actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2008, 22:45
marliessomers marliessomers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: essen
Posts: 146
Obama en Gates willen gevangenis Guantanamo sluiten

De toekomstige Amerikaanse president Barack Obama en de minister van Defensie, Robert Gates, willen de gevangenis van Guantanamo sluiten. "Gates heeft zijn team gevraagd om een voorstel te formuleren voor de sluiting", verklaarde de woordvoerder van de Republikeinse minister, die ook onder Obama dezelfde post zal behouden.


"Alles wat vereist is voor de sluiting en de relocatie van de gedetineerden, die soms erg gevaarlijk zijn, moet in het voorstel te vinden zijn, zodat het Amerikaanse volk beschermd blijft", vervolgde de woordvoerder.

Wettelijkheid

Obama had eerder al laten weten dat hij de gevangenis, op de luchtmachtbasis in Cuba, wilde sluiten. De wettelijkheid van Guantanamo en de behandeling van de gevangenen liggen al sinds de opening ervan, in januari 2002, onder vuur.

In de gevangenis belandden vooral mensen die volgens Washington banden hadden met Al Qaeda of de taliban. Momenteel zijn dat er nog 250.

GVA 18/12/08
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th December 2008, 07:47
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2008
Locatie: Vorselaar
Posts: 126
Ik vind dit zeer goed nieuws. In Guantanamo gebeurd de ene mensenrechtenschending na de andere: mensen opsluiten zonder proces, martelingen,... En ik ben ervan overtuigd dat er nog heel veel andere onmenselijke dingen gebeuren waar wij niets van weten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th December 2008, 16:16
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 113
Mmm, hier heb ik toch sterk gemengde gevoelens bij.

Langs de ene kant moet er inderdaad iets gedaan worden aan de behandeling van de gevangen in Guantanamo. Idioten die zichzelf willen opblazen of niet, het blijven mensen.

Of de complete sluiting zo'n goed idee is weet ik niet. Waar gaan ze dan met de gevangenen naartoe? In mijn ogen moeten ze zowiezo op een sterkbewaakte militaire gevangenis blijven waar ze compleet afgesloten blijven van de buitenwereld.

Waarom niet simpelweg de regels versterken en de straf voor de bewakers opvoeren? Ik snap niet waarom er zoveel moeite zou moeten gedaan worden om heel het complex te sluiten en ,in deze tijd van economische crisis, geld 'weg te gooien' aan gevangenentransport en aanpassingen aan de gevangenissen.

Ach ja, Obama zal wel weten wat hij doet neem ik aan...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th December 2008, 17:26
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Oelegem
Posts: 42
Obama en Gates willen gevangenis Guantanamo sluiten

Ik vind dit zeker een goede zaak. Guantanamo is volgens mij een blaam voor de westerse wereld. Er moeten streng bewaakte gevangenissen zijn maar dit lijkt me meer op een afzondering voor "melaatsen". Er wordt geen buitenlandse controle toegelaten en het is raden wat er met de mensenrechten gebeurt in Guantanamo. oorlogsmisdadigers moeten veroordeeld worden maar deze mensen zitten daar zonder enige vorm van proces.

Dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th December 2008, 13:10
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Zoals Joeri al zei, het blijven mensen. En mensen moet overal ter wereld gelijk behandeld worden. Dat er overal ter wereld nog mensen, kinderen worden uitgebuit, mishandeld, verkracht, ... weten we natuurlijk ook allemaal. Maar net daarom is de sluiting van Guantanamo zo belangrijk! Hoe geloofwaardig komt de VS over als het weer een of ander land binnenvalt "om de burgers te redden van een of andere dictator" terwijl ze zelf de grootste mishandelingen toestaan? Ze moeten een voorbeeld zijn voor de mensenrechten en daarom moeten ze beginnen met die zelf te respecteren. Terreurverdachten mogen van mij levenslang opgesloten zitten en moeten nooit meer vrij komen (als ze werkelijk schuldig zijn) maar behandel ze zoals eens mens steeds behandeld moet worden.

Go Obama!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 26th December 2008, 18:14
Annelies-Daelemans Annelies-Daelemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Schoten
Posts: 40
Wat er in de gevangenis van Guantanamo Cuba gebeurd,is werkelijk mensonwaardig. Ik vind het dan ook een erg goed voorstel van Obama en Gates om de beruchte gevangenis te sluiten.
Ook al zijn de criminelen die daar zitten, erg gevaarlijk, of hebben ze zo'n vreselijke dingen gedaan dat ze het niet meer waard zijn een normaal leven te lijden, toch vind ik dat de opsluiting van mensen, wie dan ook, enigszins respectvol moet blijven.
Het zijn tenslotte ook mensen van vlees en bloed die daar opgesloten zitten.
Het opdoeken van de gevangenis zou een eerste erg goede stap voor Obama zijn.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 29th December 2008, 10:40
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Ook Spanje bereid om Guantanamo-gevangenen op te vangen

Ook Spanje is principieel bereid om gevangenen van de Amerikaanse basis Guantanamo, op Cuba, op te vangen. Dat meldt de Spaanse krant El Periodico de Catalunya. De Spaanse premier José Luis Rodrigues Zapatero wil de toekomstige Amerikaanse president Barack Obama helpen om zijn verkiezingsbelofte na te komen en dus het gevangenenkamp te sluiten.

Europees optreden
Een dergelijke opname van Guantanamo-gevangenen moet wel gebeuren op basis van een gemeenschappelijk optreden van de EU-landen. Spanje heeft naar verluidt vanuit Washington nog geen officieel of niet-officieel verzoek gekregen voor een mogelijke opname van gevangenen. Er wordt rekening mee gehouden dat dat verzoek aan Europa gericht zal worden wanneer Obama in januari zijn presidentschap opneemt.

Portugal en Duitsland
Portugal verklaarde zich twee weken geleden als eerste EU-land bereid om Guantanamo-gevangenen op te vangen. In Duitsland treft de regering-Merkel de eerste voorbereidingen.


De Morgen 25/12
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 29th December 2008, 10:53
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
Ik vind het goed dat ze eindelijk Guantanamo gaan sluiten.
Natuurlijk moeten er strenge gevangenissen zijn, maar er is een verschil tussen een strenge gevangenis of een onmenselijke gevangenis.
De mensen die in deze gevangenis terechtkomen worden niet altijd juist behandeld en dat kan toch niet.
En dat vinden dus blijkbaar Spanje, Portugal en Duitsland ook want ze zijn bereid om die gevangenen mee op te nemen.
Dit vind ik persoonlijk al een goed initiatief van Barack Obama.
Hopelijk volgen er meer.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 29th December 2008, 15:37
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
ik vind het ook goed dat ze die gevangenis sluiten. Ander voorstel: Zet die gevangenen maar op Madagascar tot ze tot inkeer zijn gekomen ipv een nieuwe (nog strengere) gevangenis
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.