actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd April 2013, 17:49
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
Al 10.000 kandidaten voor Marsmissie die nooit terugkeert

Al 10.000 kandidaten voor Marsmissie die nooit terugkeert
maandag 22 april 2013 om 14u54

Een leven vol noeste arbeid op Mars. © Mars One
ZIE OOK
In beeld: Mars in de woestijn *
Wie naar Mars reist, zal er ook sterven
Mars trekt aan. Dat blijkt uit de duizenden aanvragen om een van de vier astronauten te worden voor de stichting van een menselijke kolonie op Mars.

het Nederlandse bedrijf Mars One wil tegen 2023 vier astronauten (twee mannen en twee vrouwen) op een zeven maand durende enkele reis naar de Rode Planeet sturen om een menselijke kolonie te stichten. Dat is echter niet evident.

Aangezien de zwaartekracht op Mars 38 procent is van die van de Aarde, zou deze onderneming een ware beproeving zijn voor het lichaam. Het beendergestel en de spierkracht van de kolonisten zouden immers zodanig veranderen dat ze nooit meer in aardse omstandigheden zouden kunnen overleven.

Ten tweede, en gelinkt aan het eerste, zouden de astronauten hun familie en vrienden voorgoed vaarwel moeten zeggen omdat het project geen retourticketje aanbiedt wegens technisch onmogelijk.

10.000 kandidaten

Nochtans heeft het Mars One-project naar eigen zeggen al 10.000 aanvragen binnengekregen voor het avontuur, terwijl de officiële zoektocht naar kandidaten nog niet eens is begonnen. De leeftijd van de geïnteresseerden varieert tussen de 18 en 62. Hoewel er ook enkele vrouwen kandidaat zijn, gaat het toch vooral om mannen. Onder hen de 32-jarige Belg Henri Jacquemain.

Mars One claimt dat alles haalbaar is met bestaande technologie. De groep heeft een missie uitgedacht die behoorlijk wat eenvoudiger is dan de Marsmissies die bijvoorbeeld uit de koker van de Nasa komen, zegt ze. Zo wordt er exclusief gebruik gemaakt van materieel dat nu al leverbaar is. Futuristische technologieën uitvinden, hoeft niet.

Achter de onderneming hebben zich een aantal gerenommeerde internationale wetenschappers geschaard, met als kopman de Nederlandse Nobelprijswinnaar in de natuurkunde Gerard ’t Hooft.

Ontembare spirit

Aspirant-astronauten moeten geen wetenschapper, ingenieurs of testpiloten zijn. Het belangrijkste, volgens de website van Mars One, is dat je een ontembare spirit hebt, kunt improviseren en op je best bent wanneer de dingen op hun slechtst zijn.

Ook geïnteresseerd? Mars One zoekt nieuwsgierige avonturiers ouder dan 18 jaar met veerkracht en een groot aanpassingsvermogen. (TE)

Bron:http://www.knack.be/nieuws/wetensch...00284940108.htm

Eigen mening: Persoonlijk vind ik deze missie een beetje eigenaardig en vat het ook niet helemaal dat er al 10 000 mensen zich hebben aangeboden. Ze tekenen eigenlijk voor hun dood, want terugkeren doen ze nooit meer. Daarnaast vraag ik mij ook af hoe hun familie en vrienden zouden reageren. Ik denk dat dan vooral het afscheid zwaar zal worden. Ik vraag me ook af hoe en waar ze hun voedsel en dergelijke zaken gaan opbergen mits de zwaartekracht er totaal anders is dan op onze Aarde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd April 2013, 22:34
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Ik zou het zelf nooit doen (denk ik), maar ik begrijp de keuze van de vele mannen en enkele vrouwen helemaal. Het kan zijn dat de wereld je simpelweg niets te bieden heeft, en je toch naam wilt maken voor jezelf. Waarom dan niet zo'n missie ondernemen? Je weet dat eeuwige roem je wacht na je dood en wie weet helpt de dikke cheque je nabestaanden wel een hele poos verder.

Hoe ze het gaan doen? Geen idee, maar ik ben best nieuwsgierig naar het resultaat. Wie weet sturen ze een enorm schip naar mars dat daar neerstort en meteen als basis kan fungeren. Wie weet groeien ze hier wel planten en bomen om voor de zuurstof te zorgen en de bodem 'leefbaar' te maken. Ik heb geen idee maar ik ben dan ook geen astronoom. Wat ik wel ben is nieuwsgierig!

Niets dan respect voor de vrijwilliger(s) die uiteindelijk gekozen worden en dit ook daadwerkelijk willen verwezenlijken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.