actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2016, 20:23
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Obama probeert EU en NAVO te sussen

De Amerikaanse president Obama neemt de verdediging van de Europese Unie en de NAVO op zich. Hij doet dat op een moment dat er internationaal getwijfeld wordt aan het engagement van zijn opvolger Donald Trump om de banden met Amerikaanse bondgenoten op peil te houden.

‘De Europese Unie en de NAVO zijn buitengewone krachten voor vrede en stabiliteit’, zegt Obama in een interview met de Griekse krant Kathimerini. Volgende week gaat de uittredende Amerikaanse president op bezoek in Athene en Berlijn. ‘Europa is onze grootste economische partner en we hebben er economisch baat bij dat Europa stabiel is en groeit.’

De verkiezingsoverwinning van Donald Trump ontlokte enkele koele reacties van Europese leiders, nadat Trump in zijn campagne het handelsakkoord tussen de VS en Europa op de koorel had genomen en de NAVO een ‘overbodige’ alliantie had genoemd waar Amerika ‘te veel voor betaalt’.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Frank-Walter Steinmeier zei eerder al dat veel NAVO-bondgenoten buitengewoon geïrriteerd waren door de opmerkingen van toekomstig president Trump. Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker had vrijdag al kritiek op Trump omdat die België een dorp zou genoemd hebben. ‘We moeten de nieuwe president een en ander leren over waar Europa uit bestaat en met welke principes het functioneert’, zei Juncker.

In zijn interview met Kathimerini bejubelde Obama de Europese integratie als ‘een van de grootste politieke en economische verwezenlijkingen van de moderne geschiedenis, met voordelen voor alle EU-leden, de Verenigde Staten en de rest van de wereld’. De vraag blijft of de lovende woorden van Obama de groeiende bezorgdheid over Trumps handels- en buitenlandpolitiek kunnen sussen.

Zondag komen de Europese buitenlandministers samen om de banden van de EU met het Amerika van Trump te bespreken. Maandag is er een sessie waar ook de Europese ministers van Defensie bij aanwezig zijn. Op dinsdag begint Obama zijn bezoek aan Athene en Griekenland.

Bron: De Standaard, 12/11/2016

Eigen mening:
Ik ga volledig akkoord met de uitspraken van Obama. Ik vind dat we president Trump eerst een eerlijke kans moeten bieden om zich te bewijzen, wanneer 'de storm' van de verkiezingen gaan liggen is. Anderzijds, vind ik de ongerustheid ook terecht. Tijdens de presidentsverkiezingen zijn er enorm veel opmerkelijke én zorgwekkende statements uitgesproken door Trump, ook zijn manier van campagne voeren vond ik erg onprofessioneel. Toch ben ik ervan overtuigd dat Trump zijn uiterste best zal doen om een goede president te zijn voor alle Amerikanen, aangezien hij zijn mening over bepaalde onderwerpen reeds herzien heeft. Als Obama president Trump blijft begeleiden en advies aanbieden, dan zie ik momenteel nog geen reden tot ongerustheid.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.