actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2011, 13:09
Evelien.Verlinden Evelien.Verlinden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wiekevorst
Posts: 120
Thumbs down 9-jarige jongen moet zichzelf opblazen van moeder

De Iraakse veiligheidsdiensten hebben vrijdag een vrouw opgepakt die haar 9-jarige zoontje in 2006 een zelfmoordaanslag liet plegen in Bagdad. De politie arresteerde ook haar medeplichtige, die doorzette toen de vrouw op het laatste moment toch wroeging kreeg. De 47-jarige Soead al-Obeidi was in 2006 al weduwe en moeder van een dochter en twee zonen. Haar medeplichtige Hamid Alwan (53) was lid van al-Qaida en voerde operaties uit in de regio rond de Iraakse hoofdstad. 'Hij heeft haar kunnen overtuigen haar jongste zoon een explosievengordel om te binden, opdat die zou ontploffen in de sjiitische moskee van Khales. Ze zijn in de wagen gestapt, maar onderweg is ze beginnen huilen. Hamid Alwan heeft haar daarop uit het voertuig gejaagd en haar zoon ertoe gebracht zichzelf op te blazen in de moskee', zegt een politieluitenant. Bij de aanslag kwamen vermoedelijk negen mensen om het leven, onder meer een imam. Er vielen ook acht gewonden. Alwan vroeg de moeder twee maanden later ook haar 18-jarige zoon op te offeren, maar die kon tijdig vluchten.



Bron: Zaterdag 5 november DS
( http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20111105_050 )

Mening: De Djihad is iets typisch aan hun geloof maar ik vind dat men hier een beetje te ver in gaat. Het is al erg genoeg dat er mensen worden ingeschakeld om andere pijn te doen. En dat men kinderen nu wil inschakelen gaat mij een brug te ver. Kinderen beseffen vaak niet wat de gevolgen van hun daden kunnen zijn en zijn sterk beïnvloedbaar. Het is trouwens een oorlog tussen volwassenen, kinderen horen hier niet in thuis. Dit schendt volgens mij de rechten van het kind.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2011, 20:44
marloe.vanherck marloe.vanherck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Retie
Posts: 88
:shocked:

Ik begrijp niet hoe iemand in een godsdienst kan geloven die dit eist. Godsdienst zou toch een kwestie moeten zijn van liefhebben en van zorg voor elkaar (zorg voor kinderen in het bijzonder).
Men hoort zo dikwijls van zelfmoordaanslagen, zogezegd omdat hun God of hun geloof dat van hen vraagt. Dan zou dat je als mens toch aan het denken moeten zetten. Niet alleen moet je jezelf opofferen; je maakt er ook veel onschuldige slachtoffers mee.
Een God die dat van mensen vraagt, kan toch niet goed zijn?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th November 2011, 11:19
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
9-jarige jongen moet zichzelf opblazen van moeder

Ik verschiet niet meer van de zaken ginder, maar toch blijf ik mij altijd vragen stellen bij deze principes. Het kan toch nooit dat je je eigen kinderen, en zoveel anderen, moet opofferen in functie van het geloof. Op zich kunnen wij als Westerse Christenen dat niet echt vatten, maar dan nog kan ik eigenlijk geen greintje respect opbrengen voor het geloof en zijn opvattingen. Ik walg er zelfs van.
Zelfmoord ten voordele van het geloof en het hogere doel? Zelfmoordaanslagen om iets te bereiken? Ik heb nog niet veel verandering gezien behalve nog meer leed en verdriet. Om nog maar te zwijgen over de groeiende haat tegenover deze mensen. En die haat wordt enorm veralgemeend. Op deze manier blijft die problematiek alsmaar groeien en kan er ook nooit erkenning zijn van andere religies zodat ze allen naast elkaar kunnen leven.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2011, 14:18
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Ik denk dat hier toch wel genuanceerd moet worden. Het woord Jihad wordt nogal snel gebruikt als een terrorist zichzelf opblaast. Vergis je niet, Al Qaida is een organisatie die politieke oorlog voert en de Islam als dekmantel gebruikt. Als je hier intrapt is dat je eigen zaak en niet die van de miljoenen moslims die net hetzelfde denken over terrorisme als wij.

En dat wij Westerse christenen dit niet kunnen vatten is volgens mij ook niet echt aan de orde. Het christendom heeft vroeger ook Jihads gevoerd en dat noemde men kruistochten, die waren trouwens veel groter en gestructureerder aangepakt dan de aanslagen waar we nu van horen.

Ook vandaag de dag nog zijn er wel degelijk veel radicale christenen en het zou niet de eerste keer zijn dat die een homo of een wetenschapper met niet-bijbelse ideeën aanvallen. Als je werkelijk denkt dat het christendom dé godsdienst van liefde is, lees dan een keer het oude testament.

Mijn punt is: Veralgemeen dit niet en ga niet over de Islam spreken als een godsdienst van haat. Verder zijn de aangehaalde feiten hier natuurlijk ongelooflijk dramatisch en erg, dat staat buiten kijf.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.