actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2013, 07:02
e*ise.vandenabeel e*ise.vandenabeel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Schilde
Posts: 98
"Zwaardere boetes voor hardleerse snelheidsduivels"

"Zwaardere boetes voor hardleerse snelheidsduivels"

Een databank met alle verkeersboetes, ook onmiddellijke inningen, moet komaf maken met de straffeloosheid van snelheidsovertreders. Dat eisen meer dan vijftig verkeersorganisaties, waaronder de federale politie, het BIVV en het Steunpunt Verkeersveiligheid.

Stel: een chauffeur wordt 's ochtends geflitst voor overdreven snelheid en betaalt een verkeersboete. De volgende dag loopt hij opnieuw tegen de lamp. Hij betaalt opnieuw een onmiddellijke inning. Op het einde van de week is het stapeltje verkeersboetes flink aangedikt. Toch zal de chauffeur zich allicht nooit moeten verantwoorden. Onmiddellijke inningen worden immers niet bijgehouden.

"Een databank voor verkeersmisdrijven is een eerste vereiste voor de aanpak van recidivisten. Waarom geen databank voor onmiddellijke inningen?" Dat zeggen meer dan vijftig organisaties die betrokken zijn bij het verkeersbeleid - waaronder het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) - in een opmerkelijk advies.

De organisaties willen dat de overheid zo snel mogelijk een einde maakt aan de straffeloosheid van snelheidsduivels. "Voor sommigen is het blijkbaar geen probleem om wekelijks honderden euro's aan verkeersboetes te betalen. Dat is niet de bedoeling", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV).

Aanleiding is de zesde staatshervorming, waardoor Vlaanderen de bevoegdheid krijgt om snelheidsovertredingen op gemeente- en gewestwegen zelf te beboeten. "Wie voor de derde keer op rij geflitst wordt, kan bijvoorbeeld een waarschuwing of een hogere boete krijgen, of moet deelnemen aan een rijcursus", zegt De Dobbeleer.

Peter D'Hondt, politierechter in Dendermonde, pleit al jaren voor een gelijkaardig systeem. "Als iemand voor mij in de rechtbank staat, dan wil ik weten wat die persoon op zijn kerfstok heeft. Het aantal verkeersboetes geeft een indicatie van je rijgedrag. Dat is belangrijke informatie voor de uitspraak van een politierechter."

De databank voor verkeersboetes maakt deel uit van een bundel met 31 adviezen, net zoals een strengere rijopleiding en lagere snelheidslimieten. De bundel wordt volgende week besproken in de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) spreekt zich op dit moment niet uit voor of tegen de maatregel.

Bron: De Morgen
Datum: 10/12/2013

Mening: Ik sta helemaal achter deze eis. Hoeveel verkeersongelukken worden er wel niet veroorzaakt door te snel rijdende chauffeurs? Het verkeer wordt alsmaar onveiliger. Dat heb ik gemerkt wanneer ik zelf begon auto te rijden. Mensen achter het stuur hebben gewoon geen geduld. Als je niet 'snel genoeg' rijdt, steken ze je onmiddellijk voorbij. Wat is hier het nut van? Die twee minuten dat je eerder thuis bent? Tegelijkertijd breng je anderen in levensgevaar door deze (te) hoge snelheid. Ik wist eigenlijk niet dat de onmiddellijke inningen niet werden bijgehouden door de politie. Naar mijn mening zou dit eigenlijk wel moeten gebeuren. Op deze manier kunnen we de snelheidsduivels wel degelijk afremmen.

Laatst aangepast door e*ise.vandenabeel : 10th December 2013 om 07:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.