actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2015, 21:29
Eline.A*riaensen Eline.A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Geel
Posts: 80
De Wever: "Europa moet vluchtelingenstroom en terreurdreiging aanpakken"

Volgens Bart De Wever, voorzitter van N-VA, is de overwinning van het Front National bij de Franse regionale verkiezingen een duidelijk signaal voor Europa. "De Franse verkiezingsuitslag is het zoveelste teken aan de wand in een ondertussen lange rij. In Oost-Europa groeit het verzet, in Groot-Brittannië woedt de discussie over de Brexit, de Denen verwierpen het EU-justitiebeleid en zelfs de Zweden voeren nu grenscontroles uit. Europa mag niet langer talmen en moet de problemen aanpakken."

"De Fransen hebben vandaag laten weten dat ze er genoeg van hebben. De ongecontroleerde vluchtelingenstroom en de terreurdreiging vormen een gevaarlijke cocktail. De Europese leiders mogen dit niet negeren. Anders begaan zij dezelfde fouten als in het verleden, en zal het extremisme enkel toenemen."

Geen enkele controle
De Wever pleit voor striktere maatregelen om de vluchtelingenstroom in te perken. "Vandaag hebben wij geen enkele controle op wie er binnen komt. Dankzij het beleid van staatssecretaris Theo Francken en minister van Veiligheid Jan Jambon vinden er nu uitgebreide veiligheidsscreenings bij de asielaanvragers plaats. Maar zolang de stroom zelf op gang blijft, hollen we achter de feiten aan."

Pushbacks
"Europa moet haar verantwoordelijkheid nemen en niet andere landen inhuren om het werk voor ons op te knappen. Dat betekent dat we pushbacks naar veilige landen moeten uitvoeren, dat we de Schengengrenzen moeten sluiten en dat we opvang in eigen regio moeten organiseren. We moeten Griekenland uit de Schengenzone zetten wanneer het de deur laat openstaan, en we mogen ons niet langer laten chanteren door Turkije. Anders zal de polarisatie tussen bevolkingsgroepen, niet alleen in Frankrijk maar ook in andere Europese landen, toenemen en komen we in een straatje zonder einde", aldus De Wever.

Desastreuze gevolgen
"We hebben geen tijd meer te verliezen. De instroom over de Middellandse Zee neemt nu af door de barre weersomstandigheden. Maar in de lente zal de vluchtelingenstroom weer op gang komen. Dan moet Europa klaarstaan met voldoende opvang aan de grens, waar de eerste triage kan gebeuren. Anders komen we weer in dezelfde situatie als vandaag terecht, met desastreuze gevolgen voor ons sociale weefsel", concludeert de N-VA-voorzitter.

Bron:
De Morgen - 06/12/2015
http://www.demorgen.be/binnenland/d...akken-b325e450/

Mening:
Ik ga volledig akkoord met wat De Wever zegt. We moeten nu de vluchtelingenstroom aanpakken, ook al is deze nu minder sterk door het weer. We moeten niet wachten tot het te laat is. Ik vind het schitterend hoe de Wever dit verwoord: "Vandaag hebben wij geen enkele controle op wie er binnen komt." Deze zin is voor mij allesomvattend. Het klopt dat we vandaag de dag geen enkel idee hebben van wie er in Europa binnenkomt. Het kunnen zo maar terroristen zijn die met allerlei ideeën in hun hoofd zitten wat betreft aanslagen. We moeten de vluchtelingen stroom strenger screenen en strengen onderzoeken wie er Europa 'binnen gewandeld komt'. Ik vind ook dat Europa zelf hun werk moet opknappen en niet de hulp van andere landen moet inschakelen, dit is ook wat De Wever aanhaalt. Ik hoop dat men er dit keer echt werk van gaat maken en het niet opzij gaat schuiven tot het weer te laat is. Het is nu of nooit, vind ik. Binnenkort komt de vluchtelingenstroom weer volledig op gang en tegen die tijd moeten we perfect in staat zijn om elke vluchteling te screenen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2015, 22:43
C*nthia.Peeters C*nthia.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wijnegem
Posts: 75
Ook ik ga volledig akkoord met de mening van Bart De Wever. Er heerst een mengeling van angst en ontevredenheid bij heel wat Europeanen. Dit is het gevolg van onder andere de uiteenlopende aanpak door verschillende landen van de vluchtelingenstroom, alsook de verontrustende aanslag in Parijs heeft hier mee te maken. We leven wel allemaal in Europa, maar toch lijkt het soms ieder voor zich en doen sommige landen gewoon hun eigen zin. Dit blijft uiteraard niet iedereen pikken. Er komt een moment dat mensen zich gaan verzetten als er geen veranderingen komen. Dat moment is volgens mij heel dichtbij. Zoals De Wever zegt, Europa moet haar verantwoordelijkheden opnemen en liefst zo snel mogelijk. Daarbij moeten er duidelijke en algemeen geldende afspraken gemaakt worden. Het wordt dringend tijd dat er als één Europa beslissingen gemaakt worden, anders zijn we nog niet aan de nieuw patatten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th December 2015, 23:28
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
controle vluchtelingen

Het is waar dat we niet weten wie Europa binnenkomt. Het probleem is dat vluchtelingen niet zomaar komen 'binnengewandeld'. Meestal komen een hele boel mensen uit dezelfde streek om wille van oorlog of andere redenen samen naar Europa. Hierdoor is het moeilijk om iedereen één voor één te controleren. Daarbij zouden er een hele boel lege Syrische paspoorten zijn (http://www.demorgen.be/binnenland/i...ikken-bfdaec11/). Ik vraag me af in hoeverre deze valse identiteitspapieren onderschept zullen raken. Daarbij kunnen er ook aanhangers van IS zijn met een Belgisch paspoort. Waarom zouden we de 'schuld' buiten ons eigen land leggen? Het is en blijft een complex probleem, maar dit wil niet zeggen dat we er niets aan kunnen doen. Wel hoop ik dat onze grenzen steeds zullen blijven openstaan voor vluchtelingen. Er zijn een hele boel onschuldige mensen die in een situatie van oorlog moeten leven, die hun kinderen moeten zien opgroeien in deze situatie en die ervoor kiezen om ergens anders hun leven weer op te nemen en te starten aan een nieuwe toekomst. Hierin moeten we naar mijn mening zoveel mogelijk steun proberen te bieden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.