actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th November 2012, 00:56
p*eter.vandenhoof p*eter.vandenhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Ravels
Posts: 25
Steeds meer mensen krijgen steeds nattere voeten

Steeds meer mensen krijgen steeds nattere voeten

BRUSSEL - Steeds meer mensen wonen in kuststeden en die worden almaar meer bedreigd door de stijging van het zeeniveau en door extreme stormen, genre Sandy.
De voorbije dagen laaide het debat opnieuw op of Sandy het gevolg is van de klimaatverandering. Het antwoord van de experts wereldwijd: ja en neen. De meeste onderzoekers concluderen dat er niet meer of misschien zelfs minder orkanen zullen komen, maar ze worden wel krachtiger en natter. Dat zegt bijvoorbeeld Kevin Trenberth, klimaatonderzoeker aan het befaamde National Center for Atmospheric Research in Boulder. Hij wijst erop dat een warmere atmosfeer en warmer oceaanwater leiden tot meer energie.

En dat is zeker het geval in het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. ‘Dat water wordt almaar warmer, waardoor dit soort stormen extra energie krijgen’, zegt klimaatwetenschapper Michael Mann. Ook de grootste herverzekeringsmaatschappij Munich Re stelt vast dat de toename van natuurcatastrofes nergens zo duidelijk waarneembaar is als in Noord-Amerika.

Toch zijn zeker niet alleen de kuststeden in Noord-Amerika bedreigd. Naast de stormen die krachtiger en vochtiger worden, is er ook de zeespiegel die blijft stijgen. En dat gebeurt in een steeds sneller tempo. Uit satellietmetingen blijkt dat de zeespiegel, gemiddeld over de hele wereld, tussen 1992 en 2010 met ongeveer 3 millimeter per jaar is gestegen. Dat is de helft meer dan vroeger. Rond de Filipijnen, bijvoorbeeld, is het zeeniveau in die periode met liefst 8 mm per jaar gestegen. Samen met de krachtigere stormen betekent dit dat wereldwijd steeds meer kuststeden gevaar lopen.

Bovendien trekken die kuststeden almaar meer mensen aan. Op dit moment woont al bijna 44 procent van de wereldbevolking in kustgebieden en hun aantal neemt elk jaar toe. Uit een grootschalig onderzoek, in opdracht van de Oeso, blijkt dat meer dan 40 miljoen inwoners van kuststeden bedreigd worden door grootschalige overstromingen (die 1 keer in de 100 jaar voorkomen). De verwachting is dat tegen 2070 het aantal mensen dat bedreigd wordt, oploopt tot 150 miljoen.

De top-twintig van meest bedreigde steden, blijkt redelijk verdeeld te zijn tussen ontwikkelde en ontwikkelingswereld. De meeste van deze steden worden overigens niet alleen bedreigd door overstromingen, maar ook door stormen en orkanen. De schade die er kan aangericht worden, kan tegen 2070 oplopen tot 35.000 miljard dollar, of 9% van het jaarlijkse bbp.

bron : http://www.standaard.be/artikel/det...121105_00358515

commentaar :
Ik was een beetje verbaasd toen ik dit artikel las. Ik had altijd gedacht dat grote overstromingen zowat het enige gevaar was dat dreigde door de opwarming van de aarde, maar nu blijkt dat door die warmere atmosfeer en dat warmer oceaanwater ook gevaarlijkere orkanen kunnen ontstaan. Eerlijk gezegd heb ik toch liever geen orkanen van het type 'Sandy' hier aan de kust. Ik zou er niet zo veel last van hebben, maar toch. Persoonlijk vind ik de titel van dit artikel en sommige onderdelen ervan nogal overdreven. Ja, we weten ondertussen allemaal dat de opwarming van de aarde niet echt tof is en we weten allemaal dat we er dringend iets aan zouden moeten doen, maar als je dan met gegevens afkomt die stellen dat de zeespiegel met ongeveer 1 cm is gestegen in de Filipijnen dan voel ik mezelf niet bepaald geneigd om in actie te schieten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th November 2012, 09:52
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik stel me toch enkele vragen bij jouw reactie!

Citaat:
Orgineel gepost door p*eter.vandenhoof
dat de zeespiegel met ongeveer 1 cm is gestegen in de Filipijnen dan voel ik mezelf niet bepaald geneigd om in actie te schieten.


Is dat niet net hét probleem? Het lijkt misschien een ver-weg-van-mijn-bed-show, maar dat is het niet! Omdat jij denkt dat je er geen last van zal hebben trek jij het je niet aan en ga je geen actie ondernemen? Wat als iedereen zo gaat denken? Wat moet er dan wel gebeuren vooraleer je in actie gaat schieten? Acties zoals 'Sing for the climat' zijn dus bullshit?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.