actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2015, 21:41
jirka.v*nrooy jirka.v*nrooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2015
Locatie: Weelde
Posts: 125
Facebook gaat in beroep tegen uitspraak Brusselse kortgedingrechter

De sociale netwerksite Facebook tekent beroep aan tegen de uitspraak van de Brusselse kortgedingrechter. Die verbood Facebook onlangs om nog langer browsers van niet-Facebookgebruikers te registreren via het zogenaamde datr-cookie. Volgens Facebook is dat essentieel voor de beveiliging. De procedure kwam er na een klacht van de Privacycommissie.

Een Brusselse kortgedingrechter besliste begin november dat Facebook moet stoppen met het volgen en registreren van het internetgebruik van personen die surfen vanuit België. De sociaalnetwerksite kreeg daarvoor 48 uur de tijd en als ze het bevel zou negeren, moest ze per dag een dwangsom van 250.000 EURO betalen aan de Belgische privacycommissie.

'De zaak die de Belgische Privacycommissie in kortgeding heeft aangespannen bedreigt de beveiliging die we bieden aan iedereen die Facebook gebruikt, en daarom gaan we in beroep', stelt het bedrijf vrijdagavond in een verklaring.

'Terwijl het buiten België geen effect heeft, hebben we herhaaldelijk onze bezorgdheden rond veiligheid aan de Privacycommissie meegedeeld. We hebben altijd volgehouden dat de Europese wetten rond databeveiliging consequent toegepast zouden moeten worden over de hele Europese Unie, en net daarom heeft Facebook jarenlang nauw samengewerkt met de leidende instantie, in Ierland', laat de woordvoerder van Facebook weten.

Toepassen in heel Europa

Eerder vanavond kondigde de Europese Werkgroep 29, een contactgroep van Europese privacywaakhonden waar de Belgische privacycommissie deel van uitmaakt, aan dat het Facebook vraagt om een uitspraak van een Belgische kortgedingrechter over het volgen en registreren van het internetgebruik van personen die surfen vanuit België, toe te passen in heel Europa.

De contactgroep, bestaande uit onder meer de toezichthouders van België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, bracht vrijdag een gezamenlijke mededeling uit. ‘We erkennen het recht van Facebook om in beroep te gaan tegen het vonnis van de rechter, maar we verwachten dat de socialenetwerksite de uitspraak naleeft in heel Europa om de consistentie te verzekeren met de Europese wetgeving.’


4-12-2015
Bron: Belga
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151204_02005115


Eigen mening
De grote vraag is eigenlijk: 'Bestaat er nog zoiets als privacy op het internet?' Ik geloof van niet. Ja, de cookies beschermen misschien je profiel tegen hackers en andere foute bedoelingen maar ze krijgen wel recht over een aantal dingen die je niet beseft. Is dit dan niet het zelfde begrip als hacken? Nee, want het staat in de urenlange leestekst van de voorwaarden van het gebruik van cookies en dergelijke. Bij mijn weten leest niemand die tekst volledig, globaal is overzien misschien wel maar dan nog voortaan kun je op enkele sites niets doen als je geen cookies of dergelijke aanvaard. Je geeft zoveel van jezelf bloot op het internet terwijl je het niet beseft. Niet alleen facebook doet het, van google heb je ook al een aantal verhalen gehoord. Ze volgen je zoekgeschiedenis,... Wat ik zoek moeten zij niet weten denk ik dan bij mezelf. Dat zijn mijn zaken, maar kijk naar de veiligheid van een land, stel je voor dat ze een terreurverdachte hebben wat hedendaags veel in de actualiteiten komt, en ze kunnen een aanslag vermijden omdat ze zijn gegevens gebruikt hebben? Ja, dan is het wel goed.
Ik vind het in totaal dubbel. Privacy en internet gaan precies nooit hand in hand.

Laatst aangepast door jirka.v*nrooy : 4th December 2015 om 21:49.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.