actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2016, 15:24
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
‘Wij Belgen zijn gelukkig, maar voelen ons niet veilig of rijk genoeg’

In 2016 waren we ‘gelukkiger’ dan het jaar ervoor. Maar het aantal landgenoten dat ‘zeer gelukkig’ is, is afgenomen. Onze bezorgdheid over onze samenleving is gegroeid. En ook financieel en op vlak van veiligheid kan het beter.

Maar liefst 65 procent van de Belgen gaf zichzelf een geluksscore van minstens 7 op 10. Het aantal mensen dat zichzelf een 8 gaf, als zijnde ‘zeer gelukkig’, is daarentegen afgenomen van 36 naar 32 procent. De meest gelukkige Belgen? Die komen uit Oost- en West-Vlaanderen, met respectievelijk 38 en 36 procent van de meest gelukkige Belgen in elke provincie.

Wat ons het meest gelukkig maakt is een goed familiaal leven. Ook geven we aan er in de toekomst het meeste belang aan te hechten. Verder zijn zowel onze persoonlijke keuzevrijheid als sociaal leven belangrijke factoren in de berekening van ons geluk.

Wat ons geluk dan weer doet afnemen is ons veiligheidsgevoel, of een gebrek daaraan. Vorig jaar gaven we dat gevoel nog 7,3 op 10. In 2016 voelden we ons beduidend minder veilig: de score is gezakt naar 6,4. Ook op financieel vlak scoorden we dit jaar minder goed. Die score zakte van 6,7 naar 5,9.

De evolutie van de maatschappij gaven we vorig jaar nog een score van 5,4 op 10. Dit jaar zakt die score verder naar 5,1.

Nieuw jaar, nieuwe voornemens?

Een jaar beginnen met goede voornemens is ook voor de Belg niet onbelangrijk. In 2016 bestonden de voornamens voornamelijk uit bewegen en sporten (48 procent), gezonder eten (42 procent) en vermageren (32 procent). Slechts 31 procent is erin geslaagd zijn voornemens waar te maken.

Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161228_02648886
28-12-2016

Eigen mening:
Het is fijn om te lezen dat wij, Belgen, ons gelukkig voelen. Ook wel een beetje raar, zeker als we kijken naar de aanslag op 22 maart. Daartegenover staat dan weer wel dat 'zeer gelukkige' mensen dit jaar gewoon gelukkig is. Wat uiteraard ook nog goed is. Ik begrijp ook wel dat dat geluk vermindert is dit jaar. De veiligheid doet er dus zeker wel toe. Jammer vind ik wel dat we ons minder gelukkig voelen terwijl er toch meer politieagenten en soldaten op de straten staan die de veiligheid voor iedereen proberen te garanderen. Ik vraag me echter af waarom de Belgen in Oost- en West-Vlaanderen zich gelukkiger voelen dan Belgen in Limburg bijvoorbeeld. Misschien zijn we ook wel ongelukkiger geworden door het feit dat we vaker bezig zijn in de digitale wereld.
Wil je gelukkiger zijn, zorg er dan ook degelijk voor dat je voornemen haalbaar is tegen het einde van het jaar. Het beïnvloed inderdaad je geluksgevoel als je deze niet hebt kunnen waarmaken. Dat maar 31% hier is in geslaagd, vind ik best weinig.

Laatst aangepast door Sien.D*Smet : 28th December 2016 om 15:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.