actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2012, 21:04
jorina jorina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Itegem
Posts: 149
1 op 3 zwangere vrouwen drinkt alcohol

1 op 3 zwangere vrouwen drinkt alcohol

Tijdens de zwangerschap blijft een op de drie vrouwen drinken, en een op de tien rookt. Dat blijkt uit een recente studie van professor Hoppenbrouwers (KUL). Maar zelfs kleine hoeveelheden kunnen een risico inhouden. Daarom wordt er een nieuwe sensibiliseringscampagne gestart: ‘De mooiste start begint met een stop’.


Vlaams minister van Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) stelde de campagne voor. ‘Zelfs kleine hoeveelheden kunnen een risico inhouden’, aldus de minister. ‘Alcohol wordt in deze campagne op dezelfde hoogte gesteld als tabak en andere drugs. Ze zijn alle drie gevaarlijk, maar dat ook alcohol gevaarlijk is, is minder bekend. Zo heb ik bijvoorbeeld zelf nog gehoord dat schuimwijn minder gevaarlijk zou zijn dan andere dranken. Dat klopt natuurlijk niet, en met deze duidelijke campagne willen we dergelijke misverstanden de wereld uit helpen.’

Opvallend: uit de studie van Hoppenbrouwers blijkt ook dat het voornamelijk hoogopgeleide vrouwen zijn die tijdens de zwangerschap nog een glaasje drinken. Meer dan een derde van de vrouwen met een diploma hoger onderwijs heeft tijdens de zwangerschap gedronken.

Dat zou te maken hebben met dubbelzinnige signalen van dokters en gynaecologen. Een van de experts, Rita Verrando, had het over onze ”cavacultuur”. ‘Alcohol is een sociaal aanvaarde drug, maar heeft net als alle andere drugs ook een invloed op de fertiliteit. Dat wordt echter te weinig duidelijk gezegd.’

De campagne - een initiatief van de Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen, Kind en Gezin en het Vlaams instituut voor gezondheidspromotie en ziektepreventie - wil ondubbelzinnig wijzen op de gevaren van alcohol, drugs en tabak.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121025_00347509
Eigen mening: Ik dacht dat het toch min of meer algemeen geweten was dat het beter is om geen alcohol te drinken tijdens je zwangerschap. Dat 1 op de 3 vrouwen dan toch drinkt vind ik een schrikwekkend gegeven. De vraag is natuurlijk wel of de studie er rekening mee houdt of de vrouwen al weten dat ze zwanger zijn of niet. Stel dat je 1 maand zwanger bent, maar dit nog niet weet en je drinkt op een feest alcohol, ja dan ga je in principe niet in de fout. Maar als de studie gebaseerd is op vrouwen die wel weten dat ze zwanger zijn, dan is het echt wel erg met de maatschappij. Zo moeilijk kan het nu toch niet zijn om eens 9 maanden geen alcohol te drinken. Alcohol mag dan wel min of meer aanvaard zijn als sociale drug, tijdens zwangerschap is het beter dat je het niet drinkt, dus doe dit dan ook niet. Dat ze nog eens campagnes maken is misschien niet slecht, om mensen er toch nog eens extra op te wijzen dat het beter is om tijdens die 9 maanden geen alcohol te drinken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th October 2012, 10:17
dorien.van.heupen dorien.van.heupen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 89
1 op 3 zwangere vrouwen drinkt alcohol

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje schandalig zoiets te moeten lezen.
Elke vrouw (en man overigens ook) wéét toch dat alcohol en roken tijdens de zwangerschap uit den boze zijn. Het is voor veel vrouwen een droom om zwanger te geraken en een gezond kindje te krijgen. Waarom het risico op een gezond kindje verhogen door alcohol te drinken en sigaretten te roken tijdens de zwangerschap?? Dit begrijp ik niet..
De boodschap die ik wil meegeven aan deze vrouwen is dat ze eens moeten denken aan andere vrouwen die misschien nooit zwanger kunnen geraken en er alles voor over zouden hebben om toch een kindje te kunnen krijgen..

