actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2016, 21:31
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Zéér welkome gift: 7.150 euro om kamers van thuisloze meisjes op te smukken

ZANDHOVEN / BRECHT / SCHILDE - "Ik wil zo graag een spiegelkast”, zegt D. (17). Een andere tiener vraagt dat aan zijn ouders, maar T. woont in OC Clara Fey in Sint-Job. Dankzij een wedstrijd krijgt haar leefgroep nu 7.150 euro van het fonds BNP Parisbas Fortis.
Uit Europese cijfers blijkt dat 23% van de Belgische jongeren risico loopt op armoede en sociale uitsluiting. BNP Paribas Fortis Foundation deelt 758.000 euro uit verspreid over 68 laureaten en 9 ‘Recht uit het Hart’-projecten over heel België.

OC Clara Fey uit Sint-Jobin-’ t-Goor (Brecht) diende het project Een veilig plekje voor mezelf in. Leefgroep 14 vangt meisjes op - vaak uit kansarme gezinnen - die geen thuis meer hebben. Om hen een veilig plekje te geven waar ze zich kunnen terugtrekken, schenkt de Foundation 7.150 euro om de slaapkamers gezelliger te maken.


Hafida El Bouch is opvoedster in leefgroep 14. Als we er vrijdagmiddag op bezoek komen, heeft ze het heel druk. Een collega is ziek, er moet een complex rechtbankdossier van een meisje opgevolgd worden en een ander meisje werd net in de psychiatrie opgenomen, omdat haar veiligheid tijdens het weekend anders niet gegarandeerd kon worden.

“Momenteel hebben we dertien meisjes in onze leefgroep”, vertelt Hafida. “Ze komen uit heel de provincie, en zelfs daarbuiten. Hun leeftijden schommelen tussen de 17 en 24 jaar. Naargelang het soort erkenning dat ze hebben, mogen de meisjes hier blijven tot hun 21 of 26 jaar. Tegen dan moeten we ze klaargestoomd hebben voor een zelfstandig leven, en liefst ook voor de arbeidsmarkt, al is dat niet evident. Momenteel hebben we drie meisjes in de leefgroep die niet meer naar school gaan. Ze krijgen trajectbegeleiding.”

Kast met spiegel

Veel meisjes van leefgroep 14 blijven ook in het weekend op OC Clara Fey. Ze wonen er echt. “Het begint vaak met een plaatsing door de jeugdrechter. Mishandeling, verwaarlozing, een ouder die gestorven is: ze komen vaak uit schrijnende situaties. Hun slaapkamer is het enige plekje waar ze zich kunnen terugtrekken. Op hun leeftijd is dat heel belangrijk. Wifi hebben we niet in ons paviljoen, daarvoor moeten ze naar een ander gebouw. Veel hobby’s hebben ze niet. Sommigen zouden graag fitnessen, maar voor een fitnessabonnement is er geen geld. Daarom zijn we heel blij dat we nu 7.150 euro hebben om hun kamers gezelliger in te richten. Ik denk dat vooral extra bergruimte heel welkom is. En misschien een toffe sofa.”

D. (17) toont ons al haar handtassen die nu bovenop haar kast slingeren. Met extra bergruimte zou haar kamer minder rommelig zijn.
“Een kast met een spiegel tot op de grond: dat zou ik graag hebben”, zegt ze. T. (17) wil graag een nieuw dekbed en nieuwe muurverf.
Voor een andere tiener geen grote wensen, voor de meisjes van leefgroep 14 wel.

Bron:
12/12/2016
http://www.gva.be/cnt/blkma_0261770...in-oc-clara-fey

Eigen mening:
Eerst en vooral vind ik het fantastisch dat deze meiden geld hebben binnengehaald voor hun project. Door er zelf mijn zorgstage te doen, weet ik ook hoe ze verlangen naar een nieuwe kleur op de muur van hun slaapkamer, een extra kast of een kapotte spiegel eindelijk kunnen vervangen. De situaties van bepaalde meiden zijn ook echt schrijnend en het is alles behalve dan normaal. Afhankelijk van een systeem dat men hanteert in de leefgroep zijn ze al dan niet vrij op woensdagnamiddag en/of soms in het weekend. Soms kan het enorm lang duren vooraleer ze weer een vrije middag hebben of op dagbezoek mogen. Sommige meisjes komen mij al eens vragen wat ik normaal op dat moment, dat ik daar stage aan het lopen ben, zou doen thuis of misschien ergens anders. Ze weten dat vele andere jongeren meer vrijheid hebben dan hun en een stabieler leven, maar jammer genoeg is dit voor hen de werkelijkheid. Hopelijk gaan ze zich nog beter voelen op het internaat als de kamers er nieuwer zullen uitzien.
Ik vind het een prachtig initiatief van BNP Paribas Fortis Foundation om zo de armoede en/of sociale uitsluiting in het daglicht te brengen. De meisjes hebben inderdaad niet heel erg veel en zijn zelfs al blij als we op een zaterdagnamiddag gaan zwemmen of een boswandeling gaan doen. Ze verdienen deze extra aandacht en deze prijs.
De kamers nu zijn allesbehalve gezellig te noemen. Sommige meisjes hebben een kamer voor zichzelf, anderen moeten deze delen, zoals D.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.