actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2016, 11:47
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Persvrijheid gaat er wereldwijd op achteruit

Persvrijheid gaat er wereldwijd op achteruit

België stijgt twee plaatsen, van 15 naar 13, op de persvrijheidsindex.
Wereldwijd verslechterde de persvrijheid in 2015. Het openbare debat werd vooral in Latijns-Amerika aan banden gelegd, blijkt uit een nieuw rapport van Reporters Zonder Grenzen (RZG). België klimt van de 15e naar de 13e plaats.
Nederland


De World Press Freedom Index rangschikt ieder jaar 180 landen op basis van factoren als onafhankelijkheid van de media, transparantie en misbruik. Volgens de in Parijs gevestigde ngo is de achteruitgang zichtbaar op alle continenten. 'Vooral de sterke veranderingen in Latijns-Amerika baren ons zorgen', zegt Christophe Deloire secretaris-generaal van RZG.
Net als vorig jaar voert Finland het lijstje aan. Op de tweede plek staat Nederland, gevolgd door Noorwegen. België klimt twee plaatsen omhoog en eindigt zo dertiende.

Polen
Op de laatste plek staat opnieuw Eritrea. Het land in de hoorn van Afrika kent een strikte dictatuur waar repressie, verdwijningen en rechterlijke executies vaak voorkomen. En ook het voorlaatste land van de lijst, Noord-Korea, veranderde niet. Turkmenistan vervoegt het lijstje van 'het helse trio'.
Een opvallende daler is het Europese Polen (47, -29). Deze 'slechte' score heeft het land te danken aan haar nieuwe regering. Die wil namelijk de autonomie van de publieke media sterk inperken. (AVE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/wereld/p...mal-693847.html


Eigen mening

Ik had België op een veel hogere plaats ingeschat. Blijkbaar verloopt hier toch niet allemaal zo koosjer als ik dacht. Toch schrik ik hier van! Ik zou me het niet kunnen voorstellen om te leven in een land waarbij je opgepakt kan worden omdat je een artikel hebt geschreven dat de overheid niet aanstaat. Zoiets zou anno 2016 toch niet meer moeten kunnen.
De pers heeft, in mijn ogen, de taak om het volk te informeren. En dan nog liefst met de correcte informatie, niet met de bewerkte informatie vanuit de overheid.
In de landen die helemaal onderaan op het lijstje staan, probeert de overheid de mensen voor te liegen. De journalisten die dan toch proberen om de waarheid te vertellen, worden vermoord of opgesloten. Als het volk niet weet wat er gaande is in hun land, hoe kunnen ze dan ooit hopen op verbetering?
Ook schrik ik van Polen. Dit is een groot Europees en ontwikkeld land, hoe kunnen zij nu de macht van de media zo inperken? Hierbij vraag ik me af of hier binnen de Europese Unie geen regels rond zijn? Misschien moet de Europese Unie zichzelf ook eens engageren op andere vlakken dan enkel op het economische veld. Maar dat is een andere discussie…
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th May 2016, 20:18
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Persvrijheid

De reactie van Janne kan ik zeker begrijpen. Ik ben het met haar eens wanneer ze zei dat ze schrok van de 'plaats in rangorde' van Polen. Persoonlijk had ik Polen hoger ingeschat op vlak van persvrijheid, mede omdat Polen zich bij Europa mag rekenen. Aangezien we leven in 2016 had ik wel verwacht dat alle Europese landen hoog zouden moeten scoren op persvrijheid. Dat blijkt nu niet zo te zijn en dat vind ik jammer.
Dat België op de dertiende plaats staat had ik wel verwacht. We denken vaak dat we alles mogen weten en dat alles de waarheid is, maar dat is niet zo. We worden vaak voor de gek gehouden of er worden dingen verzwegen. De grootste reden hiervoor is dat de overheid geen zin heeft in nog meer onenigheden. Er zijn al onenigheden en acties genoeg tegenwoordig. Denk maar aan de stakingen, betogingen, rellen ... . Journalisten worden nog vaak bedreigd en dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Mensen hebben toch het recht op de waarheid? Waarom altijd geniepig doen? Ik denk dat we als bevolking meer zouden begrijpen van alles wat rond en boven/over ons gebeurt als we meer op de hoogte zouden gehouden worden van de feiten. Misschien is dit iets waar de overheden eens over moeten nadenken. Niet alleen in België, maar over de hele wereld.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.