actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > U.S.A.
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2016, 18:52
Dries.L*enen Dries.L*enen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Olen
Posts: 47
Wat met Trumps muur? "Financieel en logistiek nauwelijks haalbaar"

Wat met Trumps muur? "Financieel en logistiek nauwelijks haalbaar"

10-11-16, 14.16u - Door Arno Van Hauwermeiren - Bron: Washington Post

Gisteren, exact 27 jaar na de val van de Berlijnse Muur, verkozen de Amerikanen Donald Trump, de man die een nieuwe muur wil bouwen. Tijdens zijn campagne maakte hij van de immigratiekwestie een topprioriteit. Hij zou massaal Mexicanen deporteren en een muur optrekken om de landsgrenzen te beveiligen. Maar een dergelijke operatie zou niet alleen stukken van mensen kosten, het zou logistiek een aartsmoeilijke opdracht zijn.

Nu Trump weldra zijn intrek neemt in het Witte Huis, vragen bezorgde Amerikanen en Mexicanen zich af of hij zijn rigoureuze immigratieplannen ook zal uitvoeren. Volgens immigratie-experts zijn Trumps beloftes, hoewel erg populair bij zijn achterban, heel moeilijk haalbaar.

Een muur tussen de VS en Mexico zou weliswaar een dijk van een politiek statement zijn, maar ze zou weinig invloed hebben op het aantal immigranten. Bovendien komen ingenieurs voor een heel moeilijke opdracht te staan wanneer ze een ellenlange muur moeten bouwen op een topografisch erg diverse grens. Daarnaast zouden een muur en massale deportaties niet alleen families uit elkaar rukken, ze zouden ook desastreuze gevolgen hebben voor de Amerikaanse economie, vooral de landbouw.

De VS spendeerde de afgelopen jaren al miljarden aan de versterking van de zuidelijke grens. De muur van Trump zou dat project voltooien met staal en beton. Het Congress zou daarvoor honderden miljarden moeten vrijmaken. En hoewel Trump beloofd heeft om Mexico ervoor te laten betalen, heeft hij daar de macht niet voor.

Landverschuiving

Het wordt voor Trump dus heel moeilijk om de bouw van de muur erdoor te krijgen. Maar ook zonder een muur kan de kersverse president voor een landverschuiving zorgen in de immigratiepolitiek van de VS.

Trump kan inspanningen die de Obama-administratie heeft gedaan om miljoenen immigranten te beschermen tegen deportatie van tafel vegen met één pennentrek. Daarnaast kan Trump ook de focus van Homeland Security verleggen, zodat ongeveer 11 miljoen immigranten zonder papieren plots het land kunnen worden uit gezet.

"De Obama-hervormingen rond immigratie zijn niet bekrachtigd door het Congress, dus Trump kan ze heel gemakkelijk tenietdoen", zegt John Sandweg, voormalig directeur van de Amerikaanse Immigratie- en Douanecontrole. "Ik verwacht dus heel veel veranderingen."

11 miljoen mensen

Als Trump doet wat hij beloofd heeft, moeten de 11 miljoen inwoners waarvan het visum is vervallen of die illegaal het land zijn binnengekomen, vrezen voor hun toekomst.

"Vanaf mijn eerste uur als president, zijn die mensen weg", heeft Trump gezegd. "Je mag het deportaties noemen, je mag het noemen wat je wil, ze zijn weg." De meerderheid van die 11 miljoen mensen wonen al meer dan vijf jaar in de VS, dus de sociale en economische gevolgen zouden niet te overzien zijn.

Het kostenplaatje zou volgens experts al snel oplopen tot 1 miljard dollar per jaar
Niet alleen zou het deportatieproject van Trump ongelooflijk veel kosten, het zou ook heel wat logistieke problemen met zich meebrengen. Je kan immers niet zomaar huizen, fabrieken en boerderijen beginnen te doorzoeken om illegalen bij de kraag te vatten. Er zouden ook detentiefaciliteiten moeten gecreëerd worden voor wie wacht op zijn deportatie. Het kostenplaatje zou volgens experts al snel oplopen tot 1 miljard dollar per jaar.

Wil Trump al zijn beloftes nakomen, dan zal hem dat miljarden kosten. Een muur, hoewel nauwelijks haalbaar, zou voor economische en sociale moeilijkheden zorgen en ook massadeportaties zouden het land allesbehalve deugd doen. Bezint eer ge begint, is hier het motto voor Donald Trump.

Datum: 10/11/2016

Bronvermelding: De Morgen, http://www.demorgen.be/buitenland/w...lbaar-b0d1941c/

Motivatie: Het idee om een muur te bouwen op de grens tussen Mexico en de VS vind ik gewoonweg absurd. Het kost massa's geld en tijd, die beter in andere dingen geïnvesteerd kunnen worden zoals bijvoorbeeld Obama Care. Ik snap wel dat de 11 miljoen illegalen in de VS voor sociale en economische problemen kunnen zorgen. Maar een muur is een slechte en onrealistische 'oplossing'. Het kostenplaatje van de muur en het deportatieproject kan al snel oplopen tot 1 miljard dollar per jaar, zoals ik al zei dit kan veel beter voor andere, nuttige projecten gebruikt worden. Wat me nog harder dwars zit is dat Trump al het werk van Obama gewoon, zonder veel moeite, kan doen verdwijnen. Zowel de hervormingen van de immigratie als Obama Care kunnen binnen enkele maanden niet meer bestaan. Al het goede, harde werk van Obama zomaar weggeveegd. Ik heb niet veel vertrouwen in Trump als nieuwe president van Amerika. Maar ik hoop dat hij mijn ongelijk bewijst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.