actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th June 2009, 16:41
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post 'Ik twijfel of we een faire kans krijgen'

'Ik twijfel of we een faire kans krijgen'


Bart De Wever (N-VA) loert achterdochtig over zijn schouder De N-VA kroonde zich zondag tot de absolute winnaar, maar kunnen de Vlaams-nationalisten dat ook verzilveren in een regeringsdeelname? 'De vraag is in welk stuk we meespelen. Ik weet echt niet wat er in het hoofd van Kris Peeters omgaat.'



'Als je wint, heb je vrienden, dat klopt wel een beetje. Ik heb een pak felicitaties gekregen. Onder meer een heel oprecht telefoontje van burgemeester Patrick Janssens (SP.A). En daarnet belde Kris Peeters (CD&V), met een uitnodiging.'


U krijgt de kans te onderhandelen?

'Dat wel, maar de vraag is of die kans fair is. Ik weet niet wat er in Peeters' hoofd omgaat, en nog minder in dat van Guy Verhofstadt, die nu Open VLD leidt. Welke rol speelt N-VA in de stukken die zij aan het schrijven zijn? Het kan goed zijn dat het er enkel om gaat ons de zwartepiet toe te spelen. Dan moet deze week dienen om aan te tonen dat die N-VA'ers echt wel onmogelijke mensen zijn.'


Dat staat haaks op de sympathie die de onderbuik van CD&V heeft voor N-VA.

'Net daarom zal de CD&V-top, als ze dat scenario wil doordrukken, het bijzonder handig spelen. Met alle respect voor de partij en alle mensen die ze gestalte geven, maar in de zwartepiet doorschuiven zijn ze kampioen.'


U bent wel erg achterdochtig tegenover uw mogelijke partner?

'Ik ben vooral op mijn hoede. Als ze mij niet willen, dan zal er zich een spel ontvouwen waarbij men aantoont dat ik een onmogelijke mens ben die het land naar een implosie zal leiden. Er zal “in crisistijd, behoefte zijn aan “redelijke mensen met een raison d'état,, die bereid zijn tot “een dialoog,. En vervolgens zullen de twee verliezers in de coalitie opgenomen worden.'


Maar is het niet effectief zo dat N-VA in de Vlaamse regering de federale regering hypothekeert?

'Het federaal niveau moet je niet hypothekeren, de hypotheek ligt er al.'


U moet weer praten over de staatshervorming, als u in de Vlaamse regering stapt.

'Mijn visie daarover is duidelijk. Vlaams moeten we assertief besturen, federaal een bepaalde houding aannemen, en zo de Franstaligen tot vragende partij maken. Geen praatcafé meer, waarbij de overkant in een zetel zit.'


Definieert u 'een bepaalde houding'?

'Dat reserveer ik voor de onderhandelingen, ik ga de kat niet bij de melk zetten. Ik wil vooral eerst weten hoe Peeters die onderhandelingen ziet.'


Een coalitie met SP.A sluit u niet uit?

'Wij hebben nooit exclusieven geformuleerd. SP.A heeft ons aangepakt alsof wij een partij zijn uit de sociale ijstijd. Frank Vandenbroucke (SP.A) viel uit naar onze communautaire “verrottingsstrategie,, “gevaarlijk voor het land,. Hij heeft zichzelf wel altijd geroemd omdat hij de Vlaamse bevoegdheden durfde te gebruiken om federaal zaken te forceren. Wel, voor ons moet dat net de attitude van de hele volgende Vlaamse regering worden. Maar ondertussen zijn wij wel “gevaarlijk,. Dat soort paradox kunnen enkel mensen van het academisch niveau van Vandenbroucke begrijpen, ik pas. Nu goed, ik klasseer dit als electorale prietpraat.'


SP.A is voor u betrouwbaarder als partner dan Open VLD?

'De liberalen zijn een onberekenbare factor geworden. In een groot gebaar heeft Bart Somers de eer aan zichzelf gehouden. Karel De Gucht laat pluimen door het debacle dat zijn zoon leed in Oost-Vlaanderen...'

