actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2016, 09:02
Kenzo R*ijsen Kenzo R*ijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: beerzel
Posts: 25
Groenste gezin van België gooit zo goed als niks weg: al hun afval past... in één bok

Groenste gezin van België gooit zo goed als niks weg: al hun afval past... in één bokaal
Als Vlamingen volgens milieuminister Schauvliege (CD&V) stilaan Europese top zijn wat het sorteren van afval betreft, dan is Evelien Matthijssen simpelweg wereldkampioen. Daar waar wij jaarlijks gemiddeld nog 141 kilogram per persoon in de vuilniszak mikken, komt zij toe met amper 100 gram. En haar vriend en haar drie kinderen óók. 500 gram afval per jaar: hoe doe je dat in hemelsnaam?
Lees ook
Nog een zak bij: ook hard plastic verplicht sorteren
Zoveel restafval produceert jouw gemeente
Bijna één op de zeven kinderen ademt vervuilde lucht in

© KOEN BLANCKAERT.
Om de afvalberg nog te doen krimpen, zal de overheid ons binnenkort nog wat preciezer laten sorteren. Een nieuwe, roze zak moet zorgen dat onder meer hard plastic, botervlootjes en draagtassen niet meer in de vuilniszak belanden. Dat gaat uw petje stilaan te boven? Géén excuus.

Evelien Matthijssen (35), haar vriend Marcel (38) en hun drie kinderen Olaf (7), Linde (5) en Hugo (2) bewijzen dat het wél kan om te leven zonder noemenswaardig veel afval te produceren. Het gezin woont in Vielsalm - hartje Ardennen - en zal daar dit jaar geen vuilnis meer buitenzetten. Twee jaar geleden volstond één zak voor al hun restafval, vorig jaar een halve en nu komen ze toe met een glazen pot waar 0,5 liter (of 500 gram) in kan.
Verpakking

© KOEN BLANCKAERT.
Wie minder afval wil, moet zorgen dat hij er geen in huis haalt. De belangrijkste tip van Evelien klinkt simpel, maar is dat niet. Want het gaat veel verder dan bijna uitsluitend naar de biowinkel rijden waar ze groenten en fruit onverpakt laten en de rest netjes in papier wikkelen, telkens beleefd vragen aan internetshops om geen plastic verpakkingsmateriaal te gebruiken en de garage te gebruiken als een mini-containerpark.

"Hoogst uitzonderlijk kopen wij nog iets met een wegwerpverpakking. Zoals onlangs, toen ik mijn zoontje een speelset met daarin spullen over hernieuwbare energie gaf. Dat zat in zo'n wit plastic sorteervlak. Speelgoed is vaak een probleem, maar onze kinderen amuseren zich ook met zelfgemaakte klei en spelen veel in de tuin. Bij verjaardagen geef ik sneller een kaartje voor de bioscoop of het theater in plaats van plastic speelgoed."

© KOEN BLANCKAERT.
Internetfenomeen
Maar dat het best ver gaat, wil Evelien wel toegeven. "Chips kan je ook niet zonder wegwerpzakje krijgen, dus eten we dat niet meer. Er is zelfgemaakte popcorn. Als er bezoek is, komt er wijn of bier op tafel in statieflessen, maar wij drinken altijd water of thee."

En voorts is het vooral zaak zeer creatief te zijn. De tandpasta die Evelien zelf maakt smeren ze op houten - en dus composteerbare - tandenborstels. Wasverzachter is blijkbaar perfect inwisselbaar met azijn - "die geur verdampt gewoon" - en printen kan je ook op de ongebruikte achterkant van briefpapier. Ook voor zeep en andere schoonmaakproducten heeft 'Green Evelien' - onder die naam is ze een ecologisch fenomeen op internet - zelfgemaakte alternatieven.

"De vuilniskar hoeft hier nooit te stoppen. Al moet ik toch nog m'n belasting betalen"
'Green' Evelien Matthijsen
Zonder smartphone
De recepten geeft ze prijs op haar website, net als tips om bijvoorbeeld kaarsen te maken op basis van sinaasappelen, hoe je kinderen toch laat knutselen zonder lijm en plakband en hoe een hedendaags gezin kan leven zonder... een koelkast. Ze eten veganistisch en dus vallen vlees, vis en melkproducten al af. En wat vers moet blijven, zoals sla, broccoli en boontjes, maken Evelien en Marcel klaar in de dagen vlak nadat ze naar de winkel zijn geweest.

"Het gaat niet alleen over weinig afval produceren: onze hele levensstijl is zo ecologisch en duurzaam mogelijk." Zo verbruikt het gezin - weliswaar zonder smartphone, tablet, wifi, tv of stereo - jaarlijks vijftien keer minder elektriciteit dan de gemiddelde Belg en dertig keer minder water. Een flinke besparing, al uit die zich nog niet wat betreft huisvuilbelasting.

"Ik heb m'n licht eens opgestoken bij de gemeente of ik nog wel jaarlijks 150 euro moet betalen voor de vuilniskar die hier nooit hoeft te stoppen. Maar daar kom ik toch niet onderuit. (lacht)"

Bron: HLN, 14/11/16, Steven Swinnen

Mening:
Moesten we allemaal een steentje bijdragen in het recycleren en sorteren van ons afval zouden we onze afvalhoop veel kleiner kunnen maken. Maar het recycleren zo in het extreme trekken als Evelien vindt ik persoonlijk een brug te ver. Dat je zelf je tandpasta en tandenborstel gaat maken om geen afval in huis te halen is absurd. Er zijn enorm veel tips waarmee je kan sorteren en recycleren zoals bijvoorbeeld glazen flessen gebruiken of groenten gaan halen in een biowinkel. Maar als je zelfs geen zeep meer gaat gebruiken dan trek je het allemaal een beetje in het extreme.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.