Misschien zou het wel gemakkelijker zijn voor sommige vrouwen als de mannen solidair mee deden en 9 maanden geen sigaretten/alcohol nuttigen?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 26th October 2012, 13:17
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Dat roken en drinken gevaarlijk is tijdens de zwangerschap, is algemeen geweten. Althans, dat dacht ik toch. Ik ben dan ook verbaasd dat de cijfers nog steeds zo hoog liggen. Hopelijk slaagt de sensibiliseringscampagne erin om het tij te doen keren. Ik vind het vreemd dat dokters en gyneacologen dit niet duidelijk vermelden als hun patiëntes op consultatie komen.

Dorien Van Heupen: Dat lijkt me inderdaad een goed idee!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th October 2012, 13:50
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Iedere vrouw, ieder kind en iedere zwangerschap is verschillend. De gevolgen van alcoholconsumptie tijdens een zwangerschap zijn dus moeilijk in te schatten. Sommige kinderen lopen hierdoor hersenbeschadiging op of worden geboren met een onherstelbare groeiachterstand. Sommige zwangerschappen eindigen hierdoor in een miskraam en sommige zwangerschappen verlopen vlekkeloos ondanks dat het kind geregeld meedrinkt.
In mijn omgeving heb ik al heel wat zwangere vrouwen een glas wijn zien drinken zonder schaamte. De afwezigheid van die schaamte is te wijten aan onwetendheid. Wanneer ik mijn mening over alcohol tijdens de zwangerschap duidelijk maak, reageren heel veel mensen dat één glas wijn geen kwaad kan. "Je moet je goed voelen als mama en een gezellig avondje met een glaasje wijn hoort daarbij. " "Tegenwoordig is iedereen overbezorgd." "Vroeger werd daar zo belachelijk niet over gedaan." "Mijn moeder heeft tijdens alle zwangerschappen gedronken en gerookt. Er is toch ook niets mis met mij of mijn broers!" ... Ik wil anderen de les niet spellen over hoe zij hun kind moeten opvoeden maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het moeilijk heb om steeds medelijden met hen te hebben als achteraf - na een zwangerschap waarin ze dagelijks rookten en/of geregeld een glas wijn dronken - hun kindje zeer vaak ziek is. Ik heb medelijden met dat kind maar ik begrijp niet dat de ouders niet inzien dat het misschien verstandig had geweest om hun gewoontes aan te passen aan de behoeften van hun ongeboren kind. Zelfs wanneer het kindje ziek is, blijven ze roken. Oké, ze gaan buiten staan. Maar beseffen zij dan echt niet dat de schadelijke stoffen ook in hun kledij kruipen!? Kledij dat het kindje enkele minuten later in zijn/haar mond steekt, of waar het zijn/haar hoofdje in verbergt op zoek naar het "veilige" gevoel bij mama of papa... Ik spreek hier echt niet over de "marginale gevallen". Verstandige mensen die oprecht gelukkig zijn met de komst van hun kind... Goede ouders die perfect weten hoe ze hun kind willen opvoeden. Ze lezen pedagogische boeken en kijken naar de Supernanny... maar beseffen niet dat hun ongezonde gewoontes veel schadelijker kunnen zijn dan eens een keertje niet consequent reageren.