'Nu maakt de Open VLD plots een breekpunt van de staatshervorming. Dan moet u zich afvragen wat er aan de hand is, want dat is even geloofwaardig als Filip Dewinter (Vlaams Belang) die voor de multicultuur pleit. Is dit de voorbode van een liberale exit-strategie? Of past dit in het kraampje van een klassieke tripartite, waarbij men eerst pro forma N-VA moet uitnodigen?'

'Ik blijf sceptisch over regeringsdeelname, de scenario's zijn niet bemoedigend.'


Opvallend: Vlaams Belang claimt uw overwinning. 'We hebben 30 jaar lang het pad geëffend voor hem', stellen ze.

'Het enige wat het Belang gedaan heeft, is dat ze de markt compleet verzuurd hebben. Ze zijn er ei zo na in geslaagd een monopoliepositie te verkrijgen op het streven naar Vlaamse autonomie, en dat standpunt te verbinden met rauwe vreemdelingenhaat.'

'Nu wil iedereen een staatshervorming, maar vijf jaar geleden was paars nog bezig met van België een modelstaat te maken. Als je daar toen tegen inging, was je een 19de-eeuwse creatuur. Wij hebben de Vlaamse zaak teruggebracht naar het centrum van het debat en Vlaams Belang herleid tot wat het is: een anti-vreemdelingenpartij. Punt.'


Is dat het grootste effect van uw overwinning?

'Meteen na de verkiezingen kan je zoiets moeilijk zeggen, maar als ooit de geschiedenis geschreven wordt, zal dit een historische bocht blijken voor het Vlaams-nationalisme. Weg van het negatieve, verzuurde verhaal van Vlaams Belang, dat enkel overeind blijft op haar anti-vreemdelingenstandpunt. Daar bestaat een kiezerskorps voor en dat gun ik hen. Maar ik heb er geen affiniteit mee.'


Genoeg over de verliezer...

'Dank u. De tijd dat driekwart van een interview met mij over het Belang ging, ligt niet zo ver achter mij. Nu is het anders. Op debatten waar Filip Dewinter kwam, draaide het plots niet meer rond hem. Hij werd zelfs geen 'Lul van het Jaar' meer in Humo's Pop Poll. Op dat moment wist ik dat het voorbij was voor hem.'


Uzelf haalt een enorme persoonlijke score, de hoogste ooit voor een Vlaams-nationalist.

'Ik vat dat nog altijd niet, het dringt niet door. Ik weet nauwelijks wat te zeggen.'


Vanaf nu is het alleen bergaf?

'Elke overwinning brengt me dichter bij een nederlaag. Ik weet dat het van een politicus ongeloofwaardig klinkt, maar ik sta niet op en ga niet slapen met mijn persoonlijke resultaat.'


Ook een aantal mindere N-VA-goden breekt door.

'Dat is het wezenlijk verschil met LDD. Daar stond alleen een spits, ik heb ook een ploeg. Ik erger me aan commentatoren die zeggen dat de N-VA eigenlijk Lijst De Wever is. Dat klopt gewoon niet. Ik heb Mark Demesmaeker, Geert Bourgeois, Jan Peumans, en nog een hele reeks toppers.'


Noemt u nu mogelijke ministers?

'Daar heb ik nog niet over nagedacht. We hebben kandidaten, ook niet-gekozenen. Maar daarmee heb ik niets gezegd.'


Zien we het fout dat u zelf liever geen Vlaams minister wordt?

(aarzelt) 'Neen, een ministerambt is niet het nec plus ultra. Mijn carrière zal daardoor niet per se geslaagd zijn. Ik sluit het ook niet uit. Het hangt af van het domein, ik wil geen vijf jaar iets doen wat me niet interesseert.'


Waaraan had u dan gedacht?

'Daarop antwoorden zou wel heel dom zijn.' (lacht)


DS, 09-06-2009 (Wouter Verschelden)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.