actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2016, 23:07
Karolien H*eselmans Karolien H*eselmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 51
Obama waarschuwt Europa voor opkomst van 'plat nationalisme'

Obama waarschuwt Europa voor opkomst van 'plat nationalisme'

Naar aanleiding van de verkiezingen in de VS en het brexit-referendum heeft Barack Obama tijdens een toespraak in Griekenland vandaag gewaarschuwd voor de opkomst van 'een platte vorm van nationalisme'. "We moeten oppassen voor een tribalisme dat gestoeld is op 'wij' en 'hen'," aldus de Amerikaanse president.

"In tijden van zware stress gaan mensen op zoek naar iets en dan kunnen ze kiezen voor verandering zelfs als ze niet helemaal zeker weten wat die verandering zal brengen." Aldus Barack Obama.

"De les die ik eruit trek is dat we zaken als ongelijkheid, economische ontwrichting, de angst van de mensen dat hun kinderen het niet zo goed zullen hebben als zijzelf, moeten aanpakken." Aldus Barack Obama.

Obama zei dat de VS zich pijnlijk bewust zijn van het gevaar van verdeeldheid "langs lijnen van ras, religie of etniciteit". Hij weet de overwinning van Donald Trump aan "de poging van het Amerikaanse volk om ons wakker te schudden".

De president van de VS hield een persconferentie na zijn ontmoeting met de Griekse premier Alexis Tsipras in Athene als onderdeel van een tournee waarbij hij ook Duitsland en Peru zal aandoen.

Verrassing
Obama erkende verrast te zijn door de overwinning van Trump en weet de verkiezingsuitslag deels ook aan "het natuurlijke verlangen naar verandering als je een ambtsdrager hebt die er al acht jaar zit". "In tijden van zware stress gaan mensen op zoek naar iets en dan kunnen ze kiezen voor verandering zelfs als ze niet helemaal zeker weten wat die verandering zal brengen," lichtte hij toe.

"De les die ik eruit trek is dat we zaken als ongelijkheid, economische ontwrichting, de angst van de mensen dat hun kinderen het niet zo goed zullen hebben als zijzelf, moeten aanpakken," zei de president.

Bron: Het laatste nieuws, buitenland, politiek, U.S.A., 15/11/2016, http://www.hln.be/hln/nl/2002/Dossi...ionalisme.dhtml

Eigen mening:

Naar mijn mening is de meerderheid van de wereld geschrokken dat Trump de verkiezingen heeft gewonnen in de Verenigde Staten. Maar nu heb ik gelezen in een artikel dat Trump nog niet officieel president is, want op 19 december moeten de kiesmannen van Trump nog beslissen of ze wel voor hem kiezen. Ook de kiesmannen van Clinton moeten stemmen. De kiesmannen van Trump kunnen dus nog overstappen naar Clinton. Zij heeft er 74 nodig van Trump en haar eigen 232 kiesmannen om president te worden. Toch twijfel ik dat er zoveel gaan overstappen.

Ik snap het "plat nationalisme" wel. Trump wil bepaalde bevolkingsgroepen uit de Verenigde Staten houden. Dit is een poging om het "wij-gevoel" te creëren in de Verenigde Staten. Een verbondenheid. Zogezegd zijn de Amerikanen alleen maar welkom en de rest moet uit "zijn" land. Dit is een beeld van rascisme. Maar dat er werkelijk zit aan te komen in de Verenigde Staten weet ik nog niet.

Nu ik dit artikel gelezen heb en de les Weg-Wijs-Wereld heb gehad, heb ik geleerd waarom de Amerikanen stemden op Trump. Ze willen verandering. Mensen denken in deze tijd van de wereld veel aan geld, economie. Als ze hier verandering in willen stemmen ze natuurlijk op Trump. Hij weet veel van geld. Dit is één van de redenen waarom ze erop stemmen. Ze kijken niet allemaal naar al zijn standpunten. En als er geen verandering komt bij de democraten, dan stemmen ze op de republikeinen en het maakt voor hun niet uit dat Trump dan president wordt. Ze hebben stress en willen gewoon iets anders zien dan dat er nu aan de macht is. Ook een reden waarom ze op Trump stemmen is dat ze niet meer in de politiek geloven. Beide partijen komen hun standpunten niet na. Dit resulteert dan in een stemming dat de wereld niet verwachtte. Voor de Amerikanen maakt het immers niet meer uit wie er aan de macht komt, dus stemmen ze willekeurig op iemand. Zelfs dat Trump aan de macht komt vinden ze niet erg, want de politiek is toch maar "onzin".

Nu weet ik niet zo goed wat dat goed gaat doen voor de Verenigde Staten. Het is vooral afwachten tot 19 december. Dan is het presidentschap officieel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.