actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd March 2010, 01:41
Véronique.Segers Véronique.Segers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Merksplas-Turnhout
Posts: 122
Wie uurtje langer slaapt, haalt betere resultaten

Wie uurtje langer slaapt, haalt betere resultaten

datum: 23/03/2010
bron: nieuwsblad.be


Een uurtje langer slapen zorgt voor betere schoolresultaten. Dat blijkt uit een onderzoek in de Monkseaton School in het Britse Tyneside. Ook het aantal afwezigheden daalt
Hét perfecte excuus voor de tiener die graag slaapt: als je 's ochtends een uur langer slaapt, haal je betere resultaten en ben je minder afwezig. In de Monkseaton School in Groot-Brittannië deden ze sinds oktober vorig jaar het experiment. De leerlingen moesten pas om 10 uur op school zijn in plaats van om 9 uur. Een goeie zet, zo blijkt. Het aantal kinderen dat er te laat komt, is verminderd met 8 procent en het aantal 'langetermijnafwezigen' met 27 procent. Ook de resultaten van de examens wiskunde en Engels zijn beduidend beter dan de resultaten van vorig jaar.

Het experiment werd op de voet gevolgd door drie wetenschappers, onder wie Paul Kelly, professor neurologie van de Universiteit van Oxford. 'Voor kinderen wordt het steeds moeilijker om vroeg op te staan', aldus Kelly. 'Een uurtje later opstaan helpt hen al een flink stuk.'

Kelly werkt samen met collega-professor neurologie Russell Foster. Foster en ook andere wetenschappers vinden dat tieners een biologische aanleg hebben om laat naar bed te gaan en laat op te staan. Gevolg: ze functioneren niet volledig tot het 10 uur 's ochtends is. Dat is twee uur tot vier uur later dan hun ouders.

Beter in de namiddag

Fosters vindt dan ook dat de moeilijkste lessen moeten plaatsvinden in de namiddag, wanneer de tieners het aandachtigst zijn. 'Natuurlijk zullen leraars zeggen dat dat onzin is en dat hun leerlingen het meest alert zijn om 9 uur 's morgens. Maar dat komt omdat de leraars zich zelf vaak op dat tijdstip het wakkerst voelen en omdat de leerlingen op dat moment zeer rustig en dus makkelijk te controleren zijn.'

Volgens de experts moet dat uurtje later opstaan in alle scholen worden ingevoerd en dat moet zo blijven tot jongeren 21 jaar zijn. Op die leeftijd begint hun lichaamsklok terug te draaien tot ze uiteindelijk, op hun vijftigste, weer vroeg zullen opstaan, zoals ze als kind ook deden.

---------------------------

mening/evaluatie:
Uit ervaring kan ik vertellen dat dit bij mij niet het geval is. Als ik om 8 u op sta, om op school te zijn tegen 10u ben ik net zo 'moe' of net zo 'wakker' dan dat ik om 7 u op sta om op school te zijn tegen 9u.

Een ander slaaponderzoek heeft uitgewezen dat de slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon en verandert tijdens de leeftijd. Ook het type bed en de slaapomgeving hebben een grote invloed op de slaapduur. De tijd dat men slaapt schommelt tussen vier en elf uren per nacht. Ongeveer 10% van de bevolking heeft genoeg aan een gemiddelde van 6,5 uur per nacht en zowat 15% heeft meer dan 9 uren nodig. Kinderen hebben meestal iets meer slaap nodig, terwijl bejaarden het doorgaans met iets minder kunnen stellen. Ook geografische factoren kunnen een rol spelen. Zo slaapt men normaal iets langer in de bergen en minder lang aan zee. De duur en de kwaliteit van de slaap heeft wel invloed op andere factoren. Hoewel sommige personen met weinig slaap toch uitgeslapen zijn, zullen ze op termijn zeker gevolgen ondervinden in hun gezondheid.

