actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Vierde Macht (media)
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2016, 11:09
Ben.D*Busser Ben.D*Busser is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 90
Expert: "Cyberterrorisme is binnen vijf jaar een feit"

Gilles de Kerchove, de Belgische antiterreurcoördinator van de Europese Unie, gaat ervan uit dat terroristen binnen dit en vijf jaar grootschalige cyberaanvallen kunnen plegen.

Binnen afzienbare tijd kunnen terroristen bijvoorbeeld inbreken in de beheerssysteemen van kerncentrales, stuwdammen, het spoor- of luchtverkeer. Dat zegt de Kerchove in La Libre Belgique. De Europese coördinator ziet op dit moment geen gaten in de beveiliging van onze kerncentrales. Toch is het niet ondenkbaar dat die centrales in de toekomst het doel zullen worden van cyberaanvallen.

"De regering moet dringend investeren in cyberveiligheid, want ik geloof dat de nieuwste technologieën een persoon in staat zullen stellen om een grote aanslag te plegen. Niet dat cyberterrorisme nu al een feit is. Maar het zou me niet verbazen dat het binnen de vijf jaar wel gebeurt", zegt De Kerchove. Nu al getuigt IS volgens hem van een gesofisticeerde kennis van sociale netwerken.

Ander gevaar is miniaturisering van explosieven en biotechnologie. "Al Qaida heeft een magazine dat Inspire heet. In een van de eerste nummers stond een artikel waarin werd uitgelegd hoe je een bom maakt in moeders keuken. Wat als er binnenkort wordt uitgelegd hoe je een virus ontwikkelt in moeders keuken?" Via biotechnologie zou het mogelijk kunnen zijn om virussen als ebola te ontwikkelen. Volgens de antiterreurcoördinator onderzoekt de Europese Commissie nu volop hoe ze lidstaten daartegen kan wapenen.

Bron: http://www.demorgen.be/technologie/...-feit-b4f81915/
Eigen mening: Je kan alles vanaf je computer. En in het vooruitzicht zelfs cyberterrorisme. Ik vind dat heel dit cybergedoe een beetje uit de hand loopt. Met een computer of een dergelijk apparaat, kan je veel te veel. Er ligt te veel macht in die apparatuur die voor velen ongekend is, maar door anderen misbruikt wordt. Vanaf dat je een computer hebt, kan je vanop afstand enorm veel zaken doen, zonder zelf nog maar even uit je stoel te komen. Het is triestig hoe je merkt dat zeer krachtige instellingen gehackt kunnen worden, zonder enige vorm van weerstand te kunnen bieden. Zomaar van de ene op de andere moment een systeem plat kunnen leggen, sorry maar dan hebben de computers te veel macht. Ik vind dat dit uit de hand loopt. Er moet een stop worden gezet op de macht die mensen kunnen misbruiken via bijvoorbeeld een computer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th April 2016, 19:10
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Ik begrijp niet dat de regering nog steeds niet heeft geďnvesteerd in cyberveiligheid... In deze technologische tijden worden alsmaar meer oorlogen gevochten via cyberaanvallen, en dit zal blijven toenemen. Zoals Ben al aanhaalde: er ligt zeer veel macht in computerapparatuur die voor velen ongekend is. Bijna alles wordt vandaag de dag bestuurd/gecontroleerd via het internet en digitale apparaten.

De term cyberveiligheid is voor mij zeer bekend. Het is ongelooflijk hoe gevoelig de computers van de meeste mensen is voor een cyberaanval. Dit zal natuurlijk wel niet het geval zijn bij grote instanties zoals de kerncentrales, maar je weet maar nooit. 'De Europese coördinator ziet op dit moment geen gaten in de beveiliging van onze kerncentrales.' Er zijn altijd gaten in de beveiliging. Misschien heeft nog niemand deze gaten ontdekt, maar ze zijn er altijd wel. Zelfs de grootste IT-bedrijven (Facebook, Google, Microsoft, Apple, ...) blijven niet gespaard voor cyberaanvallen. Deze bedrijven hebben de beste IT-beveiligingsdiensten ter wereld, en toch blijven mensen dagdagelijks nieuwe gaten in hun beveiliging ontdekken. Het wordt dus dringend tijd dat onze regering cyberveiligheid ernstig gaat nemen, beter vroeg dan laat.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 8th April 2016 om 19:30.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2016, 22:37
Emiel.D*uyts Emiel.D*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 77
Technologie is zeker naar de toekomst toe een belangrijke factor. Het is namelijk zo dat we hierin steeds grotere en grotere stappen maken. Cyberterrorisme is dus zeker niet uit te sluiten. Hoewel ik denk dat de autoriteiten hier wel zeker van op de hoogte zijn, doen ze hier inderdaad niets aan. Ik sluit me dan ook meteen aan bij de meningen van deze twee heren.

Cyberterrorisme gaat zeker een pijnpunt worden naar de toekomst toe. Vandaag de dag staat alles digitaal. Alles wordt gedigitaliseerd, en dus ook alle informatie van ons, personen. Ik vrees het ergste wanneer al deze informatie gelekt wordt. Zo is het heel makkelijk voor hackers of mensen die hier dagdagelijks mee bezig zijn, om cyberaanvallen te versturen zoals Senne zegt. De meest complexe beveiligingen maken dit nu, vandaag de dag, al mee. Ookal zijn deze het beste beveiligd, het is zo dat mensen hier van kicken. Mensen die bezig zijn met deze activiteiten maken hier hun job van. Ze proberen binnen te dringen in een bepaald bedrijf om zo de pijnpunten op te schrijven en door te geven aan de bedrijven zelf. Uiteraard werken ze dan samen met de bedrijven, om de beveiliging nog op te krikken. Hoewel deze van goede aard zijn, ben ik er toch van overtuigd dat er toch nog hackers zijn met minder goede bedoelingen.

Een goede beveiliging is zeker nodig, maar dit kost heel veel geld. Geld dat wij momenteel niet hebben. Hier moeten we dan de keuze maken. Is geld ons meer waard dan de bepaalde informatie die we geheim willen houden? Ik denk het niet.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd May 2016, 09:48
aline.n*terman aline.n*terman is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 56
We weten al langer dat veiligheid een probleem is. We hebben allemaal al gehoord dat we op een verantwoorde wijze met het internet moeten omgaan. Toch denk ik dat het vrij hypocriet is om van de mensen te vragen om voorzichtig te zijn, wanneer niemand iets doet om ons te beschermen. De invloed van het internet is al langer duidelijk, cyberpesten en identiteitsdiefstal zijn hier nog maar enkele voorbeelden van. Ik denk eigenlijk dat cyberterrorisme nu al een feit is. Hoe moeten we anders de filmpjes van IS interpreteren die overal via het internet verspreid worden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.