actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 08:43
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Kleuters betrekken eerste superzuinige school van het Nederlandstalig onderwijs

Kleuters betrekken eerste superzuinige school van het Nederlandstalig onderwijs

ECOLOGISCH BOUWEN

ETTERBEEK - Een kleuterschool van het GO! in Etterbeek kreeg de passieve primeur.
In Etterbeek (Brussel) is de eerste passiefschool van het Nederlandstalig onderwijs in gebruik genomen. Dat wil zeggen: de eerste van het project van vierentwintig dat de Vlaamse regering in 2007 op gang trok. Strikt gezien was een school in Beernem eerst.
In Etterbeek kreeg de kleuterschool van het gemeenschapsonderwijs (GO!) de primeur. Er werden tien klassen gebouwd, in het voormalige kasteeldomein van de familie Anspach.
Het bureau evr-Architecten uit Gent ontwierp de school. De oriëntatie is zo dat er maximaal geprofiteerd wordt van het zonlicht.
Er werd in twee lagen gebouwd, wat het warmteverlies beperkt. De wanden, het dak en de vloeren zijn supergeïsoleerd. De muren zijn 50 cm dik. Alle ramen hebben driedubbele beglazing.
Verwarming en ventilatie gebruiken de meest geavanceerde technieken. Zo staat er een hoogrendementsketel op aardgas die vergelijkbaar is met die van een villa. Maar die wel 900 vierkante meter verwarmt.
Bovenop het gebouw prijkt een groendak. Voor de plaatsing van zonnepanelen was het budget wat te krap. Het beloopt zowat twee miljoen euro.
Passiefbouw is (te) duur, hoor je vaak. Architect Jan Van Den Broeke van evr betwist dat. ‘Bij de bouw moet je rekenen op een meerprijs van vijftien procent. In het geval van deze scholen wordt dat met subsidies uitgevlakt. Maar al na vijf tot tien jaar heb je die extra investering terugverdiend en nadien ¬– bekijk het over dertig jaar – maak je eigenlijk winst omdat je energiefactuur veel lager uitvalt.’

Bron : De Standaard http://www.standaard.be/artikel/det...121105_00358880

Mening:
De eerste passiefschool is naar mijn mening een stap in de juiste richting voor ons milieu en anderzijds om de hoge energiekosten te beperken. Je hoort meer en meer dat mensen zonnepanelen op hun dak leggen, regenwater gebruiken voor de wasmachine, een zuinige auto kopen, hun huis goed laten isoleren enz…
Het is positief dat nu ook de scholen energiebewust zijn geworden. Door de goede isolatie van de klaslokalen en door de maximale warmte van de zon te gebruiken, sparen de scholen een heleboel energiekosten uit.
Ik hoop dus dat scholen meer en meer milieubewust worden, want ik denk dat dit voor onze toekomst noodzakelijk is en uiteindelijk zullen ze dit wel moeten.

Ik betwijfel wel of ecologisch bouwen voor iedereen haalbaar is. Architect Jan Van Den Broeke beaamt dat passiefbouw (te) duur is, maar hij zegt wel dat je na 5 tot 10 jaar je die extra investering terugverdiend. Ik denk echter dat er weinig mensen zijn die bij de bouw van een huis veel budget over hebben om te investeren in een ecologisch huis.
Hopelijk wordt dit in de toekomst voor iedereen betaalbaar …
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.