actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2012, 17:46
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Schepen van Vlaamse Zaken waakt over Nederlandse taal in Aalst

Schepen van Vlaamse Zaken waakt over Nederlandse taal in Aalst

Een schepen van "Vlaamse Zaken en Inburgering" moet er in Aalst over waken dat de Nederlandse taal gebruikt wordt in het bestuur en als instrument voor integratie.

Dat bevestigt toekomstig burgemeester Christoph D'Haese. "We worden in Aalst, amper dertig kilometer van Brussel, geconfronteerd met een toenemende verfransing", aldus D'Haese.

"Dat heeft te maken met wat het 'spoorwegfenomeen' genoemd wordt, waarbij alle steden en gemeenten langs de spoorlijn Gent-Brussel geconfronteerd worden met anderstaligen die Brussel verlaten."

Positief verhaal

D'Haese benadrukt dat N-VA daar op een positieve manier meer wil omgaan. "Taal is het instrument bij uitstek voor integratie," klinkt het. "En dat is geen provocatief verhaal maar een positief verhaal. Het is voor ons belangrijk dat mensen die naar Aalst komen welkom zijn, maar de Nederlandse taal moeten spreken."

De schepen van Vlaamse Zaken en Inburgering, die bevolking, burgerlijke stand en eventueel onderwijs tot zijn bevoegdheid krijgt, zal er bijvoorbeeld over waken dat het Nederlands consequent gebruikt wordt in bestuurszaken en aan loketten, in de kinderopvang en scholen. Ook het aanbod om de taal te leren zal uitgebreid worden, naast straatnaamborden die een "Vlaamse Leeuw" en opgestickerd stadsschild krijgen.

D'Haese onderstreept verder dat het ambt niet tot een symbolenkwestie herleid mag worden. "We willen de eigenheid van de sympathieke toffe stad Aalst bewaren en taal is daarbij het instrument bij uitstek voor integratie. Het gaat dus om een andere inslag dan het louter communautaire.

Bron: Knack – 19/10/2012

Commentaar:

Ik vind het heel aangenaam dat de stad Aalst zijn eigenheid wil behouden. We moeten fier zijn op wat we hebben. Ik ga er ook mee akkoord dat we niet té streng mogen reageren, we moeten alle mensen in de steden welkom heten, zowel de Nederlandstaligen als de Franstaligen, ze zijn allemaal hartelijk welkom maar het is toch nog officieel Nederlandstalig; ook al wordt het beïnvloed door Brussel en Gent. Ik vind wel dat Franstaligen op z’n minst Nederlands moeten proberen te leren. Ze moeten respect hebben voor onze taal en het Nederlands niet zomaar laten verwateren. We hoeven ons niet te schamen voor onze taal en voor Vlaanderen, integendeel; we moeten er trots op zijn!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2012, 18:06
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Schepen van Vlaamse Zaken waakt over Nederlandse taal in Aalst

Bij dit artikel ben ik enorm verbaasd dat er echt een schepen nodig is in een stad om te waken over het gebruik van de "juiste" taal. Ik begrijp de idee die erachter zit, een nederlandstalige stad wil men zo houden. Maar ik begrijp niet hoe die schepen zijn taak kan uitvoeren? Het is blijkbaar de bedoeling dat hij alle officiële aangelegen van de stad zal bijwonen. Hier zal dan ook wel Nederlands gesproken worden, maar volgens mij gaat om de dagelijks voertaal van de inwoners. Als kinderen binnen het gezin in de Franse taal aangesproken worden, dan zij zullen zij deze taal ook elders gebruiken.
Ik begrijp het standpunt van de stad Aalst absoluut, maar ik begrijp niet dat er in tijden van crisis hiervoor een loon beschikbaar is. Een loon van schepen dan nog wel, bij dit artikel blijf ik met nog heel wat vragen zitten.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:51.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.