Ik begrijp dat het zeer moeilijk kan zijn om die gewoontes op te geven en dat het niet voor iedereen haalbaar is om van de ene op de andere dag volledig te stoppen. Maar als de gezondheid van je kind nog niet voldoende motivatie is om er voor de volle 100% voor te gaan, wat dan wel? Ik vind dat iedere zwangere vrouw moet stoppen met drinken en roken. Als je echt een verstokte rookster bent, hoor je te stoppen vooraleer je probeert om zwanger te worden. Word je ongepland zwanger? Dan stop je vanaf dat je weet dat je zwanger bent. Moet dat van de ene op de andere dag? Neen, als je echt zwaar verslaafd bent, is het beter om dit af te bouwen maar doe dit dan onder begeleiding van je gynaecoloog. Zij/hij weet precies wat de beste manier is om dit te doen. Je hoort dan af te bouwen om uiteindelijk te stoppen, niet gewoon gedurende je zwangerschap minderen (al zou dit voor sommigen al een grote vooruitgang zijn). Dat mensen alcohol niet opzij kunnen schuiven, vind ik nog onbegrijpelijker. Wie echt alcoholverslaafd is, dient daar toch echt wel eerst iets aan te doen alvorens ze aan kinderen begint... en wanneer het puur om het gezellig glaasje wijn tijdens een etentje gaat, is het toch niet zo moeilijk om dit op te geven?
Ik denk dat een campagne, zoals door anderen hier al werd vermeld, inderdaad geen slecht idee zou zijn. Volgens mij beseffen heel wat mensen niet wat de schadelijke gevolgen kunnen zijn van deze ongezonde gewoontes tijdens een zwangerschap aangezien het voor mij onbegrijpelijk is dat je ,ondanks dat je dit weet, het toch nog doet... Daarnaast vind ik het ook een goed idee dat de vader solidair is met de moeder. Als vrouw moet je zoveel opgeven tijdens je zwangerschap en als man kan je gewoon je leven blijven leiden. Je bent samen zwanger! Gelukkig is er nu een rookverbod waardoor je als zwangere vrouw toch nog gezellig mee op café kan want enkele jaren geleden was je bijna verplicht om thuis te zitten. Vaarwel sociale leven... en als je man dan wel nog naar het café trok dan kon je ineens de eenzaamheid verwelkomen. Maar uiteraard zijn er nog steeds zaken die je als (hoog)zwangere vrouw niet kan doen omdat ze te gevaarlijk of te zwaar zijn en soms is dat frustrerend. Begrip en solidariteit lijken me dan wel het minste wat je van je partner kan en mag verwachten. (Denk ook aan het vaderschap gaan vieren enkele uren na de bevalling... "Hey mannen, pintje pakken? Heel de nacht doorzakken? Morgen gans de dag zagen wegens een gigantische kater? Mijn vrouw is bevallen, die ligt super moe in bed, onze kleine ernaast, ze gaat deze nacht nog 20 keer mogen opstaan en ze heeft echt nog veel pijn dus het lijkt mij een goed idee dat ik mij daar vanavond, vannacht en morgenvoormiddag niet meer laat zien. Ze heeft al 9 maanden dat kind alleen gedragen dus nu heeft ze mijn hulp ook niet nodig. " Wie bedenkt zoiets?!)
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 29th October 2012, 14:51
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Ook ik vind dit artikel zeer schrikwekkend!
1 op drie vrouwen, dat is echt veel en als ik eerlijk ben was ik me niet bewust van het feit dat er zoveel zwangere vrouwen toch nog bezwijken voor een glaasje. Ik vind het zelfs schandalig dat je, als je weet dat je zwanger bent, bewust kiest voor een glas alcohol te drinken. Of je kiest ervoor om zwanger te zijn, of je kiest voor alcohol. Maar beiden gaan niet samen, vind ik.

Waar gaat het dan ook naartoe met onze maatschappij dat het aanvaardbaar aan het worden is dat vrouwen tijdens hun zwangerschap alcohol drinken. Moest iemand die ik ken zwanger zijn en ik zou haar alcohol zien drinken, ik zou hier echt mijn gedacht tegen zeggen. Als je er bewust voor gekozen hebt om een kind te krijgen en je kan nog niet eens 9 maandjes zonder een glaasje, dan vind ik dat je het niet waard bent om moeder te worden. Als toekomstige moeder zou je toch de gezondheid van je kindje op de eerste plaats moeten kunnen zetten! En wat zijn nu 9 maanden in een mensenleven als je er een gezond kind voor in de plaats krijgt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.