actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th April 2011, 11:53
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Studenten mogen vier dagen meer werken

Studenten mogen vanaf volgend jaar vijftig dagen per jaar werken, ongeacht of dat tijdens de vakantie of het schooljaar is. De regering beslist vrijdag over een nieuwe regeling die ingaat op 1 januari 2012, zo bericht Het Belang van Limburg vrijdag.

Op dit moment mogen studenten per jaar twee keer 23 dagen werken aan een 'voordeeltarief' voor de belastingen en de sociale zekerheid: 23 dagen tijdens het schooljaar en 23 dagen tijdens de vakantie.

Op die regeling kwam veel kritiek wegens niet flexibel genoeg. Bovendien werd bij elke overschrijding van de 23-dagenlimiet meteen de hele periode belast aan het volle tarief. In de nieuwe regeling zullen alleen de dagen boven vijftig aan het volle SZ-tarief belast worden.


De Standaard 15-04-2011


Eigen mening:

Voor de studenten die niet uit een goed bedeeld gezin komen is dit een vooruitgang. Probeer maar eens je studies te betalen en eventueel op kot te gaan van een studentenjob.
Ook is een student nu niet meer verplicht een deel in de zomervakantie te werken en een deel tijdens het schooljaar. Voor sommigen kan dit handig zijn.

Toch wel spijtig dat dit pas van kracht zal gaan wanneer ik (hopelijk) afgestudeerd zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th April 2011, 11:55
Maartenc Maartenc is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Herselt
Posts: 127
Dit is heel positief nieuws. Vooral voor studenten die het thuis niet zo breed hebben en zelf moeten gaan werken om een deel van hun studie te betalen. Op deze manier kunnen deze studenten misschien zelfs al wat sparen voor later!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2011, 12:00
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Antwerpen
Posts: 85
Ik dacht dat er ondertussen al geregeld was dat je op een jaar 46 dagen mocht werken (dus ook ongeacht tijdens de zomervakantie, of het schooljaar)

Hoe-dan-ook, ik kan deze nieuwe regeling alleen maar toejuichen. 4 extra dagen zijn leuk, maar vooral de laatste zin van het artikel is van enorm belang!

"In de nieuwe regeling zullen alleen de dagen boven vijftig aan het volle SZ-tarief belast worden."

