actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2010, 19:01
katrien.anthonis katrien.anthonis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Halle-Zoersel
Posts: 76
Vrouwendag op 8 maart moet vrije dag worden

Detiège: "Vrouwendag op 8 maart moet vrije dag worden"

De discussie over de betaalde feestdagen laait weer op. De sp.a-kamerleden Maya Detiège en Meryame Kitir willen van de Internationale Vrouwendag op 8 maart een wettelijke feestdag maken waarop de werknemers niet mogen werken. Ze hebben daartoe vandaag een wetsvoorstel ingediend in de Kamer.

De nieuwe feestdag komt naast de tien andere feestdagen. Er valt dus geen enkele feestdag weg. Wel willen Detiège en Kitir de aparte nationale vrouwendag op 11 november afschaffen.

"Die dag werd in 1971 door het Vrouwen Overleg Komitee gekozen omdat het een bestaande feestdag was en vrouwen vrij moesten zijn om op de manifestatie aanwezig te kunnen zijn. 8 maart is echter sinds 1922 overal in de wereld de echte vrouwendag en dat moet ook in België een feestdag worden."

Interculturele Dialoog
11 november blijft wel een vrije dag omdat dan ook de slachtoffers van de wereldoorlogen worden herdacht.

Eerder al stelde het eindrapport van de Interculturele Dialoog voor om van 8 maart een wettelijk betaalde feestdag te maken. Maar dat eindrapport pleitte voor de afschaffing van een reeks katholieke feestdagen zoals Pasen, Pinksteren, Hemelvaartsdag, Allerheiligen. En die wijziging lokte veel kritiek uit.

Bron:
gva, 25/11/2010
Mening:: Ik denk dat wij Belgen niet moeten klagen. Tien betaalde feestdagen is niet niets. Ik vermoed dat de gemiddelde burger een elfde dag met open armen zal ontvangen.
Wat ik me wel afvraag, is hoe onze staat dit gaat betalen. Ik denk niet dat dit de ideale moment is om zo'n betaalde vrouwendag in te voeren.
En ik vermoed dat de mannen ook gaan ijveren voor nog een betaalde feestdag: mannendag. En waarom zouden ze dit niet proberen? Als de vrouwen een dag krijgen en de mannen niet, dan kan men er meteen de term 'discriminatie' opkleven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2010, 19:19
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Ik sluit me aan bij Katrien.

Van de vrouwendag een betaalde feestdag maken lijkt me compleet overbodig. We hebben al veel feestdagen en ons land staat er economisch niet fantastisch voor. Extra feestdagen zijn gewoonweg dom op dit moment.

Dit kan ook niet in goede aarde vallen bij het mannelijk deel van België.

Hebben de dames Detiège en Kitir trouwens niets beters te doen dan nieuwe feestdagen verzinnen?
Waarom moet hier weer tijd en geld in gestoken worden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.