actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2010, 16:18
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Edegem wil taks voor bestuurders van buiten de gemeente

Edegem wil sluipverkeer in een grote woonwijk bannen door autobestuurders van buiten de gemeente te laten betalen. Zowel mobiliteitsorganisatie Touring als staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) verwerpen het plan. Ook de VAB is er niet voor gewonnen.

Schepen van Verkeer Mia De Schamphelaere, voormalig parlementslid van CD&V, spreekt in enkele kranten over 'een vorm van rekeningrijden'. Met een speciaal camerasysteem dat nummerplaten met identiteitsgegevens verbindt, zouden inwoners en niet-inwoners van Edegem gescheiden kunnen worden.

Voertuigen met nummerplaten die niet op de lijst met onder
meer buurtbewoners voorkomen zouden moeten betalen als ze door de Collegewijk, één van de grootste woonwijken in de Antwerpse randgemeente, rijden. Voor familieleden, vrienden en leveranciers kan een uitzondering worden gemaakt.

Touring noemde het initiatief vrijdag totaal misplaatst. De mobiliteitsorganisatie spreekt over een onaanvaardbaar precedent dat de hele discussie over rekeningrijden op de helling zet.

'Juridische problemen'

De organisatie noemt het ondenkbaar dat elke gemeente die overlast heeft van sluipverkeer een eigen betaalsysteem zou gaan invoeren om dat tegen te gaan. Ze meent dat een reglement waarin Edegem de eigen inwoners bevoordeelt voor juridische problemen kan zorgen.

Ook mobiliteitsclub VAB is niet enthousiast. Sluipverkeer moet aangepakt worden, maar er zijn andere manieren, zo luidt het.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) loopt ook niet warm voor het initiatief. Zijn kabinet noemt de plannen niet opportuun en juridisch niet rijp en meent dat er andere manieren zijn om sluipverkeer aan te pakken, zoals de weginfrastructuur aanpassen, een verbod instellen of de snelheid verlagen.

Volgens de woordvoerder van Schouppe is het niet opportuun om in een verstedelijkt gebied als Vlaanderen wijk per wijk een tolheffing in te voeren. Het plan van Edegem roept ook juridische vragen op. De toegang tot de kentekendatabank is immers strikt gereglementeerd.

Bron: De Knack., Edegem wil taks invoeren voor bestuurders van buiten de gemeente., (26 november 2010).

Mening:
Dit vind ik echt een ondoordacht initiatief. Het is toch bijna onmogelijk om van elk gezin dat in Edegem komt, te weten ofdat ze naar familie/vrienden komen. Hoe kan je dit natrekken? Iedereen kan toch zomaar zeggen wat men wil. Als dit dan ook nog een de taak van de politie zou zijn, dan doen ze helemaal onnuttige dingen zoals boetes schrijven die toch niet meetellen omdat de flitspalen niet geupdatet zijn.
Het kan toch niet dat gemeenten -zeker van de beperkte omvang van Edegem- op eigen houtje allerlei tol gaan heffen om sluipverkeer te bemoeilijken. Dat zal de gemeentelijke kas wel enigszins spijzen, maar het is behoorlijk straf dat men inwoners van de gemeente en toevallige passanten aldus gaat discrimineren; het lijkt me sterk dat dit voorstel de kritische blik van een hogere gerechtelijke instantie zou kunnen weerstaan. Niet verwonderlijk dat mevr. MDS gebuisd is als senator en nu op gemeentelijk niveau moet uitbollen.
Dit is al net hetzelfde als die tractiecontroles, je wordt geflitst als je boven de 3,5t bent met de vrachtwagen. Maar als je er woont, dan moet je er telkens voorbij en dan krijg je de boete in de bus. Zelfs de inwoners kunnen ze nog geen uitzonderingen voor maken en/of traceren. Laat staan dat ze vrienden en/of familie kunnen toelaten zonder te betalen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th November 2010, 17:43
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
Zoals Ashley zegt, vind ik deze maatregel zeer discriminerend en ondoordacht. Als alle Edegem deze regel invoert en er wordt tol gehoffen, zal er misschien wat minder verkeer zijn in Edegem, maar dit verkeer gaat niet weg natuurlijk. De auto's die dan niet langs Edegem rijden, rijden langs een ander dorp of een andere wijk waardoor deze weer met overlast zitten. Moet deze gemeente dan ook tol heffen en het verkeer nog maar eens verplaatsen? Want deze maatregel zorgt er volgens mij eigenlijk alleen maar voor dat het verkeer verplaatst wordt naar een andere gemeente.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th November 2010, 20:26
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Ik denk dat deze regel geen goede oplossing zal zijn voor het probleem in Edegem. Als het verwerken van boetes van flitspalen in heel België al zoveel vertraging oploopt, hoe hoog gaat deze papierwinkel dan oplopen?
Op zich is het een goed idee om enkel de inwoners zelf toe te laten om zo het sluipverkeer te beperken. In de praktijk zal dit denk ik niet werken. Ze vermelden zelf al dat er uitzonderingen gemaakt zullen worden voor familie, vrienden en leveranciers. Hoe is het haalbaar om uit te maken voor wie dit juist geldt? Iedereen kan beweren dat ze vrienden zijn van buurtbewoners.
Ik deel de mening van Touring en Etienne Schouppe. Om het sluipverkeer weg te werken mag de wet op de privacy niet verbroken worden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 29th November 2010, 23:00
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Toen ik dit artikel een aantal dagen geleden in de krant las, dacht ik reflexmatig dat deze maatregel nooit effectief van kracht zou gaan; gewoon omdat het zo ondenkbaar is.
Akkoord, het zou misschien een oplossing zijn voor het sluipverkeer in Edegem, maar hoeveel moeilijkheden zou dit wel niet met zich meebrengen? Uitmaken of een bestuurder dan wel of niet een gegronde reden heeft om door de wijk te rijden is al even moeilijk, hierin ben ik het met Ashley eens.
En wat als binnenkort elke gemeente geld gaat vragen voor vreemd verkeer door hun plaatselijke sluipwegen? Ik denk dat het verkeer er alleen maar chaotischer op worden omdat men sowieso andere wegen gaat zoeken (die dan op hun beurt weer als sluipweg bestempeld kunnen worden...).
Geen goed idee dus, en aangezien er veel meer tegenstanders zijn dan voorstanders, wordt dit originele idee waarschijnlijk niet meteen in praktijk omgezet, gelukkig maar.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.