actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2012, 16:30
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Beerse
Posts: 108
Rellen in Athene tijdens bezoek Merkel

Tijdens het bezoek van de Duitse bondskanselier Angela Merkel aan de Griekse hoofdstad Athene is het tot rellen gekomen. Een vreedzame demonstratie ontaarde in een gevecht tussen politie en enkele betogers.


Het is Merkels eerste bezoek aan het land sinds het uitbreken van de eurocrisis. In de straten van Athene werden draconische veiligheidsmaatregelen genomen. De Duitse bondskanselier staat voor veel Grieken symbool voor de zware saneringen waartoe de Grieken gedwongen worden. De Griekse regering ziet in Merkels komst dan weer een bevestiging dat Griekenlands toekomst in Europa ligt.

Meer dan zevenduizend agenten zijn in de Griekse hoofdstad in touw. Ze hebben parken en andere openbare ruimten afgegrendeld, om demonstranten uit het blikveld van de bondskanselier te houden. Zelfs in stadsdelen waar de draconische veiligheidsmaatregelen niet van kracht zijn hielden agenten voorbijgangers aan om hun bagage te doorzoeken.

Toch konden de autoriteiten niet iedereen rustig houden. Enkele tientallen relschoppers maakten zich los uit uit een demonstrerende menigte en bekogelden de politie met stenen en vuurpijlen. Die verweerde zich met pepperspray en schokgranaten.

Heel wat betogers dragen overigens borden of spandoeken met een foto van Merkel, omringd door hakenkruisen. ‘Nee aan het vierde reich’, staat ergens te lezen.

Merkel zelf is intussen ontvangen door de Griekse premier Antonis Samaras. De Duitse regeringsleider praat met de Griekse regering over de besparingsmaatregelen die het land moet nemen. Veel Europese leiders hebben Griekenland de afgelopen periode gemeden, omdat ze vreesden voor een vijandige ontvangst.

Bron: de standaard, 08/10/2012

Eigen commentaar: Duitsland is één van de landen die de economische crisis het beste overleeft heeft en ze zijn minder bereid dan bijvoorbeeld Frankrijk om de zwakkere landen binnen Europa te steunen. Dus ik begrijp wel dat de Grieken Merkel niet graag zien afkomen. Europa is dan ook opgebouwd aan de hand van het solidariteitsbeginsel waarbij de sterkste landen de zwakste landen moeten helpen. Maar de vraag kan gesteld worden in hoeverre de meer welvarende landen de zwakkere landen moeten steunen. Zeker als je weet dat de basis van de Griekse crisis ligt in fraude en slecht beleid in Griekenland zelf.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th October 2012, 16:48
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Als mensen een poging willen ondernemen om te protesteren tegen de komst van Merkel, dan zullen ze dit doen, en zich niet laten tegenhouden door 7000 agenten. De gevolgen van dit opstootje zullen wel binnen de perken gehouden zijn door de vele agenten die daar stonden, maar volgens mij heeft dit de mensen niet tegengehouden om hun mening vrij te uiten (weliswaar op de verkeerde manier). Ik wil ten slotte nog even reageren op het volgende deel van het artikel: 'Zelfs in stadsdelen waar de draconische veiligheidsmaatregelen niet van kracht zijn hielden agenten voorbijgangers aan om hun bagage te doorzoeken.'. Ik vraag me af waarom dit nodig is, voor een eventuele aanslag? Hier stel ik mij toch serieuze vragen bij, en dan meerbepaald bij het recht op privacy.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th October 2012, 19:04
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Ik kan enerzijds wel begrijpen dat er spanningen ontstaan tussen een land dat in crisis verkeert, en een land dat behoort tot een van de machtigste landen van Europa (laat staan het machtigste). Als Europese sterkhouder wordt er van Duitsland uiteraard verwacht om het Europees solidariteitsprincipe hoog te houden en Griekenland te steunen. Maar ik vind toch dat de Grieken hier zwaar overdrijven (en dan heb ik het over de Griekse bevolking die Angela Merkel 'niet graag zagen komen'). Spandoeken maken met een foto van Merkel, omringd door hakenkruizen, is ronduit luguber. Zij zijn enkel bezig om hun eigen belangen en hun visie door te drijven. Ze doen het voor zichzelf, niet voor het land. WIJ hebben gelijk, WIJ willen meer geld.... Wie zijn die WIJ? Er zijn Grieken die perfect gelukkig zijn met de besparingen en die echt iets doen met de hulp die ze van Duitsland en heel Europa krijgen. Het hoeft eigenlijk niet gezegd te worden dat de mensen die streng betoogden volgens mijn mening geen fluit geven om het Griekenland an sich...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th October 2012, 08:53
henrothy.robine henrothy.robine is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: beerse
Posts: 81
In het artikel staat dat vele Europese leiders Griekenland gemeden hebben sinds de start van de Eurocrisis, dat Merkel dan toch een bezoek brengt aan Griekenland, vind ik erg moedig van haar. Ik weet natuurlijk ook wel dat dit geen eigen initiatief is van Merkel om Griekenland te steunen, maar om natuurlijk de economische stand van zaken te controleren. Toch vind ik het een zeer moedige zet van de Duitse bondskanselier.
De enorme veiligheidsmaatregelen vind ik niet overdreven, ik kan goed geloven dat de Griekse regering bang was voor aanslagen en dergelijke. En natuurlijk kan de Griekse regering zich niet veroorloven dat er iets zou gebeuren. Stel je maar eens voor dat ze geen maatregelen hadden genomen en dat er toch iets was gebeurd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.