actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 14:07
F*nne.Baeken F*nne.Baeken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 103
De Lijn verkocht al 5 miljoen sms-tickets in 2012

De Lijn verkocht al 5 miljoen sms-tickets in 2012

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft in 2012 al 5 miljoen sms-tickets verkocht. Dat zijn er 82 procent of 2,2 miljoen meer dan tijdens de eerste 11 maanden van 2011. In totaal hebben dit jaar al bijna een half miljoen mensen hun bus- of tramrit betaald met hun gsm.

De Lijn wil met het sms-ticket een goedkoper alternatief bieden voor een biljet bij de chauffeur en hoopt dat de bussen stipter rijden wanneer de chauffeurs geen tickets moeten verkopen, luidt het.

28 procent goedkoper
"Een biljet dat zestig minuten geldig is kost bij de chauffeur 2 euro, terwijl een sms-ticket 1,45 euro kost. Via de gsm zijn biljetten dus 28 procent goedkoper", aldus Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. Een ticket voor 120 minuten kost 3 euro bij de chauffeur en 2,10 euro via sms.

Sinds 5 oktober 2012 kondigt De Lijn sommige controles van vervoersbewijzen aan op Twitter. Opvallend is dat er toen 25.000 sms-tickets verkocht werden. Dat zijn er meer dan op elke andere dag in 2012.

Het sms-ticket werd in september 2007 gelanceerd voor Proximus-klanten op de stadsnetten van Antwerpen en Gent. Sinds begin 2011 is het te koop bij alle mobiele operatoren in heel Vlaanderen. Wie een ticket wil kopen met zijn gsm, moet voor hij opstapt de code "DL" of "DL120" sms'en naar 4884. Hij krijgt dan een bevestigings-sms die geldt als vervoersbewijs.

Bron: De Morgen, 04/12/2012, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...s-in-2012.dhtml

Commentaar:
Ik vind dit een goed systeem van werken, niet alleen omdat het goedkoper is maar ook omdat het gemakkelijker is. Ikzelf stuur ook altijd een sms wanneer ik de bus neem. Tegenwoordig heeft iedereen wel een gsm en kan dus goedkoper betalen. Zoals je ziet, wordt er wel degelijk gebruik van gemaakt en is het niet maar een enkeling die via deze manier betaald. Ik vind deze manier goed en ik hoop dat ze dit systeem behouden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th December 2012, 15:16
Hanne.Geudens Hanne.Geudens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 95
De Lijn verkocht reeds 5 miljoen sms-tickets in 2012

Zelf gebruik ik de sms-tickets van De Lijn niet aangezien ik een busabonnement heb. Mijn moeder, die slechts enkele keren per jaar de bus neemt, maakt wel gebruik van deze betalingsmethode en is er zeer tevreden over. Doordat het sms-ticket zo’n 28 procent (1,45 euro i.p.v. 2 euro) goedkoper is dan het gewone ticket, vind ik het zeker de moeite waard. Hopelijk kan dit goedkopere alternatief ervoor zorgen dat het aantal zwartrijders afneemt. Het sturen van een sms duurt immers niet lang en is beduidend goedkoper!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2012, 18:09
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: België
Posts: 117
Ik ben ook zeer positief ingesteld tegenover deze manier van betalen. Het is eerst en vooral heel wat goedkoper én het is een pak milieuvriendelijker. Ik denk en hoop dan ook dat de 'ouderwetse' manier van betalen in de toekomst vrijwel volledig zal verdwijnen. Zoals men al zei, heeft bijna iedereen tegenwoordig een GSM-toestel. Men kan misschien wel een systeem invoeren waarbij klanten op de bus nog steeds met geld kunnen betalen. Het kan altijd eens voorvallen dat je batterij plat is of de je saldo te laag is. Diegene zonder GSM hebben dan ook niets te vrezen. Daarnaast is het uiteraard enorm handig dat je niet eerst naar de lokale krantenwinkel of naar de buschauffeur moet gaan om een ticket te kopen. Je kan ook gerust betalen als je reeds op de bus zit. Minder stress voor de gebruikers van De Lijn - je moest je rit maar eens missen - én minder tijdverlies bij het verlaten van een halte.

Laatst aangepast door Niels Olieslagers : 4th December 2012 om 18:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.