actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2012, 10:11
guus.wuyts@hotmail.com guus.wuyts@hotmail.com is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lichtaart
Posts: 54
Pakijs rond Antarctica groeit langzaam aan

Het pakijs rond Antarctica is langzaam aan het aangroeien door veranderende windpatronen. Dat blijkt uit een verslag dat in het vakblad Nature Geoscience is gepubliceerd. De ijskap van Antarctica zelf neemt dan weer af, waarbij vers water in de oceaan terechtkomt, meldt de Britse krant The Guardian.

Paul Holland, de hoofdauteur van het verslag, zei in een mededeling dat de totale oppervlakte van het Antarctica-pakijs heel langzaam aangroeit.

Aan de Noordpool neemt de ijsoppervlakte af, een zichtbaar gevolg van de klimaatsverandering. De voorbije 19 jaar nam de windactiviteit nabij de Zuidpool toe, met een tegengesteld gevolg voor het pakijs daar, aldus wetenschapper en co-auteur Ron Kwok. De wetenschappers stellen aan The Guardian dat het pakijs aan de Noordpool vijf keer sneller afneemt, dan het aan de Zuidpool aangroeit.

Kwok merkt op dat er regionale verschillen zijn. In sommige gebieden, waar warme winden die van de tropen naar Antarctica waaien aan kracht toenamen, neemt het pakijs snel af. In andere gebieden blazen koude winden ijs dan weer weg van de kustlijn. Het netto-effect is dan een lichte groei van het pakijs rond Antarctica.

De wetenschappers voerden hun onderzoek in een laboratorium van het Amerikaanse ruimtevaartagentschap NASA in Californië.

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/G...gzaam-aan.dhtml

Mijn mening: Ik heb net nog gereageerd op een bericht 'steeds meer Amerikanen vinden global warming ernstig probleem. Ik moest meteen aan dit artikel denken. Het feit dat meer mensen doorkrijgen dat het een ernstig probleem aan het worden is is misschien de aanzet van de groei van het ijs. Meer mensen houden rekening met hun ecologische voetafdruk en de resultaten zijn al snel zichtbaar. Stiekem krijg ik bij het lezen van dit artikel toch terug hoop voor onze Aarde.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2012, 10:36
c*rl.proost c*rl.proost is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 128
Ik wil toch even de mening van Guus nuanceren, we moeten ons de vraag stellen of het effectief door menselijk toedoen is dat het pakijs weer aangroeit. Volgens het artikel komt dit door veranderende windpatronen. De vraag is natuurlijk waardoor deze windpatronen veranderen, misschien komt dit wel door de klimaatopwarming. Wind wordt immers veroorzaakt door verschillen in drukgebieden en deze verschillen komen dan weer door temperatuursverschillen. Vermits men altijd zegt dat de mens deze temperatuursveranderingen veroorzaakt is de aangroei van het pakijs ook onrechtstreeks onze 'schuld'.
Maar volgens mij kunnen we eerder stellen dat het hier gaat om een reactie van de aarde op de temperatuurstijging...

Ik vraag me ook af of het pakijs wel ver kan uitbreiden. Antarctica is immers een vaste landmassa waar pakijs bovenop ligt (in tegenstelling tot de Noordpool). Als het pakijs over de rand van deze landmassa komt te hangen, dan zal dit pakijs gewoon afbreken (zoals we vaak op tv-beelden te zien krijgen) en blijft de oppervlakte eigenlijk gewoon gelijk.

Of we dit dus allemaal als positief nieuws kunnen bekijken stel ik eigenlijk wel in vraag...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:35.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.