Nu moet je als student enorm nauwlettend je werkdagen in de gaten houden, want anders is zowat al je werk voor niets geweest als je de volle pot belastinggeld achteraf moet bijbetalen.
Als je bij deze nieuwe regeling per ongeluk enkele dagen te veel zou werken, behoud je toch nog al je zuurverdiende centen van de 50 werkdagen + de extra dagen aan vol RSZ tarief. Dit vind ik een enorme vooruitgang en een verademing voor jobstudenten. Het is nu niet meer zo rampzalig voor je budget om een dag 'te veel' te werken.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th April 2011, 12:29
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Ik heb ook een studentenjob en ben heel blij met die nieuwe regeling. Het uitzendkantoor waar ik ben ingeschreven, houdt nauwlettend in de gaten hoeveel dagen ik al aan het werk ben. Dus de schrik om teveel te werken voor minder geld zit er bij mij niet in. Toch heeft het ook zijn voordelen! Doordat mijn 'werkgever' zodanig in de gaten houdt dat ik het maximum niet overschrijdt, liggen mijn werkdagen bijgevolg ook erg gespreid. En om heel eerlijk te zijn heb ik het geld vooral nodig in de zomervakantie! Dat is immers de duurste periode voor studenten: reisjes, festivals, terrasjes, uitstapjes met vrienden, zomersolden ... Ik ben blij dat ik nu in de grote vakantie een beetje meer aan de slag zal kunnen gaan!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd May 2011, 19:53
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Ik vind deze wetgeving een zeer goed idee.
Als jobstudent is het namelijk steeds puzzelen van wanneer tot wanneer je mag werken.
Zelf doe ik aan speelpleinwerking. Zo is het steeds voor onze administrator rekenen hoeveel uren we nog mogen doen en of er indien nodig iemand extra moet komen. Deze regeling kan dit probleem al wat versoepelen.
Toch gaan we inderdaad nog in het oog moeten houden dat we niet over de vooropgestelde normen gaan.
Ben benieuwd naar de komende werkdagen!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 23rd May 2011, 22:01
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Dit is zeer positief voor alle jobstudenten. Zoals Felix al aanhaalde is het vooral het verminderde effect van het overschrijden van het toegelaten aantal dagen dat heel de regeling vergemakkelijkt. Bovendien kunnen studenten die dit willen nu twee maanden gaan werken in de vakantie. Dit zorgt voor een volle bankrekening bij het begin van het jaar. Tijdens de zomervakantie kan je dan hele dagen werken aan het tarief van een jobstudent. Tijdens de weekends kan je dan eventueel nog een aantal uren bijklussen in de horeca aan gewoon tarief. Zo kan je toch al heel wat verdienen. Dit is zeer positief voor de studenten die het thuis minder breed hebben.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd May 2011, 22:56
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Alle beetjes helpen maar ik vind die vier dagen nog steeds weinig. Vier dagen zijn vier dagen en als ze goed gepland worden kunnen ze toch tot 400 euro oplopen. Toch wil ik stiekem nog meer dagen. Ik zit altijd zonder dagen, waardoor ik 5.5 tot 7 maanden niet mag werken. Dus vier is het begin, meer is het doel!
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 23rd May 2011, 23:25
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Zoals Sander zei, gaat het in principe maar om 4 dagen meer in het totaal. Maar het feit dat het nu niet meer uitmaak wanneer je die dagen gebruikt, maakt het vooral voor studenten in de hogeschool of universiteit gemakkelijk. Ik begin namelijk te werken de dag na mijn laatste examen omdat ik dan nog 5 extra dagen zou hebben (buiten die 23 in de zomervakantie). Ik kan namelijk buiten de grote vakantie gewoon niet werken. Ik ben meermaals gevraagd om in de paasvakantie te werken maar wegens stages is dat gewoon niet mogelijk. Met de huidige regeling probeer ik dus nog een aantal extra dagen bijeen te rapen die niet tot de zomervakantie behoren om toch maar meer dan 23 dagen te kunnen doen. Met de nieuwe regeling heb je dat probleem niet meer. Dan kan je in principe heel juli, augustus en een deel in september werken. Dat maakt het een heel stuk gemakkelijker. Ook het feit dat je niet de gehele periode volgens het volledig tarief moet betalen bij overschrijding, is natuurlijk enorm positief.
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 24th May 2011, 15:40
rob.van.beek rob.van.beek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Ravels
Posts: 43
Thumbs up

Dit is een mooie vooruitgang. Zoals reeds in de andere antwoorden stond, is dit zeker positief voor gezinnen die het economisch moeilijk hebben Zo kunnen jongeren die hun studies zelf moeten betalen meer geld verdienen. Maar het is ook positief voor de rest van de studenten. Het leven is momenteel zeer duur. Als je nog goed wilt uitgaan heb je heel wat geld nodig. Jongeren kunnen dit geld beter verdienen door te werken dan met andere zaken bezig te zijn. Ik vind dit zeker en vast een verbetering voor de jeugd.
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 26th May 2011, 20:56
Ian.Sourdeau's Avatar
Ian.Sourdeau Ian.Sourdeau is offline
Live Strong Fight Hard
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 107
Ik begrijp nog steeds niet waarom we zitten te puzzelen met dagen?
Waarom kunnen we niet gewoon een limiet opleggen van hoeveel er mag verdiend worden?...
Want stel je voor ik werk 50 dagen aan 10 euro per uur. Dat wil zeggen ongeveer 4000€ per jaar.
Maar iemand van 16 dat het zelfde werk doet zal misschien maar 7 euro krijgen.
Dit is namelijk maar 2800€ voor het zelfde werk...

Waarom maken we dan geen regeling dat iedereen zoveel mag werken dat we willen, maar onder een bepaald bedrag moeten blijven? Zodat de minderverdieners meer kunnen werken om dit te compenseren...
__________________
Pain Is Only Temporary, Pride Is Forever.

Semper Fidelis
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.