedo. 46 mensen kwamen toen om.

Volgens Koreakenner Koen De Ceuster van de universiteit van Leiden zouden militaire oefeningen die Zuid-Korea gisteren in de regio hield de reactie van Noord-Korea van vandaag hebben uitgelokt. Aan de gezamenlijke oefeningen -samen met de Verenigde Staten- namen zo'n 70.000 soldaten deel. Noord-Korea heeft dergelijke militaire oefeningen altijd als een provocatie beschouwd.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...korea_gevechten

Mijn motivatie: Dit is al het zoveelste incident tussen Noord- en Zuid-Korea, maar dit vind ik toch een van de ergste. Al jaren zijn er dergelijke provocaties tegen elkaar geweest maar die zijn toch telkens de kiem in gesmoord. Het streng communistische Noord-Korea heeft volgens mij al regelmatig een nieuwe oorlog willen uitlokken. Ik vind het vreemd dat er na zoveel oorlogen de dag van vandaag nog steeds zulke vijandigheden en oorlogen in de wereld zijn. Het probleem zit daar ook diep geworteld, maar gezond verstand bij zulke mensen toch wel aanwezig moeten zijn?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2010, 11:52
Willem Timmermans Willem Timmermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 21
Witte Huis veroordeelt Noord-Koreaanse aanval

Het Witte Huis heeft de aanval van Noord-Korea op een Zuid-Koreaans eiland sterk veroordeeld. Ook Rusland en China waarschuwen voor een escalatie van het conflict tussen de twee landen.

De aanval van Noord-Korea op een Zuid-Koreaans eiland leidt tot heel wat ongerustheid bij de landen die betrokken zijn bij het zeslandenoverleg over de nucleaire situatie in Noord-Korea. De Verenigde Staten roepen Noord-Korea op om de "oorlogszuchtige actie" te stoppen.

Rusland waarschuwt voor een escalatie van het conflict tussen de twee landen. "Het is belangrijk dat het incident niet leidt tot een escalatie van de huidige situatie", gaf een bron bij het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken aan.

Ook China is ongerust over de situatie. "We hopen dat de betrokken partijen zullen reageren op een manier die zal bijdragen aan de vrede en stabiliteit op het Koreaanse eiland", zei een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken.

De Japanse premier Naoto Kan heeft zijn ministers gevraagd om zich op "elke mogelijke gebeurtenis" voor te bereiden.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu..._reacties_korea

Eigen mening:
Ik vind dit een zeer domme daad maar tegelijkertijd verbaast het me eigenlijk niet. Een oorlog tussen deze twee landen lijkt me dichter en dichter bij te komen. Eerst een Zuid-Koreaans marineschip doen zinken, dan dreigen met een oorlog tegen Zuid-Korea én de VS en nu dit weer. Ik vrees wel dat zo'n oorlog zich dan niet zou beperken tot het Koreaans schiereiland zoals begin jaren vijftig. Zeker wanneer Noord-Korea er in zou slagen om kernwapens te maken want dan zal de VS er misschien ook aan mogen geloven.

Laatst aangepast door Willem Timmermans : 23rd November 2010 om 11:54. Reden: De bron moest er nog bij
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2010, 13:07
Steff.Foets Steff.Foets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Meerhout
Posts: 32
Inderdaad, een oorlog tussen de 2 rivaliserende landen lijkt niet ver weg. Het is de vraag hoe lang het duurt vooraleer Zuid-Korea maatregelen gaat nemen. Ik begrijp wel dat ze terughouden zijn, samen met hun bondgenoot de VS, want maatregelen nemen tegen een communistisch land met kernwapens is toch een risico.

Desondanks hoop ik dat er geen escalatie komt en dat de kernwapens defenitief uit de wereld zullen geraken
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd November 2010, 19:53
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
Noorde-Korea VS Zuid-Korea

"Technische gezien bevinden de twee landen zich nog steeds in staat van oorlog, aangezien er sinds het einde van de oorlog in 1953 nog steeds geen vredesverdrag is afgesloten."
(uit "het VRT-journaal van 19 uur)

Dat zijn geen bemoedigende woorden, al denk ik niet dat we het letterlijk moeten opvatten.
Ik denk namelijk dat de twee landen wel in staat zullen zijn om een nieuwe oorlog te voorkomen. Geen van beide landen heeft immers nu baat bij een nieuwe oorlog.

Moest er toch een oorlog komen dan denk ik echter wel dat het zeer grote gevolgen zal hebben. Zeker als je bedenkt dat ze allebei zeer zwaar bewapend zijn. Noord-Korea is zelfs één van de landen in de wereld met de grootste militaire krachten. Als je daar dan nog eens bijrekent dat ze een nieuwe fabriek aan het bouwen zijn voor het opwekken van uranium, dan slaat de vrees voor een kernoorlog toch wel een beetje toe.