Dus i.p.v. met alle slaaponderzoeken rekening te houden... onderzoek je zelf best je slaappatroon zodat je zelf kan bepalen wat jouw lichaam en geest nodig hebben.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2010, 10:35
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Gierle
Posts: 66
Toen ik de titel van het artikel las, was ik direct akkoord met de stelling. Voor een examen bijvoorbeeld, zijn er veel leerlingen en vooral studenten die het nodig achten om een nachtje door te leren. Ze denken dat de tijd wanneer ze slapen hen te veel leerachterstand zou brengen. Ik persoonlijk denk er helemaal anders over. Misschien heb je minder geleerd als je op tijd onder de wol kruipt voor een examen, maar dat wat je geleerd hebt, zal wel veel beter verwerkt en gebruikt kunnen worden de dag nadien. Een goede portie slaap kan de geest alleen maar opfrissen voor zo'n belangrijke dag.
Als ik dan echter het artikel volledig las, bleek het te gaan over het feit dat je beter 's morgens een uurtje langer kon slapen om zo frisser en actiever op je benen te staan. Hiermee ga ik niet akkoord. Ik persoonlijk kan voor 10u al meer bergen verzetten, dan op heel de dag samen. 'De ochtendstond heeft goud in de mond'. Ik kan me wel indenken dat, zoals bij vele jongeren het geval is, het uur van te gaan slapen verlaat is, maar dan heeft dat daar mee te maken. Dan moet het uur van opstaan uiteraard mee verlegd worden.
Ik denk zoals Véronique zegt: iedereen heeft zijn unieke slaappatroon en je moet het schoolprogramma daar niet aan aanpassen want dan moet je voor iedereen een individueel schema maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2010, 14:42
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Ja ik denk dat het aantal uur slaap dat je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon. Maar in de meeste gevallen zou het toch beter zijn om een uurtje langer te slapen denk ik. Ik spreek dan vooral voor mezelf! Wanneer ik om half 9 les heb of half 10, is een groot verschil en wij hebben dan niet elke dag om half 9 les. Dat zou ik helemaal niet meer aankunnen. Maar ik denk dat door msn, spelletjes, facebook, ... de vooruitgang van de techonologie de kinderen later in hun bed liggen. Want moest er geen msn, gsm, internet zijn, zouden veel kinderen vaak vroeger in hun bed liggen en dan eventueel een boek lezen. Zo vallen ze sneller in slaap want voordat je in je bed kruipt achter de pc, tv, ... zitten zorgt ervoor dat je minder snel in slaap valt, heb ik mij laten gelove...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th March 2010, 22:11
Lennart Lennart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 93
Ook ik ging direct akkoord met de titel van het artikel. Voldoende nachtrust is heel belangrijk en ik denk dat dit vaak onderschat wordt.
Maar in het artikel staat dat de leerlingen 's morgens langer mochten slapen en pas om 10u op school moesten zijn.
Hiermee ben ik niet akkoord. Iedereen heeft inderdaad een uniek slaappatroon en niet iedereen heeft evenveel uren slaap nodig. Maar de schooluren hiervoor aanpassen? Dit vind ik te ver gaan.
De verantwoordelijkheid ligt hier niet bij de school, maar bij de ouders.
Ipv 's morgens een uur langer te slapen, kan men evengoed 's avonds een uurtje eerder in bed kruipen. Zeker jongere kinderen hebben voldoende slaap nodig. Zelf hebben zij hier vaak geen besef van, maar het is de taak van de ouders om ervoor te zorgen dat hun kinderen voldoende nachtrust hebben.

We kunnen toch moeilijk de schooluren aanpassen en ze om 10u laten komen. Later moeten ze ook gaan werken om 8u of 9u. Dan moeten ze ook de discipline hebben om optijd te komen en hier toch met een fris hoofd te staan. Of gaan we alles in de maatschappij aanpassen? En ook gaan werken van 10u tot ...?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.