actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd March 2016, 18:22
Lisse.A*rts Lisse.A*rts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 93
Michel: ‘Naast militaire actie ook politieke strategie voeren’

Premier Charles Michel sluit niet uit dat ons land terreurgroep IS in Syrië gaat bombarderen. Dat heeft hij in de Kamer gezegd. Hij koppelt daar wel voorwaarden aan.

De Verenigde Staten hebben ons land formeel gevraagd om te bombarderen boven Syrië.

Michel wijst er in de Kamer op dat daar een juridische basis voor is. Door een resolutie van de VN zijn bombardementen op IS-doelwitten in Syrië en Irak toegestaan. Cruciaal voor hem is dat daar een diplomatieke strategie aan gekoppeld is.

‘We trekken lessen uit het verleden’, zei de premier, die naar Libië verwees als voorbeeld van hoe het niet moet. ‘Naast een militaire actie moet ook een diplomatieke en politieke strategie gevoerd worden. En dat is de bedoeling van de VN. Er is een strategie om democratische transitie een kans te geven.’

Naast het militaire en politieke luik pleitte premier Michel ook voor een humanitair luik.

Het was eerder al duidelijk dat het animo binnen de regering groot is om op de vraag van de VS in te gaan. Bovendien voert Nederland al luchtaanvallen uit boven Syrië. België en Nederland werken samen in de internationale coalitie tegen IS. Vanaf juli zal België opnieuw met zijn F16’s luchtaanvallen uitvoeren.

Open VLD-vicepremier Alexander De Croo toont zich niet enthousiast om halsoverkop bombardenten uit te voeren in Syrië. 'Syrië is veel meer een kruidvat dan Irak', zegt hij in Villa Politica. 'Er is in Syrië ook een diplomatieke en humanitaire oplossing nodig.'

SP.A-voorzitter John Crombez vindt dat bombardementen enkel kunnen onder internationaal mandaat dat ook voor resultaten zorgt. Hij verdedigde daarbij zijn steun aan de luchtaanvallen in Libië. 'Als er gebombardeerd wordt zonder goed plan, kan het soms erger worden.' De bombardenten in Libië hebben toen de mensen geholpen, zegt Crombez. 'En dat moet nu ook zo zijn.'

Bron: DS 03/01/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160303_02162629

Eigen mening:
Ik vind het goed dat men voor een keer verwijst naar diplomatieke en politieke strategie. Ik denk dat dit vrijwel de enige echte oplossing zal zijn voor het probleem in Syrië. De bombardementen zullen wellicht helpen om de macht van IS te verkleinen, maar ondertussen duren deze bombardementen al erg lang en ik hoor vrij weinig dat er een erg grote verandering plaats heeft gevonden in die landen. Het is volgens mij dus goed dat België mee gaat bombarderen op voorwaarde dat er enkele andere maatregelen genomen zullen worden. Als deze maatregelen er niet komen, vrees ik ook dat onze F16's voor niets vliegen. Tot slot zal de politiek in de toekomst in die landen sterk genoeg moeten zijn om een nieuwe opkomst van terroristische organisaties te kunnen onderdrukken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.