Daarnaast vormt Noord-Korea momenteel een bondgenootschap met het communistische China (en ook Rusland speelt daar nog een kleine rol) terwijl Zuid-Korea een bondgenoot is van Amerika.
Als er dus een oorlog komt dan moeten de grootmachten ook keuzes gaan maken. Zoals het er nu naar uitziet zullen ze volgens mij de keuze maken om niet deel te nemen aan de oorlog aangezien elk van die grootmachten nu al waarschuwt voor de gevolgen en de risico's ervan. Maar uiteindelijk valt dat ook af te wachten en de gevolgen zullen sowieso groot zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th November 2010, 11:29
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
burgerslachtoffers gevonden na artilleriebeschieting

Ook twee burgerslachtoffers bij conflict tussen Korea's

Groot machtsvertoon: een dag na de Noord-Koreaanse artillerieaanval hebben de strijdkrachten van de Verenigde Staten en Zuid-Korea een nieuw gemeenschappelijk zeemanoeuvre aangekondigd. Ondertussen raakte ook bekend dat er twee burgerslachtoffers zijn na de aanval van gisteren. De balans komt daarmee op vier doden.


Inwoners van het eiland Yeonpyeong worden geëvacueerd.

De twee lichamen werden vandaag ontdekt door de kustwacht, die de ruïnes doorzocht van de huizen die vernietigd werden door de granaten die vanuit Noord-Korea werden afgeschoten, zei een woordvoerder van de kustwacht. Een vorige balans maakte gewag van twee dode soldaten en achttien gewonden, onder wie vijftien soldaten en drie burgers.

Kernreactoren
De VS sturen ook het door kernreactoren aangedreven vliegdekschip USS George Washington naar de Gele Zee. Dat deelden de Amerikaanse strijdkrachten in Korea (USFK) mee. De manoeuvres voor de westkust van Zuid-Korea zullen vier dagen duren en beginnen zondag.

Defensief van aard
De oefening was al lang voor de onuitgelokte artillerieaanval van gisteren gepland, maar ze demonstreert de sterkte van de alliantie tussen beide landen, klink het. Het manoeuvre benadrukt ook het engagement voor stabiliteit in de regio door afschrikking. Het zou defensief van aard zijn. Volgens berichten van het Zuid-Koreaanse nieuwsagentschap Yonhap werd China op de hoogte gebracht.

Obama
De Amerikaanse president Barack Obama had eerder met de Zuid-Koreaanse president Lee Myung Bak getelefoneerd en zijn solidariteit betuigd met bondgenoot Zuid-Korea na de Noord-Koreaanse granaataanval. Het Zuid-Koreaanse eiland Yonpyong vlakbij de Koreaanse zeegrens in de Gele Zee werd door Noord-Koreaanse artillerie onder vuur genomen.

Ergste sinds Koreaanse Oorlog
De confrontatie was de ergste sinds de Koreaanse Oorlog (1950-1953). Het strijdtoneel was een zone in de Gele Zee die betwist wordt door de twee Korea's en waar in het verleden al enkele dodelijke incidenten plaatsvonden. (belga/odbs/adv)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...n-Korea-s.dhtml

Het zou me niet verbazen moesten de aangekondigde militaire oefeningen van Amerika en Zuid-Korea opnieuw een reactie van Noord-Korea uitlokken.
Rekening houdend met het feit dat de president van Zuid-Korea gisterenavond nogmaals heeft gezegd dat ze op elke volgende aanval hard zullen terugslaan, zou het daar in de nabije toekomst wel eens zwaar uit de hand kunnen lopen. Dan vrees ik dat ook andere landen bij in het conflict gesleurd zullen worden.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 24th November 2010, 12:05
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Zeer interessant gisteren bij Reyers Laat. (Te bekijken via: http://video.canvas.be/reyers-laat-dinsdag-23-november ) Daar zat ene Pieter Fleury, die de kans kreeg om in Noord-Korea (waar niemand binnen mag!) een (gefilterde) documentaire te maken.

Opvallend toch dat hij duidelijk stelt dat men in Noord-Korea blijft spreken over 'broeders in Zuid-Korea'. Ik had zeker gedacht dat zij, als land in wapenstilstand, Zuid-Korea als vijand zouden beschouwen, maar dat doen ze dus absoluut niet. Amerika is de ware vijand en Zuid-Korea is de 'van huis weggelopen broeder' die we moeten koesteren en waarvoor we moeten openstaan als ze terugkeren. Toch heel bizar vind ik dat beeld.

Het is ook zo bizar dat er anno 2010 nog een land als Noord-Korea bestaat. Een land waar mensen dus volledig afgesloten zijn van de wereld. Opvallend ook dat Fleury wel denkt dat mensen daar gelukkig zijn. En dat brengt dan weer de filosofische discussie naar boven: Kan je wel over geluk spreken als je ontwetend bent? Is er geluk als je niet vrij bent? Maar als je niet weet dat je onvrij bent, dan is dat geluk toch evenwaardig aan vrij geluk? ...

Oooh wat een prachtige discussie als je weet dat er werkelijk nog mensen leven op deze manier!!!


ps.: Pikant vraagje: Zouden Noord-Korea en Iran on speeking terms zijn met elkaar?
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.